Ще се очаква апломб и от медиите ще валят суперлативи. Ще се изсипят десетки хиляди обучения за квалификационни кредити за учители. Ще се пренапишат учебници. Ще се усвоят много милиони покрай всевъзможни проекти.
А реално България ще е първата държава в света, в която ще се случи следната генерална промяна:
– учениците все по-малко ще изразяват собствени мисли и все повече ще представят сглобени компилации от чужди трудове;
– учителите все по-малко ще се трудят да стимулират творческото мислене на учениците и все повече ще се фокусират в развиването на техническите им умения за работа с конкретен софтуерен продукт.
Функционалната грамотност ще продължи да пада. Бъдете сигурни.
Изкуственият интелект е хубаво нещо. Той изключително много подпомага работата на хората във всички сфери на живота. Но това подпомагане трябва да дойде едва след като човек се е научил и е станал знаещ и можещ. В противен случай то се превръща не в инструмент, който подпомага знаещия и можещ човек, а в инструмент, който заменя неговите знания и умения.
Ако позволим ChatGPT да замени писането на преразкази, есета, проекти, рисуването, усвояването на фундаментите на програмирането, решаването на задачи, и т.н., значи сме генерирали поточна линия от слабообразовани работници, които зависят от наличието на конкретен инструмент, без който те са безпомощни. И при следващия технологичен бум ще се озовем с пълчища неграмотни хора, които няма да имат адекватна реализация.
Да, след тази реформа вероятно „портфолиото“ на новите ученици ще е в пъти по-класно от това на предишните. За външен наблюдател, който вижда нещата „отгоре-отгоре“, ще изглежда, че в училище се случват чудеса и новите ученици вече са супер продуктивни хора – направо завършени професионалисти. Но няма да е така. Тъжната реалност ще е съвсем различна. Защото крайният продукт на образованието се намира вътре в главите на учениците, а не в „дигитална раница“.