За пръв път през тази година европейското първенство по футбол за жени ще включва 16, вместо 12 отбора. Германия е истински хегемон по терените на Стария континент, като дамският Бундестим е спечелил последните осем издания на надпреварата. Тук думата е обаче не за спорта в неговия женски облик, а за един феномен, съпътстващ до момента обикновено обичайния му вариант – за мъже – колекционерските страсти.
В началото консервативният свят не приема нежния пол като достоен съперник на тревата, но подобна представа днес е вече история. Сега и мъжете се прехласват по своите колежки, като не малко от тях се включват в надпреварата за колекциониране на снимки на футболистки. А през 2017 година 368 представителки на нежния пол ще се включат в първенството в Холандия. Женският футбол претърпява истински бум, и през 2019 година, по прогнози на ФИФА, се очаква 45 млн. дами да ритат топка по стадионите в целия свят.
Мнозина фенове намират женския футбол за симпатичен, защото все пак става дума за спорт, и противно на очакванията жените не плачат, щом паднат на земята. „Това е крачка напред, да направиш женския футбол популярен в още повече страни“, смята един фен. И за това няма по-голямо средство от рекламата. Това отлично знаят от Panini, производители на албуми със стикери, които за пръв път подготвят специален албум за Европейското първенство по футбол за жени. В него всички колекционери ще могат да съберат снимките на над 340 звезди от отборите финалисти. Подобни серии, донесли успех е имало вече за предишните две световни първенства по футбол за жени.
„През миналите няколко години женският футбол претърпя истински бум и мисля, че ще продължи да се развива напред, тъй като телевизиите проявяват все по-голям интерес към мачовете и стадионите са пълни. А събирането на картички е част от събитието“, смята Кристине Фрьолер от германското представителство на Panini.
Първите подобни албуми се появяват през 1961 година, когато женският футбол е бил мираж. От проста идея, албумите на Panini се превръщат в пример за бърз успех в сферата на маркетинга, и от 70-те години насетне всяко световно първенство си има своя албум със снимки и почитатели сред колекционерите. А печалбите от продажбата на стикери се измерват в милиарди. Първото издание на албум, посветен на първенство по женски футбол излиза за Mondial 2011. Следва зарибяването – изрязваш, разменяш и залепваш. Страстта за колекциониране на снимки на известни футболисти и футболистки не може да замре, дори във времената на дигиталния свят в който живеем. Суперзвезди, или изгряващи на футболния небосклон, всъщност няма значение, защото в албума със снимки те изглеждат еднакво…
по материали на „Дойче Веле“
Снимки: „Дойче Веле“