От цяла Европа единствените, дето могат, искат, но нямат сме ние

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Заводи са му майкатаЗаводи са му майката
Похвално е, че в Кюстендил са направени 100 млн. лв. публични инвестиции в инфраструктура, както казва премиерът. Всъщност това е и община, в която по лични наблюдения инвестициите се правят ефективно. Само че всеки човек от Кюстендил ще зададе въпроса „Е като има толкова инвестиции, защо за 5 години населението на Кюстендил намаля с 11 000 души – близо 10%?“. Графиката горе отговаря на това питане – България е една от деветте държави в ЕС, която нямат автомобилен завод – другите са Кипър, Дания, Балтийците, Ирландия, Люксембург и Гърция. Люксембург, Кипър и Балтийците хора за автомобилно производство нямат. Ирландия привлича приоритетно инвеститори от сектор услуги и ИТ чрез данъчната си система, Дания е прескочила този етап от икономическото си развитие, а Гърция вероятно ще излезе от този списък до 2 години с договорения малък завод на немски стартъп за електромобили. Тоест, от цяла Европа единствените, дето могат, искат, но нямат сме ние и все още Гърция. Та това е и отговорът на кюстендилското питане – колкото и да е красив и добре устроен един град (или държава), хората в крайна сметка търсят разполагаем доход в реално изражение – т.е. какво им остава след данъци, пресмятайки какво могат да си купят с тези пари на съответното място. И ако в Кюстендил или друга община няма работодатели, които да могат да дадат разполагаем доход в реално изражение съпоставим с възможностите, които един българин от тези градове могат да намерят в София или някъде в Европа, то те гласуват с краката си и напускат. Затова, например, ИТ специалистите си остават в България (след данъци и при по-високите цени в Германия със заплатите си тук могат да купят повече, отколкото в Германия), но лекари, биолози, химици, физици, инженери и по-нискоквалифицираната работна ръка често напуска и се преселва. Ако тук сглабяме фарове и датчици, няма как разполагаемият доход след инфлация да ни е съпоставим с хората, които ги монтират върху последния модел Кайен. Или накратко казано, заводи са му майката.

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.