Череп и кости върху бюджетното знаме на държавата

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Череп и кости върху бюджетното знаме на държаватаПиратски фалити на топ-бизнесмени потопяват кораба

Преди повече от шест месеца (на 24 март 20010 г.), в материал под заглавие „Ревът на назначените капиталисти„, „Форумът“ алармира: „Прави впечатление и една нова тенденция. Само за няколко месеца, „патриотичните“ ни бизнесмени започнаха да напускат бордовете на подопечните им компании. Банев вече не е директор в „Полимери“ и „Елма“ – Троян, Васил Божков обяви, че излиза от надзорния съвет на „Холдинг Пътища“ и на „Мостстрой“, а един от лидерите на ТИМ – Иво Каменов, се изнесе от ръководството на авиокомпанията „България Еър“. Дали това са чисто и просто съвпадения, или предвестник на буреносни облаци в посочените дружества, чиито фалити се задават, а капитаните им напускат предвидливо корабите, за да не плащат грешни пари на потъващите екипажи – остава да видим през тази или вероятно през следващата година.“

Е, видяхме – още преди да сме полели с

 

оптимистично правителствено шампанско

 

края на трудната 2010-а

Към днешна дата е повече от ясно, че бягството на уж национално-отговорни капиталисти от управата на собствените им дружества не е „случаен“ процес. Но когато през март отворихме приказка за това не бяха много хората, които обърнаха внимание на тази информация. А ето, че всичко си идва на мястото.

Заради борчове, снобски и други недалновидни харчове, атрактивни собствености на споменатия Банев (известен в бизнес средите, че дето стъпи трева не никне) бяха обявени за публична продан. А основателят на работодателския конвет, медиен издател и паралелно с това крупен предприемач – Иво Прокопиев, изостави империята си (в т.ч. и наетите изключително качествени журналисти) и тихо бе „пуснат“ да се изниже с цялото си семейство по търлъци към Сингапур, или други екзотични места.

Сега „гръмна“ следващата „изненадваща“ бомба. Фирмата „Мостстрой“, свързана със спрягания години наред за най-богат българин Васил Божков, обяви, че не може да плаща дълговете си и сама поиска да влезе в процедура по несъстоятелност. Другото емблематично строително дружество на Божков – „Холдинг Пътища“, през септември пък остана без перлите в короната си – „Пътностроителна техника“ АД, „Вида Пътстрой“ АД и „Пътинженеринг-М“ АД, като след съмнителни увеличения на капиталите им мажоритарният контрол отиде в ръцете на кипърски офшорки. Именно тези компании обаче са част от консорциума, спечелил търга за строителството на Лот 4 от магистрала „Тракия“. Забележителното е, че тъкмо след посочените ювелирни акционерни операции и „трансфигурации,“ Божковият холдинг до голяма степен се изпразни от съдържание. Разследване по случая започнаха от Комисията за финансов надзор, но отсега запознати твърдят, че резултатът от него е ясен – няма закононарушение.

И докато

 

опарените при фалита на „Мостстрой“

 

ще са сравнително малко – основните кредитори са гръцката ОББ, „Интерлийз“ (също свързана с гръцката банка) и българската Първа инвестиционна банка (ПИБ), и става въпрос „едва“ за няколко милиона лева, то кредитите на „Холдинг Пътища“ са доста по-големи. Само ПИБ му е отпуснала линии за 28 млн. евро, пише в борсово съобщение от септември миналата година. В същия списък на злополучни кредитори в челните места и тук е пак ОББ.

Акциите на холдинга пък паднаха със 70% само за месец след излизането на въпросната новина. А не е тайна, че „Инвестбанк“ е отпуснала репо сделки със залог акции на „Холдинг Пътища“ за милиони. Този залог вече е практически обезценен.

Отделно със стремителния спад на акциите на двете компании – „Холдинг Пътища“ и „Мостстрой“, се изпаряват надеждите за достойни пенсии на много българи. Защото акционери в тях са и пенсионните фондове на „Ай Ен Джи“, „Бъдеще“ и „ЦКБ Сила“.

