Необходимо е бързо, но добре обмислено създаване на Програма за възраждане на България
Някак изненадващо за управляващата коалиция се появи бурната реакция срещу обмяната на дълга, която, виждате ли, е върхова финансова операция, дето само шопите от Софийско не я разбират.
За да може съвсем да не я разберат, цялата операция на правителствено и парламентарно ниво е преминала за пет дни, и то когато става въпрос за външен дълг в размер на 1.250 млн. USD.
В Министерския съвет Решението N 130 е разписано в коридора на крак, без правен анализ, без мнение на Министерството на правосъдието и е прието от Народното събрание без мнение на правната комисия – всичко за пет дни, при това два от тях почивни – от 8 до 13.03!
За по-голяма яснота трябва да отбележа, че дългът на страната по главница се движи в момента около 9.5 млрд. USD, а заедно с дължимите лихви надхвърля 1314 млрд. USD, т. е. става въпрос за 1/7 от дълга като главница. Какво правят нашите великденци? Откриват велосипеда, провеждат практически занятия по брокерство или оптимизират дълга на страната?
Как представят очаквания положителен резултат от операцията си? Замяната ще намали външната задлъжнялост с 246 млн. USD, което ще доведе до подобряване на дълговите индикатори, кредитния рейтинг и перспективите за присъединяване към ЕС.
Господа великденци, а как би изглеждала графиката ви, ако поставим в началото на координатната система 0, дори ако я приемем само за брейди облигации и еврооблигации?
КАКВО ПЕЧЕЛИМ ИЛИ ГУБИМ ОТ ПРЕДЛАГАНАТА ОПЕРАЦИЯ
Обикновено, когато говорим за преструктуриране на дълг, се интересуваме удължава ли се срокът на неговото изплащане и/ или са по-ниски лихвите по обслужването му, тоест облекчава ли се икономиката.
В нашия случай се удължава срокът на обслужване с 1-2 години по два вида брейди облигации и се намалява с 10 години срокът на третия вид, но всичко това до 1.250 млрд. USD от всичко 5 млрд. USD. Тоест ефектът е равен на 0 от позицията срок на изплащане, а по отношение на лихвите – тази година плащаме поради добро стечение на обстоятелствата 3% лихва и икономисваме около 120 млн. USD при плаваща лихва LIBOR + 1%. В предлагания вариант ще плащаме твърдо установена лихва – 8.5%! за облигации в долари и 8%! за тези в евро.
Съществува предположението, че може да се спестят 670 млн. USD, които съгласно съществуващия договор по брейди облигациите са дължима главница през следващите години. Това обаче е единствено в случай че плаващата лихва по сега действащите документи надскочи твърдата от 8-8.5%. Тук не трябва да забравяме и факта, че ние
САМО РАЗМЕСТВАМЕ СРОКОВЕ ПО ПЛАЩАНИЯТА
като ги прехвърляме към 2012-2013 г., където размерът им е стряскащ.
Международният валутен фонд препоръчва да се премине от плаваща към твърда лихва /за по-голяма предвидимост на бюджета/, но при следните условия:
– да не се намалява матуритетът /срокът на изплащане/ на дълга, но това за част от облигациите /платими през 2024 г./ става факт;
– емитиране на еврооблигации, с които да се изкупят обратно брейди облигации, но при приемливи цени /дали те са такива в момента, съдете сами/;
– цена на едро евро – 0.87 USD, 1 USD – 2.25 лв., цена на брейди облигация – 0.92 цента за 1 USD номинал; миналата година през август/септември бяха 0.77 цента.
Това означава, че нито едно от условията не е налице и
НЯМА ОСНОВАНИЕ ДА СЕ БЪРЗА
а що се отнася до емитиране на еврооблигациите, при условие че очакваме подобряване на икономическите показатели през следващата година и по-нататък, то тогава бихме успели при по-ниски нива на фиксираните лихви. Една от защитните позиции на господата Велчев и Катев е, че, видите ли, ние така рязко ще дръпнем в икономиката в следващите години, че ще ни се наложи да плащаме допълнителни премии по лихвите на брейди облигации.
