Странно, но факт – лошите навици се учат по-бързо от добрите. И още, ако добра компания попадне в среда на лоши и недопустими практики, много бързо се приспособява към нея, особено когато има възможност да печели повече, отколкото ако си остане добра. Тези мисли са провокирани от едно много интересно решение на австрийската верига магазини „Билла“, която стъпи солидно на нашия пазар за бързооборотни стоки. Според наша информация при подписването на регулярните договори с доставчици на веригата се е появила нова клауза – по повод годишнина на фирмата на нашия пазар всеки доставчик „безвъзмездно“ дарява 2500 лева за отбелязване на събитието. Не сме наясно колко точно са доставчиците на „Билла“, но вероятно не са по-малко от 50, което означава награден фонд от 125 000 лева, или примерно 6 нови автомобила. Така гражданите ще получат възможност да се състезават за автомобил, пазарувайки в магазините на веригата, ще се вдигне оборотът, всички ще са доволни – с изключение на платилите сметката доставчици. Доколкото е известно от практиката, разходът за подаръците ще бъде отразен в цените на доставяните стоки или пък фирмата ще го впише в графата „загуби“ или „подкупи“. Както предпочита – който не плати, остава извън списъка и губи от оборота си. Ако австрийската верига е бедна и няма пари, за да отбележи подобаващо юбилея си, тогава е естествено да бъдат събирани задължителни пожертвувания. Но това едва ли е така, още повече, че и през 2010 година инвазията й на нашия пазар ще продължи. Значи, имаме работа с типично за България явление, прието в практиката на една чужда компания. Вероятно случаят не е първи за работещите у нас европейски фирми в сектора на търговията с бързооборотни стоки, но този е най-пресен и показателен. Това е немислимо в Австрия и която и да е друга страна от ЕС, коментираха за „ФорумЪт“ представители на чужди компании, работещи на нашия пазар. Някои дори не повярваха, че подобно нещо е направено от австрийци. Но когато фактите говорят, и боговете мълчат. Сега въпросът е дали това решение на мениджмънта на австрийската верига магазини у нас може да предизвика намесата на държавата и специализираните институции и да охлади желанието да се печели на гърба на клиентите. Лично аз не вярвам, че това ще се случи. България от години е доказала, че е страна, в която в бизнеса всичко е възможно, но само в полза на хората с пари и влияние и най-незащитени са обикновените хора. Така питането ни – европейска страна ли сме или не отново става актуално.