1. Вярно е, че от ГЕРБ сключиха маса договори преди да сдадат властта.
2. Вярно е, че тези договори тежат като наследство за години напред и подобно действие не е правилно от морална гледна точка.
3. Вярно е, че от друга страна договорите са напълно законни, а освен това и (поради повишаващите се цени на строителни материали в световен мащаб) всъщност изгодни за държавата.
4. Когато Комитова дойде на поста министър, тя блокира сметките само на Автомагистрали АД и това беше чист реваншизъм. Парите за АМ „Хемус“ ги имаше налични, но парите се държат по правило в сметки на министерството – тя със свое еднолично решение блокира тези сметки.
5. Фирмите си свършиха работата и не им беше платено. Анти-ГЕРБ коалицията ликуваше, защото така уж са наказали фирмите на лошите гербаджии. ГЕРБ също ликуваха, защото знаеха какво ще последва (ще видиш по-долу).
6. Автомагистрали АД обаче не е някакъв самотен остров. Това дружество е с множество съвместни проекти с АПИ. Понеже са му блокирани сметките, моментално се блокираха и съвместните проекти на АПИ.
7. Комитова си сложи свой човек (Апостол Минчев) за шеф на АПИ и настояваше работата никъде да не спира. Притискаха купища малки фирми да продължават да работят с обещанието, че едва ли не утре ще им се плати и да бъдат спокойни.
8. Да, ама финансовият министър (Асен Василев) реши да намери 2 милиарда бюджетен излишък, след което реши да предлага настоятелно актуализация на бюджета. Познай голяма част от парите от този излишък кои бяха. В крайна сметка пренасочиха парите за социални плащания и след извиване на ръце най-накрая парламента го прие. Парите литнаха, за да се увеличат пенсии, за дигитализация на туй онуй и разни други работи.
9. Самият Апостол Минчев – пак казвам назначен лично от Комитова – издаде заповед всички строителни работи в цялата страна да спрат, защото човекът знаеше, че съвсем скоро дори теоретично няма да има как да се плати на никой. Комитова го уволни и за пореден път преговаря със собствениците на фирми и ги увери, че всичко е тик-ток.
10. В крайна сметка не само фирмите на ГЕРБ по АМ „Хемус“ бяха „наказани“, а бяха наказани стотици други. Практически всички, които са работили това лято, не са си получили парите за свършената работа. Не само те, а дори и такива, които имат свършена работа от миналата година (например снегопочистващите фирми). Всички пътностроителни фирми в България бяха излъгани – без изключение. Пари в момента просто няма. Единственият начин да им се плати е да се изтегли нов външен дълг. Вероятно точно това и ще направят (чух, че половин милиард нов дълг са заявили вчера – струва ми се, че точно в посока текущи плащания ще отиде, за да се кротнат протестиращите, а после следващото правителство да му мисли какво ще става с остатъка и откъде ще бъде взет).
11. А в предишната точка написах „наказани“ в кавички, защото всъщност наказанието не е за злите фирми на ГЕРБ, а е за нас – данъкоплатците. Причината за това е, че всички фирми рано или късно ще си вземат парите. Няма как да не ги вземат – в краен случай ще осъдят държавата, защото си има договор и той не може да не бъде спазен. И ако точно това стане, наказаните ще сме ние, защото:
– Ще си платим всичко с все неустойките, които обикновено винаги са равни на прогнозната печалба на фирмата;
– Всички недовършени пътни проекти ще си останат недовършени и ще трябва тепърва да вадим нови пари, за да бъдат довършени;
– Междувременно тези хора, които са на площада, ще им се разбие живота, защото половин година не получават заплати.
Преведено по-просто:
– Комитова и компания си направиха краткосрочен предизборен ПР с „чегъртане“ на лоши фирми, от една страна, и раздаване на пари за социални плащания, от друга (вероятно ще им върже и техни хора като Кирил и Асен харвардски ще успеят да вземат управлението на държавата заедно с БСП и ДБ на следващите избори);
– Ние – обикновените хора – най-вероятно ще платим този ПР като ще платим печалбите на фирми за пътища, които или въобще няма да ги има, или ще трябва да се довършват, т.е. ще ни излезнат прекалено скъпи.
Надявам се, че бях достатъчно подробен.