Развитието на автомобилостроенето в Китай

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Развитието на автомобилостроенето в КитайИзключително интересен материал на Reuters за развитието на автомобилостроенето в Китай. С две думи – изграждането на производствен свръхкапацитет води до загуби по цялата верига на стойност, които държавата не може да продължи да покрива. Цялата история е много типична за комунистическата икономика…

 

Ето някои основни моменти:

 

Китайската автомобилна индустрия, която се счита за световен лидер, изпитва сериозни проблеми – предизвикани от политики, цели и практики, които са стимулирали огромен производствен капацитет, но вече водят до дисбаланс между предлагане и търсене.

 

Правителството в Пекин е давало субсидии, данъчни облекчения и други стимули както за производителите, така и за местните власти, които в замяна се ангажирали с високи цели за производство и приходи. Много заводи и марки – традиционни и нови, включително производители на електромобили – са инвестирали масово, често над нуждите на пазара. Производственият капацитет днес вече надхвърля 2 пъти реалното търсене.

Резултатът е пренасищане: дилъри са принудени да продават на загуба, натрупва се непродаваем инвентар, нови коли се връщат на “сивия пазар”, някои са регистрирани като продадени, въпреки че не са напускали салоните, други се изнасят или обявяват “употребявани”, макар да нямат километри – всичко това заради натиска да се отчитат продажби.

 

От дилърите само около 30% са печеливши според проучване на Асоциацията на автомобилните дилъри в Китай. Има и маркери за “изкривяване на продажбите” – например коли, които се регистрират незабавно след производство, за да се отчетат като продадени.

 

Прогнозите са, че до 2030 г. само няколко марки (от досегашните над сто) ще останат финансово устойчиви. Пазарната война на цените, мащабът на над­предлагането и административният натиск създават “порочен кръг” от инвестиции, производство, натиск за растеж – който става труден за поддържане. Същото се случва и в цялата верига на доставки – сред производителите на компоненти, батерии, рафинериите чак до литиевите мини.

 

Китайските власти вече дават сигнали, че е нужна промяна: надзорни органи предупреждават за “ценови войни”, президентът Си Дзинпин е критикувал местни власти за прекалено агресивно стимулиране, има опити за по-строг контрол и подравняване между производствени цели и пазарната реалност.

 

Ето и линк към целия текст: https://www.reuters.com/…/china-is-sending-its-world…/

 

 

БЛОГЪТ НА DENKSTATT

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.