БДЖ в хаоса от задънени тунели

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Какво е общото между двете? И двете са държавни компании, и двете са на загуба.            Сагата около БДЖ продължава с пълна сила и поведението на хората е все по-фрагментирано и дори, бих се осмелил да кажа, объркано. Българите се лутаме между социализъм и капитализъм вече 20 години, но поне за наше успокоение, не сме сами – компания ни правят почти всички развити икономики, включително и САЩ, донякъде. Мерките на Мирослав Найденов за замразяване на цените бяха осмислени като абсолютна социалистическа отживелица и привлекоха много насмешки, но в същото време има отчаян отпор БДЖ да се реформира и/или евентуално приватизира. Все едно БДЖ е някакво изключително успешно предприятие, а не нереформиран мастодонт, в който парите на данъкоплтците потъват като в бездънна яма?

 

Матросовци на амбразурата

 

            Аргументите на противниците на реформите и приватизацията продължават да остават в областта на нормативните твърдения, а именно „какво е хубаво да бъде“, „какво би било много лошо да стане“ и „какво е казала баба, която едно време е работила 20 години в БДЖ и е ходила 20 пъти в Съюза без пари“. С извинение, но това си е направо политически популизъм и ако искат да се разграничат от манипулация на общественото мнение, то нека почнат да боравят със сериозни аргументи. Нека противниците на реформите и приватизацията посочат кои критично важни и безалтернативни за обществото линии или работни места ще бъдат премахнати от реформите и/или приватизацията? Къде има критична маса хора, които ще останат без алтернативен транспорт, ако някоя губеща линия се закрие? Къде има критично голяма маса работници, които ще останат завинаги без препитание и нито държавата, нито частният сектор, не биха имали възможност да им помогнат, ако някоя губеща линия се закрие? Какви критични пропуснати ползи за държавата ще има ако БДЖ се приватизира и/или продължи да действа в ефикасен малък вариант?

 

            По света и у нас

 

            Но тъй като сериозен диалог не може да се води без сериозна отсрещна страна, нека видим какво става по света. Преди няколко десетилетия, тогава почти безалтернативния ЖП транспорт попада под ударите на редица алтернативи и конкуренти, включително бързо развиващият се авио транспорт, автомобилния транспорт и дори дигитализацията и електронизацията на комуникациите. Държавните компании постепенно стават неефективни и изпитват отчаяна нужда от масивни държавни субсидии, за да продължат съществуването си. В същото време, частните линии и превозвачи успяват бързо да се нагодят спрямо променящите се условия, продават или изоставят губещи линии, отварят нови печеливши, т.н. В следващите редове, описвам какво е състоянието на ЖП превоза по отношение на държавна/частна собственост на превозвачите (и по-рядко линиите) в 15-те най-големи икономики в света:

САЩ

Амтрак е силно субсидирана държавна компания за пътнически транспорт.

Голяма част от товарните превозвачи са частни. Вторият най-голям превозвач, BNSF, е най-голямата инвестиция на Уорън Бъфет.

Китай

Съществува само една частна линия и превозвач.

Япония

Пътнически превози – седем частни компании, на печалба

Товарни превози – държавна, на загуба

Германия

Държавна, планирана приватизация за 2008 година е отложена поради неблагоприятни условия породени от финансовата криза

Франция

SNCF е изключително проблемна държавна компания, работеща на малка печалба, но силно субсидирана от държавата и постоянно критикувана от ЕС.

Бразилия

Много частни и публични превозвачи. Железопътният превоз в Бразилия е национализиран през 1957, но приватизиран между 1999 и 2007.

Англия

Има както частни, така и държавни линии, но превозвачите са предимно частни.

Италия

Има както частни, така и държавни превозвачи. Държавният водещ превозвач Трениталиа е на малка печалба.

Русия

Силно субсидирана държавна компания

Канада

Напълно приватизирани,

Индия

Печеливша държавна компания.

Испания

Пътническите и товарни превози са предимно в ръцете на държавата и са на загуба.

Австралия

Мрежата е държавна, но след приватизация през 1990, почти всички превозвачи са частни

Мексико

Мрежата е държавна, превозвачите са частни, но ползват концесии на мрежата

Южна Корея

Корейл е държавна, на загуба. Чака се приватизация. Много частни линии чакат пускане.

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.