След среднощна дискусия във фейсбук, в която, наред с много смислени и обективни коментари, и хора без познания в областта на финансите и без желание да се ограмотят развиваха теории на конспирациите, реших да напиша този коментар. И не нямам сметки, кредити и консултантски договор с ПИБ и като карам сноуборд на Банско си плащам картата и така ще си остане.
Дискусията до ранни зори е само част от многото коментари и „анализи“ на преструктурирането на ликвидната подкрепа за ПИБ и отражението й върху актуализацията на бюджета, които може да се видят по традиционните, електронните медии и социалните мрежи. За да се разсеят малко неяснотите, които е нормално да се създават, когато еколози, лекари, актьори, религиозни експерти, икономисти от ВИИ Карл Маркс и т.н. се опитват да анализират сложни финансови теми, прилагам няколко безспорни факти, извадени ДИРЕКТНО от публичните комюникета между Министерство на Финансите и Европейската Комисия:
1. Анализът на МФ, одобрен от ЕК, показва, че ПИБ и няколко други банки нямат капиталов проблем, а са подложени на ликвиден стрес, следствие на ИЗРИЧНО упомената от ЕК атака срещу КТБ
2. В първата точка към Анекс 1 се излага ясното задължение на българската държава да предостави ликвидна подкрепа единствено на финансово здрави кредитни институции без капиталови проблеми.
3. Във втора точка към Анекс 1 се излага, че доходността на държавния депозит е фиксирана към пазарния минимум от предходния месец
4. В четвърта точка към Анекс 1 се излага ЗАДЪЛЖЕНИЕТО на получилите ликвидна подкрепа (т.е. ПИБ) да предоставят ИНДИВИДУАЛЕН ПЛАН ЗА ПРЕСТРУКТУРИРАНЕ в срок от два месеца, въпреки че помощта е първоначално отпусната за пет месеца. Този план се одобрява от ЕК.
5. Следователно, Европейската Комисия ИЗИСКВА ПИБ да преструктурира ликвидната подкрепа, а не да я върне за 5 месеца. Това не е конспирация, а ясно и разписано европейско изискване.
6. В пета, шеста и седма точка към Анекс 1 се налага мораториум върху разпределението на дивиденти и упражняването на кол опции без одобрението на ЕК до връщането на цялата ликвидна подкрепа.
7. В осма точка към Анекс 1 и отделно в 29 точка от раздел 5 на самото комюнике се казва, че тъй като банките в БГ нямат капиталов проблем, ограниченията за реклама ще бъдат облекчени.
8. Българската държава НЕ ДАВА никакви пари на която и да било банка, това е ЗАБРАНЕНО по TFEU. Българската държава, с одобрението на ЕК и според изисквания на ЕК, е направила ДЕПОЗИТ СРЕЩУ ДОХОДНОСТ в ПИБ, който отново по изискване на ЕК ще бъде изплатен за 18 месеца. Държавата ще спечели от диференциала между лихвата по депозита и доходността на съответната облигация, която е издала. Депозитът на МФ в ПИБ е обезпечен с активи на ПИБ
9. Ликвидната подкрепа в този казус практически служи само за една цел – изпълняване на изискуемите равнища на ликвидност от БНБ. Тя просто фигурира в баланса на ПИБ и не е докосвана за целите на изплащане на влогове или друго.
10. Само за сравнение, майките на доста от чуждестранните банки в България се ползват от европейска подкрепа в еврозоната на нива от 0.25%-0.30%, включително за много за потенциални капиталови проблеми. Българските банки ползват подкрепа на нива около 2.5%, което е между 8 и 10 пъти по-скъпо, в сравнение с чуждестранните.
Прилагам линковете към официалните документи, за да няма съмнения от типа „Каролев, ти откъде знаеш това?“
http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/253354/253354_1570224_113_2.pdf
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-754_en.htm
И наистина се надявам говоренето по темата да се успокои, с оглед на това, че целият процес е (1) дирижиран от Европейската Комисия, (2) контролиран от Европейската Комисия и (3) почти изцяло публичен (като изключим дребни контролни действия на ЕК по свои вътрешни правилници), стига на човек да му се чете и търси информация, а да не коментира по това какво е чул на съседната маса в кръчмата.