Книгата е „Спомени за българските въстания“ от Никола Обретенов, един от най-дейните членове на революционната организация, близък сътрудник на Ботев и негов четник.
Какво разбираме от цитатите?
Че ония времена не са се различавали много от днешните.
Книгата ни дава безценна информация за генезиса на финансовата и социалната политика на днешна България. Виждаме как нашите славни политици се учат от нашето славно минало. (Нали, гордо знаме ни е Ботев, пръв учител… и т.н.)
От първия изнесен абзац разбираме няколко основни неща. Първо – за да има бюджет, едни пари трябва да се откраднат. Сиреч да се съберат принудително. От бизнеса. Чорбаджията или както там си го наричаме. (Във въпросната книга това е момент от предходната страница). В принудителното събиране няма нищо лошо, защото така или иначе бизнесът ги е изцедил от трудещите се.
Второ – разбираме че парите са тежест. Аху-иху, разхвърляме ги където падне, със съответния ПР – гърмежи във въздуха и юнашки песни.
Трето – който е по-нахален или по-пострадал, да ходи и да си бере от бюджета. Помощи за дребния и средния бизнес.
Четвърто – мерцедесите и белите атове са за да радват началството.
Пето – законът (пъдарят) е празна пушка, но ако вземе да ни се пречка – елиминираме го.
Вторият абзац ни показва преразпределението на бизнес териториите. С лостовете на властта се отнема бизнес от тоя който го е разработил и се дава в ръцете на този който реве по-силно. Така е справедливо и благородно. И през 19 и през 21 век.
Трябва да споменем с гордост и ромската интеграция, която не е от вчера, а поне от век и половина.
Ето, само една страничка, а колко много научихме за днешното състояние на нещата – как се формират приходната и разходната част на бюджета и как властта комуникира с бизнеса и с населението.
Та откъде иде това разминаване между Генчев и Обретенов.
Ми много просто – съвременниците на Априлското въстание – Никола Обретенов, Захари Стоянов, Стоян Заимов и другите, не са си позволявали тоя полет на фантазията, тоя героичен размах, защото е имало все още живи свидетели на събитията и са щели да станат за смях. Сиреч, били са малко по-обективни.