Нито изпълнителната, нито законодателните власти обаче се загрижиха как ще се финансират допълнителните разходи
25 октомври 2022 г. – „Ще предложим т.нар. удължителен закон, който удължава действието на бюджетните закони от 2022 г., с цел осигуряване на възможност за реализиране на плащания до приемането на бюджетните закони за 2023 г. с политики, предложени от редовен кабинет.“ – https://www.minfin.bg/bg/news/2022-10-25
25 януари 2023 г. – „Имаме намерение, въпреки факта, че сме служебно правителство и тъй като за втори път се отива на предсрочни избори, да представим проект на закон за държавния бюджет за 2023 г. със средносрочна бюджетна рамка, който да е за периода от 2024 до 2026 г., и да го внесем в следващото Народно събрание“. – https://www.minfin.bg/bg/news/12083
Писах аз, че ако правителството има претенции за върховенство на правото (или поне че откровено не погазва закона), трябваше да го внесе в срок (Второ служебно правителство решава, че няма да спазва закона, защото така), но ми обясниха, че така било по-добре, за да не го прекроят в парламента. Народното събрание обаче показа, че и без внесен бюджет могат да го направят на дупки като приеха редица законодателни промени, включително данъчни, които надупчиха невнесения бюджет.
Нито изпълнителната, нито законодателните власти обаче се загрижиха как ще се финансират допълнителните разходи. Нещо повече, и това го знаем още от 2013 г., при липса на редовно правителство събираемостта на приходите винаги страда. Така например при рекордно висока инфлация от 13% ХИПЦ средно за 2022 г. приходите от ДДС при сделки в страната са с около 5% по-ниски спрямо прогнозата, която е изготвена при средногодишна инфлация от 5,6%.
През последните три години стана модерно да се оправдават незаконосъобразни, или направо абсурдни решения, с кризата (която и да е тя), войната, борбата с корупцията/мафията и какво ли още не. Но от изключение този подход се превърна в нормата и връщането назад ще е много трудно, колкото е трудно да се върнеш назад по пързалката, след като си се пуснал по нея.
П.П. Действието на Закона за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г. изтича на 29 март. Изборите са на 2 април, след което има още поне две седмици до първото заседание на новото Народно събрание и не е ясно още колко време до формиране на комисии и началото на обсъждането на бюджета, камо ли приемането му. Какво ли ще измислят този път и как ли ще го рационализират?