На мен ми се наложи вчера да напусна пределите на родината през този терминал.
Имах чувството , че се намирам в едно голямо хале, сам, и ако се бях провикнал, ехото щеше да ехти поне 1 минута.
Заговорих се с една служителка на летището, и тя ми каза, че имало най-много пътници по обед.
Да, по обед е логично да има повече пътници, защото тогав
Направи ли ви впечатление от къде?
Всички тези летища са „ хъбове „( трансферните пунктове ) на Европа.
Там се събира целия европейски трафик, от там се пътува практически в целия свят.
А София?
София е крайно летище, крайна дестинация. Тук няма трансферен поток от пътници. Тук се образува трафика от прибиращи се от гурбет и заминаващи на гурбет пътници.
Имаше време в което София можеше да стане трансферно летище. Но вече няма как.
През Терминал 2 за първите девет месеца на тази година, са преминали 2,7 милиона пътници. Проектиран е да обслужва 2,6 милиона пътници годишно. Тоест вече е достигнал максимума на капацитета си. А е празно ! Нещо сметките не излизат.
Не излизат защото големия трафик идва от Терминал 1, където се обслужват нискотарифните компании Wizzair, NIKI и easyJet.
Те не ползват Терминал 2 защото там таксите са по-високи.
Сега правителството, и лично г-н Бойко Борисов , се похвалиха, че имат великата идея да бутнат Терминал 1 и на негово място да построят „съвременен, отговарящ на всички изисквания „ аеропорт, с 16 ръкава, и незнам си какво още там.
Това е замисъла на сегашното управление.
Кому е нужно и защо е нужно ? От къде ще се вземат толкова пътници, че да напълнят и Терминал 2 и новия?
Това е поредното велико решение на Бойко Борисов.
Пак на парче. Пак да се обслужат нечии интереси.
А нискотарифните авиокомпании къде? При нов терминал, цените на обслужване ще бъдат в пъти по-високи от сегашните. Това неминуемо ще отблъсне тези компании. Ще доведе до това, че вместо да изпише вежди, ще избоде очи.
Щели да го строят европейски пари, или с държавни пари или чрез публично частно партньорство.
Хващам бас, че ще е третото. Ще се създаде едно предприятие с превалиращо държавно участие, ще го построят с предимно държавни пари. А след това ще се увеличи капитала на дружеството с пари на частния акционер и готово! Частното предприятие ще стане мажоритарен собственик на летището. Това се нарича приватизация използвайки съвременни чисто български методи.
А как е по света? Съвременните европейски методи ни показват друго.
Като пример , летище Шарлероа , около Брюксел.
Това летище се използва от нискотарифните компании easyJet и Wizz.
Те там си имат собствен терминал, но не с мраморни плочки и платинени ръкави, а сглобено едва ли не от талашит. Без излишна помпозност, без излишни инвестиции. Всичко изчислено до последния цент.
А световната практика е не държавата да строи, а авиокомпаниите. Примери колкото щеш. Виена-нов терминал, но построен с парите на Austrian Airlines, Атланта-Delta Airlines и много други. Тоест цялата инвестиция е частна.
Междувременно може да се роди идеята, че щом ще има нов терминал, то и пистата ще се окаже недостатъчна за този супер натоварен трафик. Може да се наложи изграждане и на нова писта. А там колко пари могат да бъдат налети !!! Даже не ми се и мисли.
Разбирам желанието на сега управляващите, да строят. Да строят без значение какво, къде и за колко. Но има все пак някаква логика в нещата.
На летище София, днес не му е нужен нов терминал. На летище София му е нужна нова кула за управление на въздушното движение, защото от сега съществуващата не се вижда практически нищо. Защото наскоро един самолет за малко да излети от рульожката вместо от полосата, защото преди известно време самолет е тръгвал да излита, а на полосата е имало автомобил. Това са важните неща.
А в същото време се крещи всеки ден как няма пари за пенсии и заплати.
Как няма пари за детски надбавки. Как няма за образование и здравеопазване.
А в крайна сметка – логиката я няма.
*Забележник е тема за размисъл от деня
Предложете тема на info@forumat-bg.com