Изложба „Кирил Матеев (1920 – 2006) Убежище“

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Изложба „Кирил Матеев (1920 – 2006) Убежище“23 май – 23 юни 2023 г.

В салона на галерия „Контраст“ на ул. „Цар Самуил“ №49 в София, „Лоранъ“ представя новата си изложба „Кирил Матеев (1920 – 2006). Убежище“.

В забързания ход на ежедневието, зрителят ще може да се докосне до величествеността и красотата на природата, да се потопи в безлюдния, тих и безмълвен свят на планината, в който авторът намира утеха и убежище. Създадени от 40-те до 90-те години на ХХ век, работите на Кирил Матеев не са повърхностно отразяване на действителността. Предимно високопланински, пейзажите разкриват страстта и преклонението на автора към тази тематика. Изкачвайки се нависоко, той навлиза в сърцевината на планинските масиви, разкрива същността на природата в нейните различни състояния.

Страховитият пейзаж с високите си хребети, потънали в мъгла, в преобладаващо студени тонове, които предизвикват страхопочитание и респект „Зима в планината“, сякаш дистанцират зрителя, а слънчевият, приветлив равнинен изглед в топла гама „Пейзаж с езеро“ 1982, приканва любителите на природата към посещение.

Наред с панорамните пейзажи, характерни за Кирил Матеев са и фрагментираните, по-близки планове на един или няколко хребета, изобразени в дълбочина „Планински пейзаж със заснежени върхове“ 1995 г., „Рилско езеро“ и др.

Удивително е как този майстор на четката предава плътността и материалността на скалната маса с пастьозно натрупване и същевременно претворява мекотата и ефирността на заобикалящите я облаци и небе. Улавя дълбочината и прозрачността на гладката водна повърхност в рилските езера и пресъздава тяхното неподражаемо синьо, поглъщащите и завладяващи тюркоазено-изумрудени нюанси, отразяващи небето, високите хребети и растителността.

Кирил Матеев изследва богатството и модификациите на колорита под въздействието на въздушната среда – светлините и цветните сенки, едновременно контрастиращи и хармониращи. Слънчевите лъчи и отблясъците на залязващото слънце внасят ярък цветен акцент. Специално внимание авторът отделя на композицията, която е балансирана и изградена с усет към симетрията.

Мазката и щрихът в картините на му, често свободно нанесени, но уверени издават тренираната ръка на опитен художник. Цветовите хармонии са завладяващи. В по-късните творби по-едри мазки създават обема и структурата, цветът става по-ярък и звучен.

Въпреки че пейзажът, и по-конкретно родният пейзаж, е предпочитан жанр за Кирил Матеев, не е единствената сфера, в която работи. Той разработва жанрови сцени, и портрети. Колекцията на „Лорань“ включва мъжки портрет с ескизен характер, излъчващ достолепието и гордата осанка на портретувания. Уловена е индивидуалността на модела с неговите отличителни белези, които удивително напомнят силуета на преподавателя на художника – Дечко Узунов. Колекцията включва и ваза с цветя, в която пластично разработените, сякаш живи маргарити и макове се открояват на неутралния, равен фон.

Кирил Матеев все още не е заел своето подобаващо място в историята на българското изобразително изкуство. Забравено задълго, творчеството му в цялост остава неизследвано. Надяваме се настоящата изложба да постави началото в представянето на богатото наследство на художника.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.