Нарастващата конкуренция от страна на Alibaba всява все по-голям ужас сред американските ритейлъри, пише електронното издание на Gazeta.ru. Търговците алармират, че китайците са намерили вратичка в закона, която да им позволи да избегнат данъчното облагане и да конкурират местните компании.
И без това обаче експертите вече са уверени, че eBay, Amazon и PayPal ще загубят битката със своя конкурент от Поднебесната империя. Най-много срещу експанзията на Alibaba на американския пазар протестират от асоциацията Aliance for Main Street Fairness, в която влизат някои от най-крупните ритейлъри като Best Buy, Target и JC Penney.
От организацията дори призоваха Конгреса да отстрани пропуска в закона, даващ данъчни облекчения на онлайн търговците. В специално писмено обръщение към конгресмените от асоциацията заявиха, че е необходима спешна промяна в закона преди от Alibaba да са предложили своя услуга за американския пазар. Подобно обръщение беше изпратено и до Върховния съд на страната. Ритейлърите настояха за преразглеждане на едно съдебно решение по дело от 1992 година, в което се казва, че дейността на дадена търговска компания се облага с данъци само тогава, когато тя присъства физически на пазара в даден щат, където живее съответния потребител. В този смисъл би означавало, че търговията от разстояние автоматично би била освободена от данъци. Освен това преди 22 години никой не е взимал под внимание, какво влияние би оказала онлайн търговията върху пазарите. Сега международни търговци като Alibaba могат да се възползват от несъвършенството на американското законодателство и да избегнат облагането с данъци. „Смятаме че е само въпрос на време Alibaba да се възползва от това“, заяви говорител на асоциацията. От страна на Alibaba последва отговор, в който се казва, че те плащат данъци в съответствие със законите на страните, в които развиват бизнеса си, и САЩ няма да е изключение. В същото време от компанията продължават да засилват присъствието си на американския пазар. Още през юни от Alibaba предложиха на клиентите си зад Океана специална услуга 11 Main, специализирана в продажбата на аксесоари и бижута. Според експерти с тази услуга китайците са проучили американския пазар, и скоро време готвят пълномащабно навлизане. Става дума за аналогична платформа на основната, която е известна с името Taobao. Тази информация беше потвърдена и от основателя на Alibaba Джек Ма, който през миналия месец обяви, че се подготвя превода на Taoba на редица чужди езици, сред които и английски. Според Aliance for Main Street Fairness, навлизането на Alibaba и други международни онлайн ритейлъри на американския пазар ще доведе до унищожение на местните търговци, особено ако се възползват от съществуващите данъчни облекчения.
„Главните търговски улици никога няма да са същите“
Това гласи посланието на специална рекламна кампания, започната от асоциацията. Въпреки че Alibaba все още не е толкова популярна сред американските потребители, те вече обработват по-голям обем от поръчки, отколкото Amazon и eBay взети заедно. Експанзията на Alibaba се очаква да е мащабна и да протече на няколко фронта. Според анализатори китайската компания се готви да предложи няколко платформи на американските потребители, както и услугата за разплащания Alipay. Освен това Alibaba готви и мащабна рекламна кампания, което означава, че за американските ритейлъри настъпват тежки времена. Отгоре на всичко Alibaba вече успя да спечели доверието на множество инвеститори, след като компанията излезе на борсата. Няколко политици вече обърнаха внимание на проблема, а говорителят на Сената Джон Бейнар заяви, че още през миналата година Сенатът е разглеждал възможността да се наложи данък върху онлайн търговията на територията на всички щати. Въпреки това преди няколко месеца подобно решение е отхвърлено заради противопоставянето на консерваторите, според които то би довело до даване на доста голяма власт на държавата по отношение на данъците. Както е известно, още на 19 септември от първичната продажба на акции на фондовата борса, китайците са спечелили 25 млрд. долара, което се явява рекордна печалба при подобна търговия. Само за деветте месеца на 2014 година печалбата на Alibaba възлиза на 2,74 млрд. долара. По-рано руският магнат Алишер Усманов заяви, че инвестициите в Alibaba са му донесли доходност от 500%, като той притежава сравнително малък дял от акциите на компанията.
Превод: Мартин Иванов
По материали на Gazeta.ru