Пиратски фалити на топ-бизнесмени потопяват кораба
Преди повече от шест месеца (на 24 март 20010 г.), в материал под заглавие „Ревът на назначените капиталисти„, „Форумът“ алармира: „Прави впечатление и една нова тенденция. Само за няколко месеца, „патриотичните“ ни бизнесмени започнаха да напускат бордовете на подопечните им компании. Банев вече не е директор в „Полимери“ и „Елма“ – Троян, Васил Божков обяви, че излиза от надзорния съвет на „Холдинг Пътища“ и на „Мостстрой“, а един от лидерите на ТИМ – Иво Каменов, се изнесе от ръководството на авиокомпанията „България Еър“. Дали това са чисто и просто съвпадения, или предвестник на буреносни облаци в посочените дружества, чиито фалити се задават, а капитаните им напускат предвидливо корабите, за да не плащат грешни пари на потъващите екипажи – остава да видим през тази или вероятно през следващата година.“
Е, видяхме – още преди да сме полели с
оптимистично правителствено шампанско
края на трудната 2010-а
Към днешна дата е повече от ясно, че бягството на уж национално-отговорни капиталисти от управата на собствените им дружества не е „случаен“ процес. Но когато през март отворихме приказка за това не бяха много хората, които обърнаха внимание на тази информация. А ето, че всичко си идва на мястото.
Заради борчове, снобски и други недалновидни харчове, атрактивни собствености на споменатия Банев (известен в бизнес средите, че дето стъпи трева не никне) бяха обявени за публична продан. А основателят на работодателския конвет, медиен издател и паралелно с това крупен предприемач – Иво Прокопиев, изостави империята си (в т.ч. и наетите изключително качествени журналисти) и тихо бе „пуснат“ да се изниже с цялото си семейство по търлъци към Сингапур, или други екзотични места.
Сега „гръмна“ следващата „изненадваща“ бомба. Фирмата „Мостстрой“, свързана със спрягания години наред за най-богат българин Васил Божков, обяви, че не може да плаща дълговете си и сама поиска да влезе в процедура по несъстоятелност. Другото емблематично строително дружество на Божков – „Холдинг Пътища“, през септември пък остана без перлите в короната си – „Пътностроителна техника“ АД, „Вида Пътстрой“ АД и „Пътинженеринг-М“ АД, като след съмнителни увеличения на капиталите им мажоритарният контрол отиде в ръцете на кипърски офшорки. Именно тези компании обаче са част от консорциума, спечелил търга за строителството на Лот 4 от магистрала „Тракия“. Забележителното е, че тъкмо след посочените ювелирни акционерни операции и „трансфигурации,“ Божковият холдинг до голяма степен се изпразни от съдържание. Разследване по случая започнаха от Комисията за финансов надзор, но отсега запознати твърдят, че резултатът от него е ясен – няма закононарушение.
И докато
опарените при фалита на „Мостстрой“
ще са сравнително малко – основните кредитори са гръцката ОББ, „Интерлийз“ (също свързана с гръцката банка) и българската Първа инвестиционна банка (ПИБ), и става въпрос „едва“ за няколко милиона лева, то кредитите на „Холдинг Пътища“ са доста по-големи. Само ПИБ му е отпуснала линии за 28 млн. евро, пише в борсово съобщение от септември миналата година. В същия списък на злополучни кредитори в челните места и тук е пак ОББ.
Акциите на холдинга пък паднаха със 70% само за месец след излизането на въпросната новина. А не е тайна, че „Инвестбанк“ е отпуснала репо сделки със залог акции на „Холдинг Пътища“ за милиони. Този залог вече е практически обезценен.
Отделно със стремителния спад на акциите на двете компании – „Холдинг Пътища“ и „Мостстрой“, се изпаряват надеждите за достойни пенсии на много българи. Защото акционери в тях са и пенсионните фондове на „Ай Ен Джи“, „Бъдеще“ и „ЦКБ Сила“.
