ИКОНОМИКАТА, ГЛУПЧО (И ФИНАНСИТЕ)
Има нещо дълбоко сбъркано в една държава и общество! Страшно е когато един журналист, макар и освен това да е и икономист по образование, се оказва по-далновиден от „експертите“, апарата на партиите, съветниците им, правителствата, специалистите по макроикономика, анализаторите от фондове, банки, БНБ и т.н.
Това не говори толкова добре за журналиста, както изглежда на първи поглед, а по-скоро много лошо и плашещо за равнището на експертния потенциал на нацията и обществото.
И преди всичко на предишния и сегашен финансов министър, на СУПЕР „експерта“ – премиерът Орешарски. Понеже чак управляващите сега откриха, че образно казано, Волга тече към Каспийско море и конете ядат сено и овес (по Чехов): те. необходима е актуализация на бюджета.
Грешката на властимащите се случва за пореден път – навремето през 2008 г. предсказах актуализация на бюджета за 2009 г. и дефицит от 4.5-5% (признаха 4.7% след като ги хвана ЕС, а иначе отчетоха 0.8%). Така се е случвало неведнъж. Познах и ситуацията през 1996/1997 г. с всичките й параметри – чак до курса и списъка на фалиралите банки. Тези са като онези при Виденов – въобще нито си дават сметка, нито имат реална представа какво се случва в икономиката и финансите и личи по закъснялите им реакции, когато ножът вече реже живо месо и се впива в кокъла.
Питам се идиоти ли управляват тази страна?! И преди, и особено сега?!
Напомням им знаменитата фраза от едни предизборни дебати в САЩ: ИКОНИМИКАТА, ГЛУПЧО (И ФИНАНСИТЕ).
От началото на май Орешарски знае, че ще бъде премиер, от края на май управлява страната. Още на 30 май трябваше да е готов с предложението си за актуализация в бюджета. Та нима той, великият експерт и дългогодишен ръководител в МФ е по-зле запознат от мен – обикновен журналист с формулите и законите на макроикономиката, финансите, както и с данните за българската икономика и бюджет. Ако не ги знаел и чак сега се е присетил за актуализация, значи е посредствен чиновник, който потопява и без това пълнещата се с вода лодка България и незабавно трябва да си ходи заради некомпетентност.
А ето я моята прогноза за бюджета, направена на стената ми във „Фейсбук“ на 4 октомври м.г. и в ТВ ми предаване тогава – още преди да се приеме законът. При обсъждането му в парламента и в медиите от политиците и „специалистите“ им чухме аргументи за подценени приходи, за малки разходи за социални нужди, но нито един от аргументите, които соча по-долу, камо ли пък прогнозата, която правя.
4 октомври
Проектобюджетът за 2013 г. е бюджет на катастрофата. Една с една цифрите не се връзват. Нека да видим някои от тях, сравнени с тези година:
1. номинален ръст на БВП (брутен вътрешен продукт е най-общо казано стойността на всички произведени стоки и услуги у нас) – 4.86%. Реален (т.е. по съпоставими цени) – 1.9%. Дефлаторът (величина, която отчита инфлацията на цени на производител) го дават на 2.4%, което не звучи реално (би трябвало да е около 2.9%). Хармонизираната инфлация (цени на дребно) я сочат със същата величина – на 2.4%. И тук започват големите удивителни
2. От лятото насам производствените цени растат по-бързо, отколкото цените на дребно. Това е и световна тенденция при суровините и храните. Т.е. дефлаторът не може да е равен на инфлацията, а трябва да я поизпреварва. Има нещо сбъркано в макрорамката.
3. Корпоративният данък расте само с 20 млн. лв. или с 1.01%. Т.е. на практика имаме прогноза за свиване на сектора на производството и услугите.
4. Приходите от данъка върху дивидентите на местни и чуждестранни лица спада с почти 10%, което потвърждава още по-драматично точка 3, а включва и бягството на капитали навън от страната.
СПАД НА ПРОИЗВОДСТВОТО, УСЛУГИТЕ И ИНВЕСТИЦИИТЕ ОЗНАЧАВА СВИВАНЕ НА ПОТРЕБЛЕНИЕТО И НАРАСТВАЩА БЕЗРАБОТИЦА
5. Данъкът върху личните доходи обаче расте с 12.4% при неизменна, непроменена ставка от 10%! Как ще стане това, след като горните точки се отразяват в икономическия цикъл и като рязко свиване на доходите??!
6. Приходите от ДДС растат с 11.04% при свиващо се потребление. Откъде?! Това означава продажби в повече, отколкото за тази година за 4,705 милиарда лева!!! Това е ръст от 6%!!! А защо не го виждам като отражение в прогнозата за растежа на БВП и в корпоративния данък. Та нали повече продажби значи и повече печалба.
7. За сметка на това приходът от акцизи расте едва-едва – с процента на инфлацията. Т.е. контрабандата ще продължи да се вихри под държавната опека. А ако се върнем към точка 6 (най-голям относителен дял спрямо други стоки в ДДС имат приходите от горива, цигари, алкохол) сивата икономика ще направи огромна крачка напред.
