Управление на слуховете: що е олигархия и откъде тя се взема у нас

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Красен СтанчевВ България, Полша, Чехия и т.н., а до някъде и в Румъния, положението е следното:
1. всяка партия на власт си харесва свои приближени и им дава известни привилегии;
2. те са временни – смяната на партиите резултира в това, че няма постоянни приятели на сменилите се управляващи, макар всички да се стараят да останат такива;

3. в Румъния до 1997 г. (Илиеску и приятели) е известно изключение, Русия от 1994 до 2004 г. – също, както и Украйна по времето на Кучма до Ющенко (2004 г.), със смяна на приятелите по времето на Янукович, които после сменят него, подпомагайки улицата; Русия след 2001 г., но особено след 2005 г. започва да прилича на Украйна от времето на Кучма, но с някои особености.
4. Най-важните от тях са: а) de facto еднопартийна система, б) опозиционните партии са като БЗНС от 1948 до 1989 г. тук, селската партия в Полша, тази на дребните собственици в Унгария и т.н., в) но тук до 1989 г. еднопартийността не е фасадна, по е видима, докато в Русия днес тази черта на политическата система не е толкоз ясно разпознаваема, поне за редовия избирател (макар да е много вероятно той да е просто рационално невеж по темата), г) пряк и опоследстван сговор на властници и олигарски, първите играят добре в системата като capo di tuti capi, д) контрол върху прокуратурата и чрез нея върху всички, е) еднопартийният парламент подготвя работата на главния прокурор като прокарва закони против гражданското общество (виж този за „чуждестранните агенти“) и деловите среди (виж промените в руския НК – икономическите престъпления са 63 вида, последния път, когато ги броих през юни т.г.) и ж) властниците си оставят за себе си относително простия бизнес – банките (84% от тях са нещо като КТБ) и копането на Менделеевата таблица – нефт, газ и др. под., а сложните неща като ядене, пиене и дрехи са оставено на относителна свобода, за да си нямат главоболия с конюнктурата и за да са доволни избирателите;
5. Горните точки 1 и 2 са типични за всяка демокрация и са критерий за нейната функционалност, съревнователност на политическия процес и пр.;
6. България, със скърцане, е по-скоро такава демокрация и има относително редовна смяна на приятелите на управляващите. Поради дългото управление на ГЕРБ обаче, донякъде стихийно се развиват процеси, подобни на тези в т. 4.
7. Но и тук си има особености: а) прокурорът не е част от изпълнителната власт, а тя е такава от него, б) няма Менделеева таблица, икономиката е по-сложна и в) законовото и извънзаконовото разпределяне на порциите също е по-сложно;
8. Върху Иво Прокопиев се изпробват новите промени в НПК и органите като КОПНИ и т.н.; страничен продукт – слухът „ето олигарсите, това са приватизаторите“ (т.е. не сегашните приятели и кандидат-приятели);
9. Защитата на правовия ред не трябва да зависи от това кой кого подозира в приятелство с някого. Политическите приятелства, подкрепата за партии и списването на вестници не са криминализирани.
По особеностите на руската и украинската олигархия съм работил с Андерс Аслунд, Филип Хансен (Russian Desk на Chatham House), покойния Любо Сърц (CRCE – с него и за особленостите в Словения и бивша Югославия) и Силвана Мале (дълги години шеф на Non-OECD Countries Unit), а особеностите тук наблюдавам с досадните (именно досадни и особено законодателни) им подробности от доста отдавна.

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.