Интрига може да се очаква и при другото строително дружество на Божков – „Железопътна инфраструктура“. Неговите кредити към 30 юни 2010 г. надхвърлят 70 милиона, от които отново лъвският пай се държи от ОББ и ПИБ. Част от погасителните срокове на тези заеми вече са изтекли и са станали изискуеми.
Междувременно Божков се прави на света вода ненапита
С официална декларация от името на неговия холдинг „Нове“ – майка на всичките му фирми, заявиха, че той няма нищо общо с управлението на фалиралото „Мостстрой“, защото държи само 21% от капитала там. Но нищо не се казва кой е собственик на останалите акционери в закъсалото дружество. С хитрият си ход от началото на годината да излезе от бордовете на споменатите в началото на публикацията фирми, на Васил Божков не може да му се търси отговорност и за нанесени вреди.
Колкото до строителството на Лот 4 на „Тракия“, министър Росен Плевнелиев заяви, че се чувства напълно спокоен, че всичко ще бъде наред. И как няма да е. Особено ако се окажат истина твърденията на запознатите с финансовото задкулисие, че контролът върху кипърските фирми, станали „ненадейно“ собственици на главните участници в Божковия консорциум, е прехвърлен от същия Божков на Цветелина Бориславова?! Така че лотът е в повече от сигурни ръце.
Бедата е, че в резултат на подобни „планирани“ фалити на едри риби банките отново – щат-не щат, взеха да покачват лихвите по кредитите, след като те така бавно и мъчително бяха почнали да поспадат.
Има ли наистина връзка този обратен процес с игрите на топ-бизнесмените ни? Данните от официално публикуваните съобщения за
житие-битието на „Нове холдинг“
сочат, че общият размер на задълженията на свързаните с него компании надхвърля 400 млн. лева:
„Холдин Пътища“ – 270 милиона, „Мостстрой“ – 46, „Железопътна инфраструктура“ – 106. Но тия пари не са дължими само към банки, а и към доставчици, данъчни, работници… Естествено компанията има и вземания, активи, тоест все нещо ще си върне – както тя, така и някои от кредиторите й, включително и банковите. На тях конкретно „Холдинг Пътища“ дължи 59 млн. лв., „Мостстрой“ – 17 млн. лв., „Железопътна инфраструктура“ – 76 млн., или общо 153 млн. лева.
Но извън тия около 400 млн. лв. висят и вложени пари на прецакани акционери, в безтегловност са и банкови гаранции, записани задбалансово, дадени на Божковите поделения за участие в различни апетитни държавни търгове.
В сметката не включваме и изкушените от борсовата търговия – загубите им са някъде към 20-30 млн. лева. Те са дадени навремето за акции, които сега струват стотинки. Книжата на „мостовете“ са паднали с 99.5%, а на „пътищата“ – „само“ с 97.5 на сто. А бройката на влезлите в ролята на акционери-балъци е над 1000 – пенсионни фондове, договорни фондове, банки , физически лица… Доста от последните си „набутаха“ всичките пари в пътища, „повервали“ тотално на големия „Бож“, теглиха заеми и сега…са в поза „фалименто“.
Да припомним, че през 2007 година
манията по акциите на „Холдинг Пътища“ се превърна в тотална истерия
Една акция на холдинга скочи от 1000 на 45 000 лева за година и нещо, а много хора теглиха банкови заеми, за да участват в българското „Елдорадо“. Идеята беше, че Божков има достатъчно връзки на възможно най-високо ниво, за да поеме строителството на новите магистрали на високи цени, и така всички други акционери да спечелят покрай него. Сметките естествено излязоха криви. На българска почва, бизнесмени като Божков мислят преди всичко за собствения си интерес, а не за доверилите им се акционери.
Но колкото и да са греховни събратята на „Божков и сие“ – можем да им кажем само евалла – могли, взели, яли (вън от съмнение е, че с прехраната и оттук нататък няма да имат правителствен проблем)! И – язък за държавните мъже, оставили удобно, без охранителни кучета, колабиращата икономика на България за „коктейлно“ разяждане!