СОЦИОЛОГИЯТА КАТО ТОЧНА „ПРОГНОЗА“ – С ТОЧНА ЦЕНА ЗА НЕЯ

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

СОЦИОЛОГИЯТА КАТО ТОЧНА ''ПРОГНОЗА'' - С ТОЧНА ЦЕНА ЗА НЕЯКак агенциите премериха изборите

Независимо от предубежденията, социологията е много точна наука – получаваш точно толкова, за колкото си платиш.
Също толкова афористична е и действителността в България. Само с подобна ценова „прецизност“ на социологическата наука могат да се обяснят редица странни прогнози на изследователите на общественото мнение, прокламирани едва ли не като сбъдваща се реалност, но останали в историята единствено като научна фантастика.

Това е цитат от моя статия за предишни евроизбори. Статията е написана и пусната в Интернет през 2009 г. – видя бял свят единствено в някои блогове и никъде другаде. (ето един линк – всеки ред и днес е актуален, а поставя и проблеми на методиките, които и сега не са решени)

http://zhivkozhelev.com/%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%80-%D0%BB%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B2-%D1%81%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%B5-%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%83/

 

Нищо не се е променило от онези времена. Социолозите тотално се оляха и този път. Допустимо е да сбъркаш с един, хайде – да са два процента, но не и да прозяпаш и изкривиш напълно обществената картина, както се случи сега. Изводът може да е само един – прочети началото с цитата, с който почнах.
Давам една таблица как различните социологически агенции са „познали“ резултатите (взел съм данните от проучванията им през последния месец, защото те са най-актуалните към деня на изборите. ) Таблицата я има и в Уикипедия, но съм проверил числата и съм добавил някои пропуснати резултати.
Агенция „Фокус също е дала данни, събрани от тях, но има много сбъркани – или от неграмотност или преднамерено за имидж на техните им „агенции“.
Който иска, може да ги види фокусните данни тук:
http://www.focus-news.net/news/2014/05/26/1924188/sotsiolozite-i-evrovotat-kakvo-predskazaha-i-kakvo-se-sluchi.html

 

Моите изводи: с изключение на две агенции, които се приближават до действителните резултати, останалите социолози са Пи-Ар звена, които нямат нищо общо с науката и изследванията на общественото мнение.
Освен таблицата давам и малко др. данни

Според междинни данни от мониторинг на „Институт за развитие на публичната среда“ общата стойност на договорите с медии за предизборно отразяване на партии към 18 май е била 3,1 милиона лева, от които със суми над 100 000 лева са:

 

* 734 412 лева от България без цензура,
* 666 474 лева от Коалиция за България,
* 428 982 от Атака,
* 337 892 от Реформаторски блок,
* 265 733 от ДПС,
* 224 817 от АБВ
* 131 131 от ГЕРБ.

До 23 май тази сума може би е достигнала 6 млн. лв. (агитацията по медиите се интензифицира в дните непосредствено преди изборите.)
Скритата реклама (която е много по-скъпа) е по договаряне като цена и не е отразена в тези суми, понеже у нас не се оповестява.

 

 

 

+ФорумЪт

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.