Как агенциите премериха изборите
„Независимо от предубежденията, социологията е много точна наука – получаваш точно толкова, за колкото си платиш.
Също толкова афористична е и действителността в България. Само с подобна ценова „прецизност“ на социологическата наука могат да се обяснят редица странни прогнози на изследователите на общественото мнение, прокламирани едва ли не като сбъдваща се реалност, но останали в историята единствено като научна фантастика.„
Това е цитат от моя статия за предишни евроизбори. Статията е написана и пусната в Интернет през 2009 г. – видя бял свят единствено в някои блогове и никъде другаде. (ето един линк – всеки ред и днес е актуален, а поставя и проблеми на методиките, които и сега не са решени)
Нищо не се е променило от онези времена. Социолозите тотално се оляха и този път. Допустимо е да сбъркаш с един, хайде – да са два процента, но не и да прозяпаш и изкривиш напълно обществената картина, както се случи сега. Изводът може да е само един – прочети началото с цитата, с който почнах.
Давам една таблица как различните социологически агенции са „познали“ резултатите (взел съм данните от проучванията им през последния месец, защото те са най-актуалните към деня на изборите. ) Таблицата я има и в Уикипедия, но съм проверил числата и съм добавил някои пропуснати резултати.
Агенция „Фокус също е дала данни, събрани от тях, но има много сбъркани – или от неграмотност или преднамерено за имидж на техните им „агенции“.
Който иска, може да ги види фокусните данни тук:
http://www.focus-news.net/news/2014/05/26/1924188/sotsiolozite-i-evrovotat-kakvo-predskazaha-i-kakvo-se-sluchi.html
Моите изводи: с изключение на две агенции, които се приближават до действителните резултати, останалите социолози са Пи-Ар звена, които нямат нищо общо с науката и изследванията на общественото мнение.
Освен таблицата давам и малко др. данни
Според междинни данни от мониторинг на „Институт за развитие на публичната среда“ общата стойност на договорите с медии за предизборно отразяване на партии към 18 май е била 3,1 милиона лева, от които със суми над 100 000 лева са:
* 734 412 лева от България без цензура,
* 666 474 лева от Коалиция за България,
* 428 982 от Атака,
* 337 892 от Реформаторски блок,
* 265 733 от ДПС,
* 224 817 от АБВ
* 131 131 от ГЕРБ.
До 23 май тази сума може би е достигнала 6 млн. лв. (агитацията по медиите се интензифицира в дните непосредствено преди изборите.)
Скритата реклама (която е много по-скъпа) е по договаряне като цена и не е отразена в тези суми, понеже у нас не се оповестява.