КАКВО ПЕЧЕЛИ ПРАВИТЕЛСТВОТО ДНЕС
Засега от прибирането на част от обезпечението на облигациите в размер на максимум 132 млн. USD. При липсата на достатъчно силни аргументи за операцията, освен че инвеститорите ни ще бъдат умилени от геройската ни постъпка в тяхна полза и ще подобрят условията за рефинансиране на платежния ни баланс, излиза налице трескавата необходимост от реални пари, от които държавата изпитва остра необходимост, но не е изключено и спечеленото обезпечение да се насочи към откупуване на дълг. Да си представим целта за раздвижване на златния резерв!
Върху този и редица други проблеми от икономическо естество трябваше отдавна да се замислят нашите парламентаристи.
Заложеното в Закона за бюджета 2002 г. оптимизиране на държавния дълг изискваше отдавна разработка от правителството на стратегия за тази оптимизация и нейното дискутиране и приемане от парламента. Това вероятно щеше значително да опрости сегашната процедура,
ДА ОТПАДНЕ НУЖДАТА ОТ К0НСПИРАТИВН0СТ
а възможно да отпаднат и много от съмненията за чистоплътност на операцията.
Приемане на закон за държавния дълг, фиксиращ размера му при откриване на всяко ново Народно събрание и отчет на постигнатото ниво при закриване на Народното събрание, ще даде отговор на куриозното състояние, че държавата след подписване на споразумението от юни 1994 г. за брейди облигациите, поставяйки за- дължеността на страната при около 9.5 млрд. USD, плащайки ежегодно около 1.1 млрд. USD, ние сме с дълг след 8 години
ПЛАЩАНИЯ ПОЧТИ В СЪЩИЯ РАЗМЕР
с тенденция към покачване, като имам предвид силно влошаващия се външнотърговски баланс на страната.
Логичен става въпросът трябва ли да се заблуждаваме, защо и докога? Какво означава оптимизация на външния държавен дълг? Подобрява се икономическото състояние на страната?
Държава |
Население |
БВП/1 лице |
Територия |
България |
7.8 млн. |
1750 USD |
111 хил kb KM |
Македония |
1.997 млн. |
1100 USD |
15.7 хил. kb. км |
Oct. Югославия |
10.6 млн. |
2100 USD |
102.2 хил. kb. км |
Румъния |
22 550 млн. |
1410 USD |
238.4 хил. kb. km |
Албания |
3.324 млн. |
760 USD |
28.74 хил. kb км |
Кипър |
747 хил. |
9656 USD |
9.25 хил kb км |
Чехия |
10.3 млн. |
5240 USD |
78.86 хил. kb км |
Турция |
63.75 млн. |
3130 USD |
779.5 хил kb км |
Гърция |
10.52 млн. |
11 640 USD |
132 хил. kb км |
Австрия |
8.072 млн. |
27 920 USD |
83.85 хил kb км |
* Данните са приблизителни поради различия за периода 1998-2000 г. |
Таблицата по-горе показва размера на БВП /брутен вътрешен продукт/ на едно лице в няколко държави, съответно кандидат- членки и членки на ЕС.
Коментарите са излишни. Не е възможно да произвеждаш БВП 1750 USD за една година, а да получават 2000 или повече USD годишна заплата. За съжаление ние изоставаме не в проценти, а в пъти, и то не в сравнение с отличниците в ЕС, а дори в сравнение с кандидатите като нас за ЕС.
Навсякъде надделяват демагогията и популизмът. Фактите са смразяващи! Национално имущество, далеч надхвърлящо дълговете на държавата, чрез машинации, скрити под фасадата на користна приватизация и уродлива структурна реформа /неясно кога ще завърши и с каква полза за българския народ/, беше извлечено и потъна в нечии, засега анонимни и несъвсем анонимни, джобове.
На този фон изключително важен е въпросът доколко независими са експертите, подкрепили тази в общи линии безсмислена за финансите на страната обмяна на дълга.
КАКВО ПЕЧЕЛИ БЪЛГАРИЯ
Бедата е в това, че в България няма независим център за макроикономическа политика, който да определя параметрите на икономиката на страната от гледна точка на националните ни интереси и политиката на правителството.
