През последното десетилетие литиево-йонните батерии отчетоха огромен спад в цените – от около $1200/kWh през 2010 г. до $137/kWh през 2020 г. Смята се, че за да бъдат напълно конкурентни на автомобилите с ДВГ, батериите на елктромобилите трябва да паднат под $100/kWh.
За съжаление това изглежда малко вероятно да стане скоро и основната причина е експлозивният ръст на цените на металите от последната година. Литий, кобалт, никел, алуминий и мед – всички критични метали за електромобилността – отчетоха около 100% ръст в цените от март, 2020 г. до днес. Краят на този ръст не само, че не се вижда, а точно обратното. Според много анализатори той ще продължи дълго време, а огромното търсене в комбинация с физическата и социална невъзможност бързо да се разработят нови находища тепърва ще създава гигантски дефицити.
Забележете, че тук говорим за еквивалента на резервоар за $50 при конвенционалните автомобили, който днес носи 30% от цената на среден електромобил. Освен това нуждите от метали съвсем не се изчерпват само с батериите – всичките ВЕИ, електропреносна, разпределителна и зарядна инфраструктура, които трябва да осигурят „горивото“ за тях, поглъщат даже по-големи количества от същите метали.
Убеден съм, че 2021 г. ще бъде първата, в която батериите всъщност ще поскъпнат – мечтите ще се сблъскат с реалността. Но на кого му пука – нали правителствата дават всякакви преференции и плащат субсидии, а вярващите са готови да подкрепят кумирите си докрай?