Форумът

Switch to desktop

Икономика

Крадат ли „назначените" BG- босове на „ЛУКойл" и „Юкос" от съветския петрол?

Владимир Путин и Бойко БорисовЗащо руснаците гледат сеира на екшъна „Златев" - губят ли им се 70 млн. евро?!

А колко от „развода"- „Събев-Ершов"?

Три въпроса с повишена трудност и без лесен отговор за "Минута е много". Първосигналните варианти са "две в едно" - задават се избори - за местна и президентска власт, а точно в тоя сакрален момент държавната хазна се оказва "на зеро". И някой трябва просто да я напълни.  Както прилежно го е правил, давайки "кесаровото- кесарю" на съответните управляващи - за привилегията да участва в 20-годшния порно-сериал "Масово- касова приватизация". Дали тъкмо сега отчетът на богоизбрани от ранга на Валентин Златев и сие не излиза "на червено"?

Още повече, ако - както се чуват нездрави приказки от "Позитано", бащата на Златев джуниър - Васил, отново иска да седне - като по времето на "Тато", на кметския стол в Правец? И то от квотата на БСП - не на ГЕРБ! Удоволствие, което без съмнение си има цена. При това с доста скъп насрещен залог - съдбата на ключови проекти като АЕЦ "Белене" и прочие енергийно-газови начинания на родна територия. Кого би жертвал Путин при подобна "конфигурация" в покера - евентуално вече "празните" за него "ръце"от сорта на В. Златев и М. Събев - или "тройката-терца" на българския премиер Б. Борисов? По тая "тънка" тема разговаряме с единствения жив пряк наследник от мъжки пол на родения през 1861г. генерал и управленец от"Цар Фердинандово" време Рачо Петров - инж. Рачо Петров. Извадил мал шанса да се роди броени дни след преломния 9-ти септември 1944-та, зам.-министър на промишлеността от май 1992-а до април 1995 година.

 

Г-н Петров, на чия страна залагате в момента - на ония, които подозират театрален камуфлаж в кръстосването на шпагите "Златев-Борисов", или на вярващите на държавата да защити върховенството на закона?

 

- Най-напред следва да се зададе един генерален въпрос - никъде в Европа цената на дизела не е на такова ниво, на което е в България. И аз питам: Това работа на Бойко Борисов ли е, или на Златев? Ако беше работа на Бойко Борисов - и е, както виждате - няма проблем. Горивата "бензин" и "дизел" са практически с една и съща цена. Което по същество е невярно и некоректно...

 

Да, и затова премиерът, и екипът му реагира - какво съмнително, за някаква двойна игра би могло да има в това?

 

- Ако Бойко настина искаше да отреже "конците" на г-н Златев, не трябваше да позволи купуването на дизела на толкова висока цена - както се твърди, на тази, на която се продава в бензиностанциите на "ЛУКойл".

 

И да осигури алтернативна покупка на горивото от кого?

 

- От всяка друга бензиностанция в България. Всеки един от доставчиците - различен от бургаския "Нефтохим ", би могъл да го осигури - от рафинериите в Солун, или Констанца...

 

Които обаче, също като бургаската са собственост на руския "ЛУКойл". Нима искате да кажете, че само нашата рафинерия си продава така скъпо стоката, "цакайки" собствените си сънародници?

 

- Да. В Гърция например няма такава цена като у нас. Макар че производителят - както отбелязахте, и в Солун и в Констанца, и в Бургас е един и същ - руският "ЛУКойл". Освен това, всеки един, който говори за алтернативните на Нефтохима доставчици в България - дали са двеста, триста, или четиристотин - е наясно, че те нямат откъде да купят гориво от другаде - само от близките рафинерии на "ЛУКойл"...

 

Ама казвате, че от съседните ни в гръцко и румънско е по-евтино и българите ще сме по-на далавера, ако не купуваме от бургаското гориво на същия "руски" човек - Златев?

 

- По всяка вероятност да. Ако обаче българската държава не беше тази, която не "интервенираше" да ги има точно тия цени у нас на дизела и бензина. Защото ако дизеловата цена на горивото беше измислена от г-н Златев, и държавата се чувстваше "притисната" - както министър Трайков каза, че има нещо, което "не е съвсем чисто", а от "ЛУКойл" го контрираха, че "не разбирал от цените" - това щеше да е моментално решено от г-н Бойко Борисов. И той щеше да си събере още няколко "червени точки" - като намали цената на дизела спрямо бензина - както е навсякъде в Европа...   

 

Е - как да го направи - силово не става, нали сме в условията на уж пазарна икономика?

 

- Ами, значи това в България не е пазарна икономика. Тази икономика е държавна икономика, харесвана на г-н Бойко Борисов и компания. И няма нищо общо с реалностите в случая. Тъй като дизеловото гориво по обем - добивано от нефта, е най-голямата съставка - извън мазут, тежки отпадъци и прочие - и той не може да бъде на равна цена с бензина. Просто защото при екстракцията на горивата бензинът е значително по-малко от дизела и няма никакво основание - икономическо, финансово, пазарно - да е по-скъп.

 

Окей, но тогава възниква въпросът по каква причина споменатите досега алтернативни на Нефтохим конкуренти, доставящи ни горива от Солун и Констанца, не успяват да свалят цените за българските потребители до нивата, на които пазаруват европейските им събратя от ЕС? И тъй наречените "конкуренти" на Златев у нас на практика търгуват горе-долу като него, защо?

 

- Защото - пак "на практика", държавата ги е задължила...

 

Как така?

 


 

Следва