Политически игри на сляпо бунят религиозните страсти в Родопите

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Предизборното нашествие на костюмари не вдига оборотите на местните магазини

 

Не съчувствам на жителите на село Рибново. Както и на другите селца и градчета в България, които като тях продължават да живеят в 19 век. Не одобрявам поведението на политиците, които с престъпно безумие насъскват хората в Родопите (и не само там) да слагат граници помежду си. Защо народопомазаните с такава лекота забравят колко опасно тънка е границата между самоопределението, религията, бита и миналото в България, която е член на ЕС, но продължава да “живее” на Балканите?

  Истината е, че скандалът с обвинените в насърчаване на радикален ислям кмет на Гърмен Ахмед Башев и учителят в с. Рибново Мурат Бошнак провокира реакции, за които журналистите и нахъсаните предизоборно политици още не са си дали сметка. 

Обидени има, но това не са бабите с шалвари и забрадените млади момичета в Рибново, както изпадналите в тремор медии, твърдят.

 Обидените са всички останали села и градове в Родопите, където борбата с бедността и глупостта никога не е спирала.

На тях им е дошло до гуша да попадат в общата изкуствено насаждана представа за помашките райони, с която политиците от всички цветове неразумно се заиграват при всеки удобен случай. И сега депутати и министри не пропуснаха поводът с Рибново, за да леят речи на тема “етническа карта” и “религиозна толерантност”.

 

Това в Родопите никого не успокоява, а дразни, защото възкресява нежеланите спомени от миналото и излишно наостря хората

Разходете се в Златоград, Неделино, Старцево… Ще видите облечени с вкус момичета, които слагат в малкото си джобче дори столичанките. Идете в някое местно училище. Единствената разлика са будните погледи на децата – те учат, буквално за да “изплуват” от немотията. За тях това е единственото спасение. За разлика от връстниците си в София и Пловдив, те не са отегчени от забавления. Родителите им няма как да ги запишат на уроци по балет или виола, нито могат да ги водят през ден на опера и театър. Затова тези деца наистина ценят постиженията си после, защото са воювали за тях всеки ден и даром не са получили нищо.

 

Те не заслужават да бъдат заклеймявани само заради родното им място,

а тъкмо обратното – уважавани заради борбения им дух и честност. Точно заради погледите на тези деца не мога да съчувствам на Рибново и другите села като него. Никой не задължава местните там да се обличат фанатично с шалвари през 2009 г.– изборът си е изцяло техен. Въпрос на самоосъзнаване е да живеят нормално и прогресивно. Не приемам и обясненията, че причината е бедността и липсата на препитание. Истински бедният човек мисли разумно как да оцелее и търси непрекъснато брод, той не гледа света през шпионката.
Знам много истории за гладните години в Родопите. Там хлябът винаги е бил горчив, дори когато уж цял свят „разказва“ как в 60-те години на 20 век България се превръща в „икономическото чудо“ на Балканите. Още са живи спомените за

царевичните кочани, които са замествали хляба

за грехотата да настъпиш троха, за децата, които са ходели по цяло лято боси, за да не скъсат единствените си обувки. Това е част от детството на хора, които днес дори нямат навършени 50 години. Как тогава те са намерили сили да живеят достойно, напук на изключително тежките политически заигравания с пограничните райони, като смяната на имената и изкуствено поддържаното “помашко” самосъзнание? Днес в Долен, Аламовци, Старцево, Смилян, Мугла, Припек никога няма да чуете, че искат нещо специално – те просто не се чувстват с нищо по-различни като българи в собствената си родина. Отдавна са захвърлили остатъците от миналото, за разлика от Рибново, където са го консервирали и се държат като

експонати в средновековен резерват!

Затова хора като Ахмед (Андрей) Башев нека не се сърдят, когато някой се втурне с взлом в задния им двор – вехториите там мамят окото. Що за фанатично изказване е да призовава хората в община Гърмен да стискат зъби и да търпят провокациите? Годината не е нито 1972, когато за последен път са сменяни имената в Смолянско, нито 1984, а 2009 г. В състояние ли е Башев адекватно да обясни за каква “армия от електорат” зад него говори? На кого обявава война, какво крие в долапите?

Но да не забравяме, че идат избори – силно се надявам не само в Родопите, но и във всички други български села и градове, където живеят българомохамедани, турци и цигани разните политици поне този път да внимават с мазните си обещания. Субсидии за тютюн и часове на майчин език различен от българския няма да помогнат много-много. Тютюнът заробва, а разделението в клас оставя следи за цял живот. Чудя се

докога предизборното нашествие на костюмари, което дори не вдига оборотите на местните магазини

ще дели хората по партийни цветове, религии, заслужили и незаслужили, онеправдани и по-малко или повече изстрадали? Хлябът е един и същ за всички и по-велик от него няма, казва една стара приказка в този край.

Единствената привилегия, за която се сещам, давана някога на живеещите в пограничните райони е – за добро или лошо, едно 22-ро министерско постановление. Въпросният документ, който е отпреди 1989 г. давал право на местните хора в зависимост от завършеното образование – средно, средно специално, полувисше или висше, в продължение на 10 години да получават годишна помощ от общината в размер на 3 до 5 хил.лв. Условието е да останат да живеят в родните си места. Мнозина, за да получават тези пари дори са завършвали вечерно образованието си. Дали това е било начинът на тогавашната власт да държи населението там нарочно капсулирано не знам. Разказвам за постановлението, за да дам пример как държавната намеса може да бъде нож с две остриета и да остави следи с неизвестен край.

Надявам се, че примерът обяснява защо местните хора не вярват на политиците и се плашат от оригиналните им прозрения, свързани с тяхната религия, образование, препитание и най-вече самосъзнание. Крайно време е заиграванията на сляпо с миналото на тези хора да остане в историята и да спрат да ровят костите на бащите им!

Снимки – Авторът

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.