Велосипедът –носител на една нова урбанистична култура

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Велосипедът –носител на една нова урбанистична култураПрез последните години велосипедът се възроди и стана истински носител на една нова урбанистична култура. Има няколко причини, които могат да накарат човек да го предпочете – любовта към околната среда, свободата да си независим или пестенето на пари.

В Германия колелото отдавна е конкуренция на автомобила, и нещо повече – превърнало се е в символ за всички онези, които го избират, за да се придвижват. Само през 2014 година във федералната република са продадени 4,1 млн. велосипеди, което е ръст с 8% в сравнение с предходната година. Ежегодно в Берлин се провежда най-голямото изложение за велосипеди – VELO Berlin, където повече от 250 изложители представят новостите в производството на велосипеди и екипировка.

 

Проявата е своеобразен измерител на всичко свързано с велокултурата. „Важна за нас е темата за електромобилността. Имаме и нови производители – от големи до малки. Има невероятни предложения, за които само можехме да мечтаем преди пет години”, казва за „Дойче Веле” една от организаторките на форума – Улрике Зааде. Всяка година в Европа се продават около 20 млн. велосипеда. И броят им непрекъснато и постоянно се увеличава. Преди всичко в големите градове колелото беше преоткрито като средство за придвижване. Но не само това е важно, а и неговата визия. Около велосипеда се завъртя цяла индустрия – блогове, висококачествени фотоалбуми, списания, които издигнаха велосипеда като носител на една нова урбанистична култура. В бутките за вестници се появи още едно ново списание – Cycle, ориентирано към една съвсем различна група от потребители. „Нашият фокус е насочен към колелото като начин на живот, а не като средство за спорт”, казва главният редактор Волфганг Шерейкс. То е насочено към всички онези, които изпитват удоволствие от придвижването на колело в града. Велосипедът се радва на популярност в Германия още в началото на двайстото столетие. Предпочитали са го основно жителите на големите градове, най-вече заради това, че е бил евтино средство за предвижване и нова форма на свобода. С икономическото чудо, след войната велосипедът изчезва от града, където господства автомобила. Тогава велоиндустрията се ориентира към спортистите и младежите. В истински хит на пазара се превръщат Bonnanza rad и BMX. Колелото възкръсва едва в края на 90-те години и отново става част от градския пейзаж. „Днес велосипедът може да се използва като транспортно средство за пазаруване. Или просто, за да се движиш където пожелаеш. И велосипедистите в никакъв случай не са бедни хора”, продължава Волфганг. Нещо повече, велосипедът се превръща в Lifestyle обект. За някои дори е култ. От три години в Берлин съществува дори специално велокафе, обединяващо в едно велоработилница, кафе и магазин за колела. Пресечна точка за велоентусиасти от цял свят. „Където и да пътувам по света, винаги съм с моето колело. Оглеждам се за подобни места, където мога да срещна много чудесни хора”, казва една от посетителките. „С него мога да пазарувам, да се срещам с приятели на кафе. То е перфектната комбинация.”, споделя друга. „Виждал съм подобна концепция в Мадрид, където има такива велокафета, където се срещат много представители на изкуството, дизайнери и естествено любители на велосипеда”, споделя трети.Кафето е основано от велоентусиаста Макс фон Зенгер по образец на едно лондонско кафе. „Това което ми харесва, е че тук сме създали своеобразно общество от хора, които ги свързва не само велосипедът, но и приятелството. При нас идват и много гости на Берлин, които могат да поговорят за велосипеди, и да научат новостите”, казва Макс. За посетителите на VELO Berlin велосипедът е сякаш в центъра на обществото. „Трябва да се направи нещо повече за инфраструктурата в градовете, да се направят повече паркоместа за велосипеди, както и да има повече място за пешеходци, за да се намалят конфликтите между участниците в движението. За целта мястото в градовете трябва да се раздели на ново. Това иска още много работа”, смята Улрике Зааде.

 

Мартин Иванов

По материали на „Дойче Веле”

 

 

 

+ФорумЪт

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.