8. Глобите и санкциите растат с 10.45%. Т.е. държавата спрямо едни бизнесмени (виж т.7) ще бъде ласкава майка, а спрямо други злобна мащеха, за да им затрудни бизнеса и така да разчисти пътя за първите.
9. Разходите нарастват само с 3.2% на фона на драматичния ръст при облагането на личните доходи и в косвения данък върху потреблението, какъвто е ДДС. По-надолу ще обясня защо е така.
10. Драматичен е скокът при плащанията за лихви. Увеличението е с 24.6%!!! Та нали сменихме един заем с високи лихви с нов при по-ниска лихва (Велчев с Дянков). Защо така бе, джанъм? А като отчетем и безумно ниските лихвени равнища на централните банки по целия свят, този овчарски скок вещае драматични последици. Стряскат и структурните му компоненти – преминава се все по-широко към вътрешно финансиране. Това говори за две неща:
* пълна липса на доверие от международните финансови пазари към България;
* връзване на двата края чрез увеличаване на задлъжнялостта на държавата (тя непрекъснато расте, откакто ГЕРБ дойде на власт);
* изземване на кредитен ресурс от икономиката към бюджета, което ще задълбочи рецесията, безработицата и ще смъкне доходите.
11. Капиталовите разходи спадат с 15%. Това не означава, че по-малко ще се краде от обществените поръчки. Фактът говори, че бюджетът не може да върже сметките и реже откъдето му падне. Намаляването с тези 15% е зарязване на поддържането на обществени функции и инфраструктура. Явно сметката за магистралите ще се плати с порутен обществен фонд от сгради, занемарени болници, зарязана на произвола жп и пътна мрежа (вкл. поддръжка на същите магистрали) и т.н.
12. С 5.55% спадат приходите на Националният фонд към Министерството на финансите. Това са парите от Европа. Не може да бъде!!! Да, но може, както се вижда. Дръжки, че правителството на ГЕРБ ги усвоява добре – в тази сметка е отразено онова, което ще изрежат от Брюксел догодина, защото го крадем или оползотворяваме от зле по-зле.
11. И още едно потвърждение. Вярно, че дефицитът в абсолютен размер спада на 58% спрямо тазгодишния. Но защо се получава така? Причината е изменената методика под натиска на Брюксел и МВФ. Преди средствата от ЕС се записваха като помощи в графа приходи, а сега се вкарват като финансиране на дефицита (за парадоксалния начин на изчисляване на бълг. бюджетен дефицит темата е много дълга). Проблемът в този разчет на бюджета е в това, че външното финансиране е с отрицателен знак от 1.273 млрд. (т.е. балансът от вземането и даването на всички външни пари – от средствата от ЕС до дълга ще е отрицателен за България).
НАКРАТКО без да го обявява официално, Брюксел е отрязал парите на това правителство точно както спряха парите на Тройната коалиция на Станишев.
Затова вътрешното финансиране на дефицита – т.е. растежът на вътрешния дълг е цели 2.572 млрд. И нова скоба – за т.г. беше предвидено вътрешният дълг да се намали, но се случи точно обратното. Този вътрешен дълг ползва един основен източник на средства – банковата система и различните социално-осигурителни фондове. Това кажи-речи са всичките им налични пари. Ако бюджетът изгърми, гърмят и те!
И т.н., и т.н.
За да се постигнат тези показатели, на практика се оказва, че бюджетът е разчетен при средногодишна инфлация от 8.5 -10 на сто минимум (и лихва по вътрешните заеми от между 4.5-5%). Питам ви тогава къде отиват същите банки и фондове, които счетоводно може и да печелят, но на практика ще получават кухи пари и ще влязат вътре с двата крака.
Но дори и тази планирана, но необявена инфлация няма да е достатъчна, за да се увеличат така решително ДДС и данъка върху личните доходи (виж т.5. и т.6 съответно с 11.04% и 12.4%). Тя е направена при допускането, че безработицата няма да нараства, обаче пък други показатели (корпоративен данък, мита и т.н.) отчита именно нарастването й.
И т.н., и т.н., и т.н.
На фона на това поскъпване уж увеличените пари за образование, здравеопазване, обещания ръст на пенсиите и учителските заплати и т.н са вятър и мъгла – в реална покупателна способност въпреки увеличението ТЕ ЩЕ БЪДАТ НАМАЛЕНИ.
Единствено в бюджета на МВР е прогнозирана реалната инфлация, която залага правителството там разходите растат с 13 на сто! Естествено някой трябва да ги пази, когато хората скоро масово ще излязат на улицата, за да протестират.
И последни думи – сметката може и да се върже на хартия, но на практика няма да издържи повече от няколко месеца. Резултатът ще е актуализация, а заради огромните натрупани диспропорции тя ще нанесе тежък удар върху разклатената вече стабилност на Борда и запътилата се към фалит банкова система.
Единственото, което ме изненадва, е позицията на Дянков. На негово място бих побягнал със светкавична скорост, за да си съхраня имиджа, който му е създаден навън и да си намеря добра работа. А ако не веднага, то поне месец-два след приемането на бюджета ще се измета от страната – преди да започне сгромолясването на държавата заедно с все икономика и финанси.