Форумът

Switch to desktop

Икономика

Подигравките с бизнеса имат човешки измерения

Владимир КаролевЗащо глупостите с промяна на осигуровки и данъци в края на всяка година в България има общо с това Майкрософт да цъфнат в Гърция?


Покрай всички останали наши кусури, постоянните "битки" за промяна на данъци и осигуровки, които доста синдикалисти и политици смятат за престижни през октомври-ноември ежегодно (с новия бюджет), превръщат живота на родните изпълнителни директори на международни корпорации в истински ад.

По същото време, директорите правят бюджетите си за следващата година - дават планове за приходи и разходи и съответно обикновено искат повече пари за увеличаване на заплати, за още бонуси, за още инвестиции и за още нови служители. Директорите не правят това от любов към родината, а от собствен интерес - колкото по-важен е местният клон на поверената им фирма, толкова по-малко вероятно е при следващото преструктуриране да го затворят и шефът да си загуби работата или да получи оферта да поеме новия офис в Зимбабве.


И таман пуснали своите бюджети и планове, родните политици решават да започнат промяна на осигуровки и данъци в края на годината. Често дори и ги променят успешно.
Поставете се на мястото на един шеф на международна компания сега - той или трябва да пусне редакция на бюджета си, или да го остави така и да не го изпълни като влезе в преразход. В първия случай ще ядоса своите шефове в централата, които ще псуват "онея идиоти в БГ, които пак си променят осигуровките по Коледа". В втория случай ще отнесе псувните с година закъснение, защото "онея идиоти в БГ пак не са могли да си сметнат разходите за данъци и осигуровки".


А сега се поставете на мястото на големия началник в централата. Когато решава къде да отвори някакъв огромен завод или регионална централа с перспектива 30 години, дали ще отиде в държавата, която всяка година по Коледа му обърква неговия централен бюджет, той самият отнася псувни от борда на директорите, акционерите и т.н. и общо взето му докарва излишни главоболия?


Подигравките с бизнеса имат човешки измерения, както и всяко решение за нова инвестиция е напълно човешко и често егоистично. Големите шефове влагат пари преди всичко, където се чувстват добре, а не където се подиграват с тях.