Комисията по образование е одобрила законопроекта за изменение и допълнение на закон за училищното и предучилищното образование. Накратко:
1. Държавата ще подпомага финансово всеки ученик, за който няма място в общинска или държавна детска градина, за да си плаща таксата в частна градина.
Това ще важи до осигуряване на подходящо свободно място – ако бъде намерено такова, а родителя го откаже, тогава ще спират и помощите;
2. Предучилищното образование става „задължително“ от 4 годишна възраст от учебната 2023/2024 г. Сложих кавички на думата, защото единствената санкция реално ще е спиране на детските надбавки. Едната цел е да се мотивира най-бедната прослойка на населението (и особено онези, чийто деца дори не говорят български език) да си запишат децата на детска градина, а другата е да се принудят общините да си решат проблемите с недостига на места. Ако се чудите защо 2023 г., а не още от догодина – причина е точно, за да може в София да се построят достатъчно детски градини. Тогава се очаква проблемът с градините (не яслите) да бъде почти напълно разрешен;
3. Преустановява се практиката деца да си карат предучилищното образование в училища, които не осигуряват необходимите условия за детска градина (напр. трябва да има къде да спят, да имат отделна от големите ученици площадка за игра, и т.н.). Идеята е да се прекрати временно наложената практика децата да си карат предучилищното образование в класни стаи по чинове (случи се в София в последните години, защото хем беше задължително, хем нямаше места и трябваше да се намери някакво решение). При 4-годишните (когато стане задължително) предучилищно образование в училище ще бъде позволено само и единствено ако в населеното място не съществува детска градина.
4. Преминаването към дистанционното обучение при извънредни обстоятелства за всички форми на обучение – дневна, вечерна, задочна, индивидуална, комбинирана – се формализира (тоест всички училища вече ще са длъжни да го осигурят);
5. На иновативните училища се позволява и без извънредни обстоятелства да си провеждат до 20% от часовете дистанционно;
6. Ако ученик отсъства не повече от 30 дни по здравословни причини, може да се осигури извънредно индивидуално дистанционно обучение за него (стига училището да има капацитет да осъществи такова). Ако се чудите защо има лимит на броя дни, причината е да няма фиктивно записани и съответно фиктивно обучавани ученици, за които се точи субсидия.