Всички обичат да си похапват сладки и сочни цитрусови плодове. Малцина обаче се замислят пълнейки торбите, за това какво стои зад иначе свежо изглеждащите мандарини, манго или ананаси. Понякога плодовете с чиито аромати и вкусове сме свикнали могат да са горчиви за нас потребителите, но най-вече за техните производители. Екип на Planet e се отправя на едно разследване за да установи колко горчиви могат да бъдат ананасите, едни от най-предпочитаните цитруси в Германия.
Вкусни, евтини и достъпни….
Ананасите са синоним на здравословна и питателна храна.и същевременно достъпни и евтини. Често в големите магазини могат да бъдат намерени за под 3 евро за брой. Никой обаче не знае при какви тежки условия работят костариканските фермери и какви усилия им струва производството на тези екзотични плодове. „За това че работиш с пестициди, получаваш някаква добавка, но ако си на черно, не получаваш нищо“, казва работник, пожелал да запази анонимност. Производството на ананаси за европейските супермаркети е индустриализирано и в основата му е използването на много химия. Това не остава без последици за населението на централноамериканската страна. Стига се до там, че степента на заболелите от рак в някои региони на Коста Рика се е увеличило значително през последните години. Последици обаче има и за потребителите.
Тържището на Хамбург е отправна точка за транспорта на екзотични плодове от целия свят. Сред тях са банани, портокали и дини, но особено предпочитани за потребителите са ананасите. Германия се явява най-големия пазар на ананаси в рамките на ЕС. Вносът на този плод възлиза на 150 хил. тона годишно, по-голямата част от тях идват от Коста Рика. Цените от години остават ниски. Без значение от марката потребителите плащат между 1 и 3 евро. Това е често по-малко от цената на ябълките. Само за часове плодовете достигат до потребителите. Южни плодове като ананасите днес могат да се намерят практически навсякъде, дори на регионалните седмични пазари. Богати на витамин C те са сред най-предпочитаните. Всеки германец потребява по 2 килограма ананаси годишно. „Много хора си ги похапват с удоволствие“, признава една продавачка. Най-големите пазари на цитруси в страната са големите вериги и дискаунтите. Над 90% от вносните плодове се реализират точно там. Това ги нарежда сред най-важните играчи в търговията на плодове.
Мощта на големите вериги определя цените на плодовете
Франциска Хумберт от международната организация Oxfam е съавтор на изследване за отглеждането на ананас в Коста Рика. За нея няма съмнение, че веригите носят основната отговорност, защото чрез своята мощ на пазара могат да диктуват цените. „Само четирите най-големи вериги в Германия държат 85% от търговията“, казва тя. Това означава, че няма нито един доставчик, който иска да продава в Германия, без да минава през тях. С позициите си на пазара според нея те оказват влияние на цените . Това води до тежки последици за производителите, които са в началото на веригата. Това е и посланието на Хорхе Мора, президент на костариканската организация за опазване на околната среда )ALCA), който заедно със свои германски партньори иска да убеди в правотата си възможно повече потребители.
„Производството на ананаси в страната е доста проблематично поради употребата на множество пестициди, които замърсяват водите и почвата. Фермерите унищожават тропическите гори за да създават на тяхно място плантации за ананаси“, казва Хосе. Освен това условията за работниците са доста тежки. „Важно е германските потребители да разберат какво наистина се случва в Коста Рика“, допълва той. А дали потребителите са съпричастни с това?! Какви отговорности носят магазините и супермаркетите? По-голяма част от тях рекламират най-различни марки и сертификати, които указват устойчивото производство на продуктите, но дали е така?! Истината е, че най-голям процент от печалбите на ананаси (42,6%) остават за тях. ¼ от тях остават за производителите като Dole и Ciquita, докато за работниците на полето остават по-малко от 10%. Как се напасва това, и дали можем да купуваме ананаси, без да мислим за последиците? Екип от журналисти се отправя на място към полетата на Коста Рика.
Коста Рика перлата на Централна Америка
С километричните си вълшебни плажове и уникалната си природа страната е мечтана туристическа дестинация за американци и европейци. Коста Рика е известна с големия си пояс от тропически гори и богатство на флора и фауна. Възприемане е като образец на екологична страна. Икономически е сред най-добре развитите в Централна Америка, а двигател на благосъстоянието и е земеделието защото климатичните условия са идеални за голяма част от тропическите плодове. Това води и до просперитет на големите компании произвеждащи и преработващи плодове, които изнасят тонове за европейския пазар. Заедно с бананите ананасите се превърнаха в един от най-важните продукти на костариканския износ в последните години. Годишният експорт на ананаси възлиза на почти 2 млн. тона, а оборота от него достига до 1 млрд. долара. Това превръща страната в износител номер едно в света. Все повече площи в Коста Рика се засаждат с ананаси, което води до все повече конфликти с традиционните фермери и животновъди. Голяма част от тях са принудени да преминават през огромни по мащабите си плантации за да стигнат до своите стопанства. Един от тях е животновъдът Хорхе Кастро. Стопанството му е заобиколени от хиляди хектари с ананаси. До момента се удържа да не продаде земята си на големите концерни, докато междувременно съществуването на стопанството му не е поставено на карта, тъй като производството на ананаси е свързано и с много отпадъци, които допринасят за множество болести по животните. „Голяма част от говедата са стресирани от това, че нямат достатъчно място за да пасат“, казва фермерът. Вследствие на това пада млеконадоят и теглото им. Неговият съсед вече е загубил 15 животни. Преди настъплението на ананасовите плантации всичко е било много добре.
Превод: Мартин Иванов
По материали на zdf.de
Снимки: zdf.de