С поредна лоша практика ни сюрпризира едно от дружествата в България с гриф монопол – доставчикът на електроенергия за западната част на страната ни, Електрохолд Продажби EАД. Докато общественото внимание на населението е насочено към актуалните за страната ни събития, дружеството започва да извършва самоволно, без предупреждение и най-важното без каквото и да е разрешение, натоварване на сметките за електричество на битовите потребители с два лева.
Засегнати клиенти с недоумение и открито възмущение установяват, че плащайки си месечните сметки за ток, без тяхното знание, разрешение и позволение са били натоварвани с тези допълнителни разходи. След многобройните скандали, оплаквания и откази да бъдат заплатени тези суми в касите на „EasyPay“ и „FastPay“ става ясна и причината за едностранното налагане на тази такса от страна на Електрохолд Продажби EАД.
За да изкара някой лев отгоре на гърба на битовите потребители Електрохолд Продажби EАД създава доброволна застраховка „ЕлектрозаЩИТа“ със свързаното си застрахователно дружество „ЗД Евроинс“ АД и без предупреждение я налага на потребителите. За да не се усетят те, дружеството разбива определената стойност на тази застраховка на 12 равни месечни вноски от по 2 лева.
Няма как обикновеният потребител на ел. енергия да разбере за какво става въпрос, освен ако не се зарови в документите на сайта на доставчика на електроенергия. От тях той би разбрал, че това е доброволна имуществена застраховка, която осигурява покритие на щети върху битови електроуреди, предизвикани от късо съединение, токов удар и пренапрежение в електрическата мрежа вследствие на мълния. Странно е обаче поведението на дружеството в тази ситуация. Вместо да предлага този свой продукт с нормални способи, като реклама и други, го налага постфактум на своите клиенти с методи, познати ни от 90-те години.
Какво могат да направят битовите потребители?
Ако не са се усетили при първото плащане, битовите потребители трябва да отидат в някой от офисите на Електрохолд и да подадат заявление за отказ от тази застраховка, тъй като след като са платили първата вноска, макар и без да знаят и без да са се съгласили, се приема, че те са приели да я закупят.
Ако са я заплатили, и са се усетили още на мястото на плащане (може би без тези, които плащат по сметка), те могат да декларират още на касата, че не желаят тази застраховка и да си поискат парите обратно.
Най-сигурният начин да си спестят главоболията обаче се оказва, че някак си е трябвало предварително да се информират и преди да заплатят сметката си да откажат това своеволие на дружеството.
Засегнатите потребители вече са алармирали институциите. Засега не е ясна точната бройка на засегнатите, а според Омбудсмана на републиката Диана Ковачева това поведение на монополиста е недопустимо.
Това обаче не е единственото действие на доставчика на електроенергия, което е в ущърб на потребителя и го поставя в неравностойно и даже дискриминационно положение. Оказва се, че наскоро дружеството е извършило промени в Общите си условия за продажба на електрическа енергия /ОУПЕЕ/. Някой да е чувал за нещо подобно? Пропускайки да даде достатъчна гласност на този факт, битовите потребители съвсем скоро ще се окажат пред няколко много неприятни факта, тъй като новите общи условия са вече одобрени от Комисията за енергийно и водно регулиране. От 16 април те ще влязат в сила и едва след това ще бъде проведена информационна кампания, относно промените в тези нови Общи условия. Естествено, те ще имат само и единствено информативен характер, тоест потребителят отново няма да има глас в в дискусиите относно приемането им.
Какви ще са новите неприятни изненади за битовите клиенти от Западна България?
На първо място ще бъдат засегнати правата на информираност относно месечните сметки. Според новите общи условия, ако някой битов потребител държи да продължи да получава фактурите за месечните си сметки на хартиен носител, той трябва да го заяви ИЗРИЧНО със заявление в някой от офисите на дружеството. Изхождам от факта, че засегнати ще са именно онези потребители без достъп до интернет, електронна поща, липса на компютър или съответния добър телефон с мобилен интернет и най-вече онази група от хора, за които съвременните технологии са чужди, както и познанията и навика да работят с тях.
