Black Friday ощастливява все по-малко потребители и търговци

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Black Friday ощастливява все по-малко потребители и търговциНамаленията стартират все по-рано, а хората се чудят дали е нужно да се включват в истерията
Всяка година и потребители, и търговци чакат като манна небесна последния петък на ноември. Едните, за да изпразнят складовете си от стари модели стоки от всякакъв асортимент, а другите да се обзаведат с възможно повече неща, напоследък основно бяла и черна техника, като смятат че ще ударят кьоравото само за един ден.

Често с цел да привлекат клиенти, за повечето магазини черният петък започва още в четвъртък вечер, и продължава няколко дни. Намаленията на някои от най-популярните стоки, като техника, дрехи или козметика понякога могат да са умопомрачителни – между 70 и 90%. Ето защо по-големите магазини в САЩ например взимат превантивни мерки срещу лудостта и истерията на потребителите, като осигуряват допълнителна охрана и медицинска помощ.

Отдавна обаче „черният петък“ не преследва някакви благотворителни цели, а е просто начин търговците да се отърват от залежала стока, която без намаление трудно биха продали. Освен дежурните акции на различни онлайн платформи за търговия, повечето магазини също правят големи разпродажби по това време на годината. Според електронното издание на Gazeta.ru големите играчи не могат да останат настрана от подобни акции и по друга причина – защото черният петък води до повишаване на лоялността на потребителите. Така например, ако през миналата година руската верига „Техносила“ е продала по време на Black Friday 700 артикула с намаление, то през тази година те са били три пъти повече, а намаленията са достигали до 70%. Освен това някои онлайн платформи само за черния петък могат да достигнат брой на поръчките, които обикновено достигат за седмица. Един от руските онлайн търговци „МВидео“ например е регистрирал над 900 поръчки, а трафикът на сайт е нараснал с 30%. „Интернет продажбите са много успешни и се смята, че в рамките на един ден привличаме милиони нови потребители“, казва за изданието Иван Кургузов, ръководител на „Руската Асоциация за електронна комуникация“. Според него няма особени различия при протичането на Black Friday в Русия, и на Запад. Единственото, което липсвало на руските търговци било опитът как правилно да се продаде на потребителите дадена стока с намаление. „И в САЩ, и в Русия интернет магазините не са благотворителни организации, но в дните на разпродажбите нашите потребители по-често забравят това“, добавя експертът.

А икономическата криза изостря още повече потребителската чувствителност. В Black Friday се включват не само търговци и производители на техника, но и най-различни разработчици на софтуер и такива, предлагащи различни услуги в интернет. Така от Steam стартираха разпродажба на електронни игри. Тя не е част от черния петък, но протича паралелно с него. Китайските и западните електронни магазини също предлагат сериозни намаления. Руските депутати дори вече обмислят налагане на мито от 22 евро на поръчки от най-известните глобални търговци като Amazon, eBay и AliExpress.

Black Friday обаче не единственият ден, предлагащ възможност на потребителите да се възползват от намаленията на стоки. Ето защо на тях им се налага неколкократно да мислят върху целесъобразността на покупките, които правят. Един от последните примери за повишена потребителска истерия е набиращият все по-голяма популярност „Ден на самотните сърца“, отбелязван на 11.11 в Китай. Тогава само за малко над 12 минути Alibaba регистрира 1,5 млрд долара печалба. Окончателната печалба от акцията достигна до 14,5 млрд. долара.

Междувременно, позовавайки се на АФП, regal.bg информира, че черният петък може да доведе до спад в приходите на част от традиционните ритейлъри в САЩ, като Williams and Sonoma и Macy’s. Причина за това била преориентацията на клиентите към онлайн пазаруването. И това може да се случи в условията на спад на безработицата в САЩ, и увеличаване на разходите на потребителите за покупки. Чуждите туристи пък за сега се въздържат да харчат парите си заради силния долар. Мекото време е причина за спад и на продажбите на зимни облекла.

За повечето дребни търговци в САЩ Black Friday отдавна вече не е такъв магнит, и някои – като Recreational Equipment Inc (REI), специализиран в продажбата на стоки за спорт, туризъм и пътешествия се отказват от акцията. Други вериги като Staples, Nordstrom, Costco и TJX обявиха, че ще хлопнат кепенците на Деня на благодарността. Все повече търговци стартират много по-рано с намаленията, далеч преди Black Friday, което пък кара все повече потребители да се замислят дали е редно да се включват във всеобщата блъсканица в последния петък на ноември. Освен че могат да си купят някоя стока с намаление ден два преди или след Black Friday, американците вече не пропускат и „кибер понеделник-а“.

През тази година според NZZ се наблюдават и някои новости в нагласите на американските потребители. За коледни подаръци, украса и особено за храна те са склонни да дадат по около 800 долара. От местната организация на ритейлърите National Retail Foundation изчислиха, че през ноември и декември оборотът на търговците ще се увеличи с 3,7% до 630,5 млрд. долара. Това е значително по-малко в сравнение с годините преди рецесията, когато в последните два месеца от годината ръстът в оборота на търговците достигаше 5 и дори 7%. По-високи – с до 6-8%, през тази година се очаква да са само оборотите в онлайн търговията, които се изчисляват на 105 млрд. долара. За повечето от онлайн търговците Black Friday се явява възможност и за тестване на софтуера. Все повече магазини и онлайн търговци обединяват усилията си в областта на логистиката и инвентарния мениджмънт, за да поемат увеличения брой на поръчките. Другите празници – като Нова година, еврейската Ханука или афроамериканската Кванзаа също са повод за това, базираните на мобилни приложения експресни доставчици на храна и алкохол да тестват системите си. Повечето от тях дори ще се опитат да предложат по един десерт на клиентите си след полунощ.

 

Мартин Иванов
По информации от Интернет

 

 

 

+ФорумЪт

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.