Народни представители искат да задължат министъра на финансите да намери средства и да направи трансфер към Фонд „Сигурност на електроенергийната система“, за да не се увеличат сметките за електрическа енергия. Не че идеята е лоша, но Народното събрание няма такива правомощия.
Според Конституцията Министерският съвет има законодателната инициатива по отношения на бюджета, докато Народното събрания само го приема; също така МС ръководи изпълнението на бюджета.
Със закона за държавния бюджет за 2024 г. НС се запознава и с Консолидираната фискална програма, част от която е и бюджетът на ФСЕС – планирани са 2,6 млрд. лв. приходи. Съгласно Закона за публичните финанси, на 22 февруари МС одобрява бюджета на ФСЕС в същия размер. На 28 февруари става ясно, че се очаква дефицит (при приет балансиран бюджет една седмица по-рано).
С други думи, за три месеца, докато се разглежда общата бюджетна рамка и след това – бюджетът на фонда, никой не е забелязал, че има проблем. Всички прогнози от миналата есен, както и данните за първите два месеца на 2024 г. показват намаление на цените на въглеродните емисии и електрическата енергия, търгувана на борсата, които са двата основни източника на приходи във фонда.
Народното събрание продължава да се меси грубо в правомощията на изпълнителната власт, което, меко казано, не е добра идея. Нали цяла Конституция променихме, за да гарантираме независимостта на съдебната власт от политическа намеса; с какво това е по-различно?
С думите на дете, което си играе на пясъчника: „Стига повече.“