Част 1- големите компании
Дойде декември, месецът, в който по цял свят най-модерни са класациите и ранглистите. България не прави изключение. Вече видяхме кои са най-силните брандове у нас, сега една от браншовите организации – Българската търговско-промишлена палата /БТПП/ – представи своята класация на фирми и холдинги, водещи в икономиката на страната през 2008 г. Данните заслужават внимание, защото са от счетоводните отчети на фирмите, колкото и те да са фризирани, все пак грамотен човек може да се ориентира. Участват 3880 фирми, които дават 76% от БВП на страната без банките, които са собственост на чужди финансови групи. И това е съвсем представително, тъй като у нас въпреки регистрираните около 1.3 милиона фирми, 470 от тях дават около 70% от БВП, а останалите си разпределят едва 30 на сто. Освен друго, изнесените от палатата цифри предхождат тези от Националната статистика с поне 5-6 месеца.
И така, какво ново в икономиката на България през последната предкризисна година?
Продължаваме да разчитаме за създаване на брутен вътрешен продукт /БВП/ на търговия и услуги – от десетте компании с най-много продажби за 2008 година първите пет са от тези отрасли на икономиката. Лидер е държавната НЕК, която купува тока от производителите и го продава на електроразпределителните дружества. В първата петица са още два мобилни оператора – съответно на второ и четвърто място по нетни приходи от продажби, и търговецът на горива Петрол. Това е гръбнакът на родната икономика – посредници и търговци, при които остава значителна част от печалбата, която продажбите в страната носят. И това не е само при големите фирми – при средна ръка компании положението е подобно – около 50% от тях с нетни продажби между 12 и 50 милиона, са търговски и за услуги. Във втората част на десетте най-мощни компании, ако съдим по продажбите им през 2008 година са три от промишлеността, една транспортна и една смесена – производство и търговия. В промишлените компании се произвеждат ток /държавната АЕЦ/, цветни метали /Елаците/ и торове /Неохим/. Параходството БМФ е представител на транспорта, а Кока Кола България е със смесена дейност. Държавните компании са добре представени – първо и шесто място по продажби. Тук е и приватизираният БМФ, за който купувачът плати 440 милиона лева през 2008 година, при положение, че завари параходството с печалба от 81 милиона и приходи от продажби за 519 милиона лева.Тоест, то ще се изплати при тези резултати напълно за 5 години, а ако се отчетат и направените съкращения на разходите чрез намаляване на персонала и продажба на активи, които не са необходими за дейността му, вероятно това ще стане още на втората или третата година след сделката. Изводите дотук за икономическото дередже на страната според приходите от продажби:
Търгуваме и продаваме услуги, произвеждаме сериозни количества само ток, цветни метали и химически торове.
Но нека сега на тоя фон да видим какво става с печалбата, която формират най-големите компании на България. Данните показват нещо много интересно – по печалба държавните компании твърдо са на дъното. От десетте последните две места са за НЕК и АЕЦ, пред тях е държавното до август 2008 параходство БМФ. Частните компании водят в печалбата си, защото прецизират разходите си, ограничават излишните и намаляват раздутите сметки. При държавните дружества това изглежда не важи – иначе как да си обясним, че при близо 3 милиарда лева продажби на НЕК, печалбата й възлиза на едва жалките 50 милиона лева. Добър повод да се замислим не е ли време мениджмънтът на тези и други държавни все още компании да се предоставя след конкурс, при ясно разписани цели и печалба, която трябва да бъде постигната. Ако продължаваме с партийните и баджанашки назначения в тези компании, ще продължаваме да гледаме как значителна част от националния доход изтича в частни джобове, за което законите дават все още достатъчно възможности.
И още нещо интересно – къде потънаха наистина рекордните инвестиции у нас през 2007 и 2008 година – общо над 10 милиарда евро.Очевидно нищо не е създадено като съвременно производство на зелено, като въвеждане на ноу хау или на патентовани технологии за стоки с осигурен пазар. Нищо не се вижда в земеделието, където средствата, които се изляха бяха най-много. Къде са големите компании в туризма и строителството, които уж бяха гръбнака на икономиката ни? Нима повечето пари отвън са отишли в бетонови мастодонти по зимни и летни курорти, в покупка на имоти и препродажбата им, в луксозни стоки като яхти, самолети и лимузини за малцината големи богаташи на страната? Все въпроси, на които отговорите едва ли някой ще ни даде. Цифрите обаче са красноречиви, а когато те говорят, и премиерите би трябвало да замълчат.
Нетни приходи от продажби през 2008 г. / в милиона лева със закръгляване/
1. НЕК 2 962 търговия
2. Мобилтел 1 298 услуги
3. Петрол 953 търговия
4. Космо България Мобайл 900 услуги
5. Нафтекст Петрол 892 търговия
6. АЕЦ „Козлодуй“ 787 промишленост
7. Параходство БМФ 519 транспорт
8. Кока кола България 357 промишленост и търговия
9. Елаците мед 355 промишленост
10. Неохим 277 пром ишленост
Печалба през 2008 г.
1. Елаците мед 353
2. Мобилтел 325
3. Петрол 203
4. Нафтекс Петрол 179
5. Космо България Мобайл 163
6. ТЕЦ Марица Изток 2 92
7. Златна Панега цимент 89
8. Параходство БМФ 81
9. АЕЦ „Козлодуй“ 71
10. НЕК 50
Забележка: Данни от класацията на БТПП