Министерство на финансите изригват с нещо невероятно по темата за дерогацията за внос на суров нефт и нефтопродукти от Русия

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Калоян СтайковТочно си помислиш, че вече няма какво да те изненада и Министерство на финансите изригват с нещо невероятно по темата за дерогацията за внос на суров нефт и нефтопродукти от Русия…

Ситуацията накратко:

-Служебното правителство (няма значение откъде идва идеята, защото МС е колективен орган) обмисля да отмени забраната за износ към ЕС и към трети страни (такива, които са извън ЕС) на нефтопродукти, получени от преработка на руски суров нефт. Говорител на Европейската комисия обяснява, че това не може да се случи, защото те попадат под ограниченията на Регламент на Съвета на ЕС № 833/2014 от 31 юли 2014 година, изменен на 4 юли 2022 г. (въвеждане на конкретната санкция) и последно изменен на 7 октомври 2022 г. Отговорът на МФ е следният:

„Говорителят на Европейската комисия препрати за допълнителни уточнения към секцията въпроси и отговори към Регламента на сайта на Европейската комисия. За Ваше улеснение ние Ви предоставяме въпросите и отговорите от сайта на ЕК. Конкретният казус е в т. 3 от тях. В т. 3 е зададен въпрос относно износът на нефтопродукти, произведени със суров нефт, внесен от Русия. Отговорът е еднозначен, а именно: Само нефтопродуктите, които са произведени в Русия или се изнасят от Русия попадат в хипотезата на ограничението по чл. 3м, § 1 от Регламента. Например, рафинирани нефтопродукти, произведени в трета държава на базата на руски суров нефт и изнесени за друга държава или трета държава не биха могли да попаднат под санкциите, тъй като те са произведени извън Русия.“ – https://www.minfin.bg/bg/news/11985

-Въпросът, към който МФ реферира, е следният
https://www.minfin.bg/upload/53217/1667228946255248.pdf:
„3. Does Article 3m prohibit the import into the EU of petroleum products falling under HS 2710 which have been produced using crude oil originating in Russia?
Last update: 22 June 2022

-Преводът е верен, но си струва си да се отбележи, че въпросът засяга положение, в което страна в ЕС внася нефтопродукти, произведени от суров нефт от Русия. Отговорът и даденият пример също са пределно ясно – те се касаят за ситуация, в която суровият нефт е с произход Русия, преработката му се извършва в трета страна, т.е. такава, извън ЕС, след което получените нефтопродукти се внасят в ЕС. Ако МФ третира България като трета държава по отношение на ЕС, не знам как се оправят с ДДС и акцизите…

-Всъщност относимият въпрос е следният:
„7. Как се прилага забраната за препродажба, трансфер или транспортиране, уредена в параграф 7 и 8, по отношение на други държави членки?
Операторите от ЕС и националните органи трябва да проведат подходящ due diligence преди закупуване на стоки, изброени в приложение XXV, от други държави членки, които се ползват от предвидените изключения в член 3m, параграф 3, буква г) (внос на суров нефт по тръбопровод) или от специфичните дерогации, посочени в параграфи 5 и 6 (за България) и (Хърватия). При закупуване на такива стоки, те трябва да направят необходимите проверки, за да се гарантира, че такива стоки не произхождат от Русия, не се изнасят от Русия или не са нефтопродукти (CN 2709 10), които са получени от суров нефт с произход или износ от Русия.“
-Разбира се, че България и Хърватия, които си имат собствени параграфи в регламента, ще са в същата група с останалите страни, внасящи суров нефт по тръбопровод, защото в противен случай биха получили несправедливо предимство. Какво би се получило иначе? Почти всички държави в ЕС забраняват вноса на руски петрол и търсят алтернативни доставки, които са на по-високи цени, а това увеличава крайните цени на рафинираните нефтопродукти на вътрешните им пазари, в рамките на ЕС и в трети страни, където изнасят. Държавите, които получават дерогация за тръбопроводен нефт, могат да продължат да внасят от Русия, което означава запазване на сравнително по-ниски цени на рафинираните нефтопродукти на вътрешните им пазари. Обаче не могат да изнасят за ЕС и за трети страни, защото биха подбили останалите си конкурентни от ЕС, които вече не разчитат на евтиния руски нефт. И на фона на всичко това, България хем получава дерогация, нищо че не внася суров нефт по тръбопровод, хем ще запази цените на горивата по-ниски на вътрешния пазар, хем ще продължи да изнася за ЕС и за трети страни, където едните конкуренти от ЕС вече работят на по-високи цени, а другите не могат да изнасят?!

-Накрая, от МФ триумфално заключават:
„Важно е да се отбележи, че ограничаването на износа и вътреобщностните доставки на нефтопродукти, които са произведени от суров нефт и нефтопродукти с произход Русия или изнесени от Русия, ще доведе до значително намаляване на производствения капацитет и ограничаване на дейността на дружествата, опериращи на българския пазар. Подобна мярка ще окаже пряко влияние върху експортния потенциал на страната ни, влошавайки търговското салдо и постъпленията от вътреобщностни доставки и износ, с всички произтичащи от това негативни последствия за бюджета. Осигуряването на безпрепятствен износ е в основата на развитието на националната икономика.
Считаме, че спекулациите по тази тема нагнетяват излишно напрежение в обществото и смятаме за отговорно поведение от страна на различни говорители по темата да представят в пълнота и коректно да интерпретират информацията.“

-Тук вече думите ме предават, затова оставям една двуезична картинка от Регламент № 833/2014, член 3м, параграфи 7 и 8

Министерство на финансите изригват с нещо невероятно по темата за дерогацията за внос на суров нефт и нефтопродукти от Русия

 

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.