С тази промяна в общите условия, дружеството задължава всички битови клиенти, които разчитат да се информират за своето потребление на ел. енергия и сумите които трябва да платят, чинно да се наредят (например в София) пред един от 6-те офиса на дружеството и да внесат писмено искане за продължаване получаването на фактурите си на хартиен носител. Така с един ред на промяна в Общите си условия Електрохолд продажби отхвърля едно свое задължение към клиентите си. А засегнатите от тази промяна само за София ще бъдат над 200 хил. домакинства. Това ще са всички пенсионери в Столицата или около нея, както и всички, които нямат гореизброените умения и техника. На всички тези няколкостотин хиляди домакинства монополистът казва наредете се на опашка в някой от 6-те ни офиса в столицата, ако искате въобще да знаете колко и за какво плащате. Ако не, плащате колкото сме ви начислили. И сега си представете километричните опашки от заредилите се с хапчета и търпение хора на достолепна възраст, чакащи с часове по опашките пред офисите на дружеството за единственото право – да бъдат информирани. Разбира се по време на информационната кампания, която ще започне да тече следващата седмица, заедно със следващите получени сметки на хартиен носител, потребителите ще получат „образец на заявление, в което да посочат изрично дали желаят да получава фактура на хартия“. Предполага се, че тези заявления трябва да се изпратят по пощата, с обратна разписка (за да са сигурни потребителите, че ще им е гарантирано получаването от електроразпределителното дружество). Естествено, изпращането на тези писма ще са изцяло за сметка на потребителите.
И разбира се неприятните изненади не свършват дотук. В чл.43(3) е записано, че „Електрохолд Продажби“ EАД не носи отговорност за невярно предоставен електронен адрес за кореспонденция, административен адрес или телефонен номер или в случаите, в които КЛИЕНТЪТ не е получил изпратеното съобщение по причини, независещи от „Електрохолд Продажби“ ЕАД.
Ще отделя внимание само на частта„или в случаите, в които КЛИЕНТЪТ не е получил изпратеното съобщение по причини, независещи от „Електрохолд Продажби“ ЕАД“. Тук е заложена една много лоша практика на дружествата с гриф „монопол“.
Получаването на фактурите на хартиен носител е вид изпратено съобщение. Ако клиент не получи фактурата си на хартиен носител, свърже се с дружеството и го уведоми за този факт, дружеството най-безцеремонно може да му каже,че то е съставило фактурата и я е изпратил и с това за него въпросът е приключил. Дори може да уведоми клиента, че я е изпратил с лицензиран доставчик на куриерски услуги „Х“. Какво значение ще има обаче и какво ще интересува това клиентът, след като той няма никакви търговски отношения с фирмата куриер? Той има търговски взаимоотношения единствено с фирмата доставчик на електроенергия. Всеки може да си представи ходенето по мъките, които следват за клиента. Говорейки от първо лице (именно по този казус), лично аз за последните три години съм получил пет съобщения за фактурите ми на хартиен носител от Топлофикация София, а за безумните им отговори на моите жалби мога да напиша роман, но това е само пример от реалността за „лоша практика“, с която едната страна по договора – дружеството доставчик – не приема да носи отговорност за дружество посредник, с която има търговски отношения. А клиентът на електроенергия се оказва ощетен въпреки, че в цената на електроенергията са включени и разходите за доставка на фактурите на хартиен носител.
Ето ви още един нелицеприятен и в ущърб на клиентите казус – връх на интелектуалната мисъл
Чл. 47.(2) В срок до 30 (тридесет) дни след влизането в сила на ОУПЕЕ КЛИЕНТИТЕ, които не са съгласни с тях, имат право да внесат в „Електрохолд Продажби“ EАД писмено заявление, в което да предложат специални условия. Приетите от „Електрохолд Продажби“ EАД специални условия, различни от публикуваните ОУПЕЕ, се отразяват в допълнителни писмени споразумения между страните. Тези допълнителни споразумения не могат да предвиждат условия, противоречащи на нормативните изисквания, както и такива, които поставят КЛИЕНТИТЕ в неравноправно положение спрямо останалите.
В този член, от една страна дружеството великодушно позволява „В срок до 30 (тридесет) дни след влизането в сила на ОУПЕЕ КЛИЕНТИТЕ, които не са съгласни с тях, имат право да внесат в „Електрохолд Продажби“ EАД писмено заявление, в което да предложат специални условия“. За което се сключва специално допълнително споразумение.
От друга страна в същата алинея дружеството обявява, че „Тези допълнителни споразумения не могат да предвиждат условия, противоречащи на нормативните изисквания, както и такива, които поставят КЛИЕНТИТЕ в неравноправно положение спрямо останалите„.
Много интересно, как приемането на каквото и да е елементарно предложение, няма да постави останалите клиенти в неравноправно положение?
Подобно странно поведение от страна на монополиста дава ясна представа за реалното отношение към клиентите и всякакви изявления за противното звучат кухо и нелепо. Разбира се от дружеството разчитат на слабостта, безволието и липсата на каквато и да е заинтересованост от страна на регулаторния орган КЕВР, която позволява на монополистите свободно и най-вече безнаказано да отнемат права и ресурси на гражданите.
Текстът е публикуван в Икономически живот