Средно 100 влакови композиции с по 10 вагона всяка или общо 50,000 тона!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Боян РашевТова е заетостта на най-натоварената гара в България през изминалия февруари – тази на ТЕЦ „Марица изток 2“. Това са само въглищата, които пристигат там – не за месеца, не за ледената седмица, а средно на ден. Отделно към тях се добавят и около 3,500 тона варовик дневно за работата на сероочистките, които пристигат и с камиони. Това е мащабът на логистиката, за да може централата да работи нон-стоп с всичките си 12 котела и 8 блока.

Студените зимни дни дават отлична представа за енергийния фундамент на съвременната цивилизация, в случая у нас в България. Февруари, 2025 г. се оказа слънчев, но наистина студен – средната температура за страната спадна до -0.5 градуса, с цели 1.1 под старата климатична норма (1960-1990 г.). София отчете едно денонощие със средна температура -7 градуса.

Както всяка година с подобни студове лигнитните ТЕЦ спасиха положението. Те произведоха 40% (1,510 GWh) от всичката електроенергия – 2 пъти повече отколкото през февруари, 2024 г. (а онзи беше 29 дни!). Само ТЕЦ „Марица изток 2“ осигури около 900 GWh (мои сметки), което е около 3.5 пъти повече в сравнение с февруари, 2024 г. Снимката показва как изглежда работата й на пълна мощност отстрани, а графиката – колко дълго централата поддържа непрекъснатата работа на всички 8 блока.

 

Средно 100 влакови композиции с по 10 вагона всяка или общо 50,000 тона!

Замислете се за момент: Една единствена, уж стара и отдавна амортизирана въглищна централа с максимален капацитет от 1600 MW произведе почти 2 пъти повече електричество от всички модерни слънчеви и вятърни централи взети заедно. Последните отчитат много милиарди евро инвестиции, инсталирана мощност от 4700+710 MW и вече голямо количество батерии, чието присъствие започва да се забелязва за около час всяка вечер.

В допълнение, благодарение на големия брой котли и блокове, старата ТЕЦ „Марица изток 2“ играе всяка една ключова роля в електроенергийната пиеса – базова, балансираща и пикова мощност. Слънчевите и вятърни централи се включват в системата на случаен принцип, без съобразяване с нуждите на сценария, създавайки основно грижи на режисьора – ЕСО.

Накрая няколко по-общи наблюдения (третата графика):
Българската електроенергийна система се справи блестящо със студа!

 

Средно 100 влакови композиции с по 10 вагона всяка или общо 50,000 тона!

 

Даже отчитаме малък нетен износ за месеца. Това се дължи не само на стабилността на АЕЦ и лигнитните ТЕЦ, но също и на големите ВЕЦ на НЕК, вкл. почти ежедневно включване на ПАВЕЦ Чаира в най-големите студове, които осигуряваха пиковете в потреблението с 1000-1500 MW всяка сутрин и вечер. Имахме късмет с наличието на достатъчно вода в язовирите и многото слънчеви дни. Имахме късмет и с много високите цени на природния газ (вносен), които дадоха конкурентно предимство на нашите въглищни ТЕЦ пред газовите ТЕЦ на съседни страни. Дори и цените на въглеродните квоти не спряха лудата работа в „Мини Марица-изток“, които захранват с гориво всичките ни лигнитни ТЕЦ, вкл. тази в Бобов дол. Включването на ТЕЦ „КонтурГлобал Марица Изток 3“ също изигра критично важна роля.

Лошата новина за цялата икономика е, че средната месечна цена на тока достигна 156 евро/MWh (при 70 евро/MWh преди година) и оставаме сред страните с най-скъпо електричество в ЕС. 105 или две трети от тези 156 евро/MWh е само цената на въглеродните квоти (при 80 евро/тон СО2) за работата на лигнитните ТЕЦ.

Сами се сещайте какво трябва да се случи, ако искаме Европа някога да има независим достъп до изобилна, надеждна и евтина енергия, която да захранва силна индустриална икономика…

 

 

БЛОГЪТ НА DENKSTATT

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.