Не знам дали от миналата година парламентаризмът се върна в България, но мисля, че спокойно мога да направя нова рубрика в четвъртък (още известен като малкия петък) под надслов „Правни абсурди“ (защото „Правна лудост“ вече е зает). Ето и една поредица от такива решения:
В понеделник МС публикува проект на постановление за налагане на ценови тавани на производители на ел. енергия в съответствие с Регламент (ЕС) 2022/1854 от 6 октомври 2022 г. относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията. „Ценови таван“ е евфемизъм за нов данък, само че не е върху печалбата на компанията, а върху оборота ѝ. Производителите на ел. енергия в България вече си имат такъв – 5% върху оборота, който е въведен с промени в Закона за енергетиката.
Според конституцията обаче данъците се определят от Народното събрание. Същото Народно събрание, което преди две седмици прехвърли това си правомощие като реши „вноските [във Фонд „Сигурност на електроенергийната система да] се определят от Министерския съвет в срок от 10 дни в изпълнение и при условията на Регламент ЕС/2022/1854″. С други думи, с решение на НС (ненормативен акт) то прехвърля изключителното си право да определя данъци със закон (нормативен акт) на МС, който приема ненормативни актове.
Това напомня на друго парламентарно решение от средата на миналия декември, което налага мораториум върху изменението на регулираните цени на ел. енергия, топлинна енергия и ВиК услуги, което фактически отменя законоустановените правомощия на енергийния регулатор да променя регулираните цени при разминаване между прогнози и реални пазарни цени. С други думи, с решение (ненормативен акт) са отменени норми от Закона за енергетиката (нормативен акт). Предполагам, че вече виждате повтарящия се мотив.
Но пък това напомня на друго парламентарно решение от края на април 2021 г., с което Народното събрание налага мораториум (пак тази дума) върху определени действия на държавните органи. Тази иновация стига и до Конституционния съд, чието решение гласи, че е „недопустимо […] с решение на Народното събрание временно да се спира изпълнението на установени от Конституцията и развити в законите правомощия на президента, на изпълнителната власт, включително и когато Министерският съвет изпълнява функциите си в условията на чл. 111, ал. 3 от Конституцията [до избиране на нов МС], на други държавни органи, установени от Основния закон и на съдебната власт“.
Разбира се, малко вероятно е някой да сезира съда за това, че някакви регулирани цени са задържани ниски през декември, не на последно място, защото малко институции могат да го направят, а още по-малко вероятно е КС да се самосезира. Съвсем по различен начин обаче стои въпросът, когато става въпрос за корпоративни интереси на всички производители, включително и държавни, особено като се има предвид че актовете на МС се обжалват пред ВАС. Разбира се, някой смелчага може да сезира отново КС, но предстои да видим дали в България все още има такива легендарни герои. Ако поне част от тези неща се случат, ще има много нови каши и наистина ще се замисля за четвъртъчна рубрика „Правни абсурди“, така че … стискаме палци?