Странната смърт на европейската автоиндустрия

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Странната смърт на европейската автоиндустрияПрез 2009 г. ЕС постави поредните климатични цели пред автомобилните компании, които продават в ЕС – през 2015 г. продадените леки коли трябваше да емитират средно 130 gCO2/km, а през 2021 г. – 95 gCO2/km. Първата цел беше междинна, но втората е твърда. Непостигането й води до тежки глоби, които растат успоредно с две променливи – разликата между средните емисии на реализираните продажби и целта и общия обем на продажбите.

 

Дойде 2020 г., а резултатите са безкрайно далеч от целта – средните емисии на продажбите на нови коли в ЕС през 2018 г. са 120.5 gCO2/km, а през 2019 г. отново има ръст, вместо спад. Още няма пълни официални данни, но оценката на AAA e 122 gCO2/km .

 

Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics 

Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics

 

Средните продажби във Великобритания например достигат 127.9 gCO2/km,  а това е един от „най-зелените“ пазари! Според JATO Dynamics, ако запазят средните си емисии от 2018 г., големите производители ще плащат колосални глоби от 2021 г. нататък – над 9 милиарда евро годишно за Volkswagen, 4.6 милиарда за Peugeot-Citroen, 3.6 милиарда за Daimler, 3.1 милиарда за BMW и т.н. Във времена, които и без това са много тежки за европейската автоиндустрия, глоби с такъв мащаб биха я докарали до пълна разруха.

 

Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics 

Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics

 

Основните фактори, които доведоха до това положение са:

 

• Бумът на продажбите на SUV, които тежат и харчат доста повече

 

• Сривът на продажбите на дизели и почти еквивалентният ръст на бензиновите, като последните имат по-високи средни СО2 емисии

 

• Изискванията на потребителите и институциите за комфорт, безопасност и за намаляване на замърсяването с фин прах и азотни оксиди не позволяват допълнително намаляване на теглото и съответно на разхода на колите.

 

• Слабите продажби на електромобили, чиито цени не само не спадат, но даже се покачват през последните 8 години.

 

Тоест, причината се крие в това, че потребителите купуват все по-големи, мощни, безопасни и достъпни коли, които да не замърсяват въздуха и изобщо не им пука за въглеродните емисии.

 

Кой печели от всичко това?

 

• Всички неевропейски марки, които с удоволствие ще гледат самоубийството на европейската автоиндустрия, която е най-силно зависима от пазара в самия ЕС.

 

• Всички производители на електрически и зареждащи се хибридни автомобили – особено Tesla и множеството китайски марки.

 

• Toyota, които отдавна инвестират в хибриди в цялата си гама и единствени имат шанс да постигнат изискваното от ЕС средно ниво.

 

Най-парадоксалното е, че във всички тези сметки електромобилите се водят с 0 gCO2/km. Ако вземем за пример България, очевидно при електроенергийна система, в която лигнитните въглища дават 45% от тока, няма как да заредиш електромобил с нула емисии. Всъщност, практически никъде в Европа не можеш, защото навсякъде има поне газови централи. СО2 емисиите при зареждане на електромобилите в България са сравними с колите на метан или най-ефективните дизелови модели. А в тази сметка не включваме огромния въглероден отпечатък на батерията. Когато и той влезе с калкулацията стигаме до резултатите на Европейската агенция по околна среда по-долу, които ясно показват, че политиката, а не данните или науката, определят кое е „климатично-неутрално“ и кое не.

 

Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), 

Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г.

 

Какво направи Тръмп, когато видя, че поставените от Обама цели за СО2 емисии на колите в САЩ може да се отразят зле на американското автомобилостроене?

 

Просто ги отмени!

 

Какво ще направи ЕК, когато догодина най-важната европейска индустрия няма да постигне бюрократичните цели, защото потребителите на продуктите й купуват това, което харесват, а не това, което политиците желаят?

 

Вероятно ще даде пълен напред без мисъл за последствията!

 

Европа е напълно заслепена в климатичната си религия и би заклала и последната си останала златна кокошка, за да я пренесе в жертва на бог, който никой друг по света не зачита.

 

Не, борбата за ограничаване на климатичните промени не може да бъде спечелена със спешно харакири – тя ще отнеме много време и ресурси. Ако не сме достатъчно богати, за да я водим, няма как да я спечелим. Изисква се максимално използване на всички познати и ефективни технологии за добив на нисковъглеродна енергия, както и разработване и комерсиализация на технологии за добив, складиране и пренос на енергия, каквито все още нямаме.

 

Европа все повече отстъпва както на САЩ, така и на Китай във всяко едно отношение. Ако сама се направи по-бедна, унищожавайки едно от малкото си останали предимства, процесът на разпад на ЕС естествено ще продължи и след напускането на Великобритания в края на януари.

 

БЛОГЪТ НА DENKSTATT

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.