Когато говорим за оптимизация на дълга, можем да приемем, че съществуват два начина:
търси се ликвидиране на дълга като абсолютни числа;
дългът не се гледа като абсолютно число, а като съотношение ДЪЛГ/БВП. За всяка нормална държава определящото в това съотношение е БВП, защото той носи дълга. Съществуват два подхода:
1. Подходът Чаушеску. Дългът се обявява за враг N 1, оскъдните ресурси на обществото се изземват и отиват за погасяването му, икономиката и населението се задъхват, облагат ги с все по-високи данъци, всички резерви са насочени към мнимото подобряване на икономиката чрез изкупуване и замяна на дълга. От операцията печелят тесен кръг от VIP държатели на пакети /в нашия случай брейди облигации/ и няколко преки изпълнители на операцията. Методът е познат в Южна Америка, това се вижда и от рекламния проспект на г-дата Велчев и Катев. Такива операции особено след 11 септември обикновено не остават и без вниманието на организации като SEC /комисия по контрол на операциите/ и ФБР, но това е друга тема.
2. Подходът на САЩ и развитите страни. Търси се всяка възможност за повдигане на БВП, защото той носи дълга. За САЩ и развитите страни размерът на дълга не е определящ, определящото е съотношението ДЪЛГ/БВП, т. е. постоянно и стабилно да нараства БВП. Това практикуват и редица развити европейски страни членки на ЕС.
КАКВО СЕ СЛУЧИ У НАС
За първи път от седем години насам лихвеният процент на Лондонския междубанков пазар, т. нар. LIBOR, падна до исторически ниските стойности от 2.1%, но през изминатите 15 г. не е надхвърлял 5.6%. По него се плащат лихвите на българските брейди книжа, които в момента се колебаят около 3%. Тази ниска лихва донесе икономия към януари 2002. г. около 60 млн. USD.
Какво мислите, че направи финансовото министерство с тези пари? Вложи ги в икономиката, намали данъци, отложи въвеждането на ДДС за лекарствата, отвори нови работни места? Нищо подобно. Изкупи дълг за 60 млн. USD, финансирани мостово със заем от БУЛБАНК. Това от своя страна заедно с възможно изтекла малка информация доведе до днешната цена от 92 цента вместо 75-77.
По облигациите FLIRBs се освободи гаранцията към август 2001 г. за около 50 млн. USD. Последва ново изкупуване на дълг. На какво ви напомня това?
АПЕТИТЪТ ИДВА С ЯДЕНЕТО
Сега готвим обмяна на дълг – брейди книжа на стойност 1.25 млрд. USD срещу еврооблигации. Ако насочим ресурсите от еврооблигациите към приоритетни проекти на правителството /кои са те?/, може би ще повдигнем рязко БВП, ще създадем нови работни места, ще поемат глътка въздух малкият и средният бизнес. Но всичко това изисква познания, управленска практика и т. н., не говоря за личния интерес. От него би следвало да се заинтересуват съответните служби.
Тревожното състояние на националната икономика е неоспорим факт. Чудно ли е тогава, че никой не иска да управлява и, разбира се, експертите показват позитивно отношение към сделката? Отказът от утвърждаване на сделката би поставил правителството в крайно неудобно положение и евентуално падане. Кой би поел отговорност, в случай че не ни одобрят за НАТО, не ни предложат да влезем в ЕС! Призивът „Не клатете политическата лодка до ноември!“ е като че ли удобен за всички, но да не стане сметка без кръчмар. Икономиката е инертна система, но има и своя критичен минимум, безкрайно опасно е неговото достигане. Да приемем ли, че решението на Конституционния съд е предрешено?
КАКВО ДА СЕ ПРАВИ
Бързо, но добре обмислено създаване на Програма за възраждане на България, ясно дефиниране на националните интереси и приоритети, като максимално се отстранят факторите, довели икономиката на страната до това състояние. Мисля, че не разполагаме с много време, необходимо е национално отговорно отношение към тази задача.
Ще си позволя да завърша с мисълта на Дж. Дж. ф. Кенеди:
„Когато едно демократично общество не може да помогне на бедните си, които са мнозинство, не може да се спасят и малкото заможни в него.“
Очаквайте – доклада „Замяната на българските брейди облигации 2002 г. – предизвикателства пред националната сигурност на република България“, изнесен в рамките на годишната научна конференция във Военната академия „Георги Сава Раковски“ на 1 и 2 юни 2010 година.