Върнахме се пет години назад

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Калоян СтайковНо този път не знаем нито какъв ефект се цели, нито какви ще са последствията за пазара

Днес* се обсъждат промени в Закона за енергетиката, които са точно в обратната посока на реформите от 2018 г. и логиката на развитие на пазарите:

– На централите с преференциални цени – ВЕИ и ВЕКП – се гарантира фиксирана месечна цена, т.е. връщане към преференциални тарифи (Feed-in Tariff), само че администрирането е по-сложно от това НЕК да изкупува и продава всичко. Това на практика премахва всякакви стимули тези производители да се държат пазарно, което ще има последствия върху свободната търговия с ел. енергия.

– Предлага се КЕВР да определя квоти (не е ясно от кои централи) за количества, които задължително се продават по двустранни договори. Нещо като резултата от решението на ЕК по делото БЕХ Електричество, но задължението няма да създава ликвидност на пазарен сегмент „Ден напред“, а ще я намалява.

– Само тези две предложения поставят под въпрос доколко референтна е цената на ПДН, каквито проблеми имаше до 2018 г., което пък възпрепятстваше либерализирането на пазара, което пък възпрепятстваше интегрирането на централи с преференциални цени, което пък беше проблем при въвеждане на механизми за капацитет, ако такива са необходими, и като цяло – либерализирането на сектора. Казано накратко – върнахме се пет години назад, но този път не знаем нито какъв ефект се цели, нито какви ще са последствията за пазара. А това е особено важно, защото рано или късно домакинствата също ще излязат на този пазар и не е едно и също дали той функционира добре или не.

Заедно с всичко това се предлага и КЕВР да помага на бедните домакинства(което ни връща 18 години назад), като определя по-ниски цени за количества, необходими за задоволяване на основни нужди за потребление на електрическа и топлинна енергия, природен газ и вода (не е ясно това как ще повлияе на помощите за отопление). Разбира се, това ще е за всички домакинства, което означава запазване на практиката на субсидиране както на бедни (с риск помощта да не е достатъчна), така и на богати, за които не е необходимо подпомагане.

Всичко това се случва след като енергийните компании са изпратили ценовите си заявления, а КЕВР е публикувала ценовото си предложение. Правителството имаше почти половин година, за да се подготви за тези проблеми, защото бяха ясни още миналата есен, да развие идеите си, да ги обсъди с енергийните компании и потребителите, да ги разпише като текстове и да ги внесе за обсъждане в Народното събрание. Ясно е, че е трудно, но вече не става въпрос за незабавни мерки през януари, когато правителството е встъпило в длъжност преди седмици, а за няколко месеца на неглижиране на проблем и накрая снегът пак ни изненада…


*7-ми юни

 

 

 

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.