Сърцето й бие за производителите на какао в родното Перу, а страстта й е шоколадът. Днес Франческа Валдивиа обединява двете неща, създавайки своя стартъп Q’uma, произвеждайки едноименния деликатесен шоколад, който вече изнася в три страни. Историята й разказва швейцарският портал Swissinfo. 25-годишната перуанка разказала за страстта си към шоколада по време на един уъркшоп за млади и образовани предприемачи в Швейцария.
Франческа не спира да говори, а думите й се изливат като истински водопад и е добре подготвена по всички детайли. Младата предприемачка търси подкрепа за основаната преди 18 месеца в родината й фирма Q’uma, докато 5-членното жури пробва нейния деликатесен шоколад.
Q’uma е нишов продукт, който човек може да си купи от луксозни магазини в Перу, хотели и летища, в САЩ и Канада, а отскоро и в Чили. Според Франческа Япония и Южна Корея също имат интерес към нейния шоколад. За да задоволи нарастващото търсене тя иска да увеличи производството си, за което й е необходима финансова подкрепа.
В родината си Франческа следва икономика, като прекарва един семестър в Холандия. Завършила преди две години и започнала работа в САЩ, първо като учителка по ски на деца, а след това за компании като Citibank и L’Oréal. „В началото на хората около мен идеята не им се стори толкова добра“, спомня си тя. „Ти имаш бизнес образование, а искаш да произвеждаш шоколад?“, пита ли я неразбиращо роднини и приятели. Не се оставила да бъде обезсърчена. „Шоколадът може да промени живота на човек“, казва тя. По време на пътуването си в страната за пръв път се запознала със селяни, отглеждащи какао. Използвала всяка свободна минута, за да задълбочава знанията си за какаото и шоколада, и така пожарът бил запален.
Първоначално сама, а след това с помощта на приятели и роднини основала преди година и половина своя стартъп. Успяла да убеди в каузата си и държавата, която я подпомогнала за старта на бизнеса й с 40 хил. долара. Днес в Q’uma работят четири души, като има планове да увеличи персонала с още шест.
Q’uma работи с 35 семейни ферми за производство на какао, като още през тази година ще ги увеличи. Купува директно суровината от селяните без прекупвачи. „Плащаме им със 70% по-висока цена, отколкото се продава какаото на борсата“, казва Франческа. Тя иска фермерите да са наясно какво се случва с продукцията им в процеса на преработката и да са съпричастни с труда си в целия процес по производството на шоколада с марката Q’uma . Ето защо винаги им носи от шоколада, когато отива да ги види, и иска те да се чувстват горди с професията си, която в Перу не е от най-оценяваните.
В Швейцария няма какао
И не само това: „Зная, че Швейцария е известна като „страна на шоколада““, казва усмихната младата предприемачка. И добавя: „Но Швейцария няма какао, а заради изключителните качества на своето какао Перу може да се превърне в най-добрия производител на какао в света“. Франческа не крие, че се ядосва, защото 70% от перуанското какао отива за износ, а от остатъка едва 3% се използва за производството на шоколад. Убедена е, че това трябва да се промени, и че родната й страна трябва да печели много повече от производството на какао, а не парите да изтичат навън.
Made in Peru – от полето до блокчето шоколад
Франческа успява да убеди журито със своя стартъп и заедно с още пет участника в курса преминава във втория кръг, където ще продължи битката си за да промени не само своя живот, но и този на бедните селяни в родното й Перу. За целта всеки ден в Лима ще продължи да става в пет сутринта и след час занимания със спорт отново ще прави своя шоколад – перуански – от полето до блокчето. Къде ще е след 10 години? „За един стартъп това е цяла вечност“, казва усмихната Франческа. Все пак си мечтае нейният Q’uma да достигне до пазара на колкото се може повече страни.
Превод: Мартин Иванов
по материали от Интернет
Снимки: qumachocolate.com