Интрига може да се очаква и при другото строително дружество на Божков – „Железопътна инфраструктура“. Неговите кредити към 30 юни 2010 г. надхвърлят 70 милиона, от които отново лъвският пай се държи от ОББ и ПИБ. Част от погасителните срокове на тези заеми вече са изтекли и са станали изискуеми.

 

Междувременно Божков се прави на света вода ненапита

 

С официална декларация от името на неговия холдинг „Нове“ – майка на всичките му фирми, заявиха, че той няма нищо общо с управлението на фалиралото „Мостстрой“, защото държи само 21% от капитала там. Но нищо не се казва кой е собственик на останалите акционери в закъсалото дружество. С хитрият си ход от началото на годината да излезе от бордовете на споменатите в началото на публикацията фирми, на Васил Божков не може да му се търси отговорност и за нанесени вреди.

Колкото до строителството на Лот 4 на „Тракия“, министър Росен Плевнелиев заяви, че се чувства напълно спокоен, че всичко ще бъде наред. И как няма да е. Особено ако се окажат истина твърденията на запознатите с финансовото задкулисие, че контролът върху кипърските фирми, станали „ненадейно“ собственици на главните участници в Божковия консорциум, е прехвърлен от същия Божков на Цветелина Бориславова?! Така че лотът е в повече от сигурни ръце.

Бедата е, че в резултат на подобни „планирани“ фалити на едри риби банките отново – щат-не щат, взеха да покачват лихвите по кредитите, след като те така бавно и мъчително бяха почнали да поспадат.

Има ли наистина връзка този обратен процес с игрите на топ-бизнесмените ни? Данните от официално публикуваните съобщения за

 

житие-битието на „Нове холдинг“

 

сочат, че общият размер на задълженията на свързаните с него компании надхвърля 400 млн. лева:

„Холдин Пътища“ – 270 милиона, „Мостстрой“ – 46, „Железопътна инфраструктура“ – 106. Но тия пари не са дължими само към банки, а и към доставчици, данъчни, работници… Естествено компанията има и вземания, активи, тоест все нещо ще си върне – както тя, така и някои от кредиторите й, включително и банковите. На тях конкретно „Холдинг Пътища“ дължи 59 млн. лв., „Мостстрой“ – 17 млн. лв., „Железопътна инфраструктура“ – 76 млн., или общо 153 млн. лева.

Но извън тия около 400 млн. лв. висят и вложени пари на прецакани акционери, в безтегловност са и банкови гаранции, записани задбалансово, дадени на Божковите поделения за участие в различни апетитни държавни търгове.

В сметката не включваме и изкушените от борсовата търговия – загубите им са някъде към 20-30 млн. лева. Те са дадени навремето за акции, които сега струват стотинки. Книжата на „мостовете“ са паднали с 99.5%, а на „пътищата“ – „само“ с 97.5 на сто. А бройката на влезлите в ролята на акционери-балъци е над 1000 – пенсионни фондове, договорни фондове, банки , физически лица… Доста от последните си „набутаха“ всичките пари в пътища, „повервали“ тотално на големия „Бож“, теглиха заеми и сега…са в поза „фалименто“.

Да припомним, че през 2007 година

 

манията по акциите на „Холдинг Пътища“ се превърна в тотална истерия

 

Една акция на холдинга скочи от 1000 на 45 000 лева за година и нещо, а много хора теглиха банкови заеми, за да участват в българското „Елдорадо“. Идеята беше, че Божков има достатъчно връзки на възможно най-високо ниво, за да поеме строителството на новите магистрали на високи цени, и така всички други акционери да спечелят покрай него. Сметките естествено излязоха криви. На българска почва, бизнесмени като Божков мислят преди всичко за собствения си интерес, а не за доверилите им се акционери.

Но колкото и да са греховни събратята на „Божков и сие“ – можем да им кажем само евалла – могли, взели, яли (вън от съмнение е, че с прехраната и оттук нататък няма да имат правителствен проблем)! И – язък за държавните мъже, оставили удобно, без охранителни кучета, колабиращата икономика на България за „коктейлно“ разяждане!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.