Бисмарк: Най много се лъже преди война, по време на избори и след лов

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

България има горчив опит от времето, когато цялата добивна индустрия беше държавна и като такава беше технологично изостанала и с огромни проблеми в екологията и безопасността на труда.ОТВОРЕНО ПИСМО

И понеже сега в България се задават избори, някои субекти, както се е случвало и друг път в миналото, се опитват да извлекат политически дивиденти от популистко говорене, като спекулират с икономически теми, например за размера на концесионните такси и участието на държавата в добива на минерални суровини. Този път, за по-голям ефект, допълнително се внушават подвеждащи твърдения, че в държавите от Европейския съюз законодателството в защита на националния интерес било по-различно, т.е. по-добро от българското.

Управителният съвет на Българската минно-геоложка камара изразява категоричната си позиция против всякакви предизборни спекулации с минерално-суровинната индустрия в страната.

Българска минно-геоложка камара е учредена през 1991 г. В нея членуват над 100 търговски дружества, произвеждащи над 90% от промишлената продукция на минерално-суровинната индустрия в страната. Камарата е член на в Европейската асоциация на минната промишленост, металните руди и промишлените материали (ЕВРОМИН), а чрез две от дружествата – „Мини Марица-изток” ЕАД и „Въгледобив Бобов дол”, е представена и в Европейската асоциация за въглища и лигнити (ЕВРОКОЛ).

Българското общество трябва да бъде информирано и запознато с фактите по отношение на добива на минерални суровини, за да спрат манипулативните внушения.

Минерално-суровинната индустрия в България, както и в Европейския съюз и света, е основата на всички останали индустрии – металургичната, химическата, строителната, машиностроителната, електротехническата, електрониката и др., т.е. тя е жизненоважна за съвременното съществуване и развитие на човечеството.

Добивът на подземни богатства, както в държавите от Европейския съюз, така и в останалите страни е свързан с голям инвестиционен, пазарен и социален риск, поради което на повечето места се извършва от 100 % частно-правни субекти.

В България площта, определена по предоставените концесии за добив, е 0,9% от площта на страната при средно 1% за държавите-членки на Европейския съюз.

Относителният дял на минерално-суровинния отрасъл в брутния вътрешен продукт на страната е между 4% и 5% годишно. Браншът осигурява пряко между 25 000 и 30 000 работни места и непряко други около 120 000 работни места, обслужващи сектора.

Концесионните такси в България са съизмерими с тези на другите държави-членки на Европейския съюз и страни от Европа. Така например, концесионната такса за добив на цветни и благородни метали в Румъния  и Испания е 2% от нетните приходи от продажби; в Португалия, Сърбия и Македония е 3%; в Гърция (за злато), Финландия и Норвегия не се заплаща концесионна такса.

В България, съгласно наредбата за определяне на концесионните възнаграждения, дружествата, добиващи метални полезни изкопаеми, заплащат между 0,8% и 4,0% или средно 2,4% от стойността на металите в добитата руда, в зависимост от рентабилността на добива, което е подобно на концесионните възнаграждения за мед в Полша.

Освен това, търговските дружества в отрасъла заплащат всички други държавни и местни данъци и такси, произтичащи от общата за всички отрасли данъчна система в страната – корпоративен данък печалба, ДДС,  осигуровки, местни данъци, такси и други. Освен това, концесионерите оказват допълнителна голяма всестранна подкрепа на местните общности.

Концесионните такси в някои договори за концесии, които са неразделна част от договорите за приватизация в отрасъла, са средно около 1,5% от стойността на добитите количества метали. Ако те се приравнят към нетните приходи от продажби, процентът трябва да се увеличи с около 1/3 поради технологичните загуби при добива и обогатяването. Това означава, че размерът на концесионно възнаграждение в тези договори в България от около 1,5% се равнява на около 2,0% на база нетни приходи от продажби, колкото е например в Румъния.

На база гореспоменатото можем да заключим, че концесионните такси в България са съизмерими с тези на държавите от Европейския съюз. Всяко повишаване на тези такси ще постави инвеститорите у нас в по-неблагоприятно положение спрямо инвеститорите в други европейски държави.

За съжаление, определени лица, не разбирайки същността на добивната индустрия и големия риск на инвеститорите, свързан с циклично променящите се пазарни условия и цени, проявяват интерес към тази индустрия единствено, когато дойде цикъл на повишаване на цените на борсовите и други суровини. Тогава те започват да манипулират общественото мнение, че могат да се подобрят пенсиите на хората, заплатите и инфраструктурата на страната, като компаниите се национализират и се увеличат данъците, но никой не говори, че са необходими огромни средства за покриване на производствените разходи за добива и значителни инвестиции за техническо осигуряване, технологично развитие, екология и безопасност на труда в предприятията от отрасъла.

Когато дойде период на ниски пазарни цени и компаниите от минния сектор в целия свят се затрудняват как да продължат своята дейност и да запазят работните места, гореспоменатите лица не се интересуват от проблемите на бранша.

Вече се чуват и предложения държавата да участва в добива на минерални суровини и този въпрос да бъде поставен за решаване с референдум. Придобити граждански или търговски права не могат да се отнемат по такъв начин, както и изменението на вече съществуващи търговски договори. Това противоречи на всички правни принципи в Европейския съюз. Освен това, законът изрично забранява да се поставя на референдум въпросът за данъци, такси и трудови и осигурителни плащания и вноски. Това е основна част от правителствената финансова политика на всяка държава и не подлежи на подобно допитване, което може да блокира икономиката на страната за години наред, да дискредитира България в очите на инвеститорите, не само в бранша, но и във всички отрасли на икономиката.

Същевременно, България има горчив опит от времето, когато цялата добивна индустрия беше държавна и като такава беше технологично изостанала и с огромни проблеми в екологията и безопасността на труда.

Българското законодателство, регулиращо дейностите в сектора, е хармонизирано със законодателството на ЕС. В края на 2010 г. България направи и голяма европейска крачка, като създаде единен орган за контрол и управление на подземните богатства в лицето на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Преди единния орган, минерално-суровинната индустрия се администрираше от три министерства, което силно бюрократизираше и затрудняваше инвеститорите, създаваше условия за корупция и пречеше за провеждане на единна политика в отрасъла. Създаването на единния орган осигури условия за преодоляване на бариерите в процеса за концесиониране и изготвяне на национална стратегия за развитие на минната индустрия. Това е добър знак за инвеститорите у нас и съответства на сегашната политика за суровините на Европейския съюз, както и за устойчивото развитие на общността.

Благодарение на усилията на всички страни в бранша, минерално-суровинната индустрия като цяло е една от малкото в страната, които през последните години се развива устойчиво, инвестира в модерни технологии, опазване на околната среда и безопасни условия на труд и осигурява ръст в производството и работните места в условията на тежка икономическа криза.

В заключение, обръщаме се към Президента, Народното събрание, Правителството, политиците, национално представените работодателски организации, научните среди, синдикатите, Европейския парламент и Европейската комисия, ЕВРОМИН и ЕВРОКОЛ, – да се обявят срещу всякакви необосновани атаки срещу минерално-суровинната индустрия в България, което е в интерес на цялото ни общество и в интерес на Европейския съюз.


 


Управителен съвет

на БМГК

 



ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.