Излезе проучването на глобалните въглеродни емисии от изгаряне на горива, което представлява нещо като предварителна оценка за изтичащата година. Ето основните резултати:
1. Както се очакваше, глобалните емисии на СО2 регистрират рекорден спад от около 6.7% или с 2.4 милиарда тона по-малко от 2019 г.
2. Най-голям дял в това има сривът на автомобилния транспорт, особено в периода февруари-май. На второ място е индустрията, а на трето – авиацията.
3. Въпреки всичко концентрацията на СО2 в атмосферата продължава да расте. За да започне да спада, годишните емисии трябва устойчиво да слязат под 20% от настоящите.
4. От значимите емитери най-големи спадове отчитат в САЩ (-12.1%) и ЕС (-11.2%) и Индия (-9.1%). Въпреки тоталния локдаун в началото на годината за Китай се прогнозира спад от само 1.7%.
5. Въпреки текущите мерки и ограничения по света, учените отчитат, че към октомври 2020 година емисиите вече са се върнали на нивата от 2019 година. Емисиите в Китай надхвърлят тези от 2019 г. още от юни месец.
Накрая най-важното:
За да се изпълнят целите на Парижкото споразумение, глобалните емисии на СО2 ще трябва да спадат с почти същото количество през всяка година до 2030 г. Това означава светът не само да не започне да се движи и потребява както преди, а да продължава да се ограничава все повече и повече с всяка изминала година…
Всеки сам може да реши колко: а) реалистично и б) желателно е това.
Моята прогноза е, че още през 2021 г. ще видим скок на емисиите с поне 1.2 милиарда тона, а през 2022 г. (когато и самолетите полетят) те ще се върнат на нивата от 2019 г.