Хубаво е ако наистина се реализира завод за електромобили, но по-скоро бъдете силно резервирани към тази изненадваща (и с добър предизборен „тайминг“) новина. Досега историята на въпросния стартъп не е особено розова. Разказвам хронологично отдалеч това, което открих чрез медиите.
Гюнтер Шух през 2010 г. заедно със свой колега създава компанията StreetScooter за електрически ванове, а по-късно и всякакви електромобили. Отначало е било свързано с научен институт в Аахен с идеята да правят всякакви прототипи. През 2014 г. бизнесът се разраства след като градската управа в Аахен ги спонсорира – тогава и заводът заработва с капацитет от около 200 коли на година. Самите коли са били меко казано странни – много от частите са ги 3D принтирали, но нищо лошо в крайна сметка. Било е обещаващо.
Тогава Deutsche Post (DHL) ги купуват с идеята да си захранят хем собствена мрежа от ванове, с което да станат по-еко, хем да продават. Плановете са били за производство от 10 000 на година, което си е сериозно.
Сравнително бързо всичко пропада, защото някак се оказва, че ниския пробег на електромобилите не ги устройва. Това не ги спира през 2017 да отворят и втори завод, за който също обещанието е било, че ще е с капацитет 10 000 на година, но… май в крайна сметка произвежда само 200 броя, които продават в Англия и спира до там. Какви държавни помощи от Германия са получавали, не е ясно. През 2019 г. се опитват да продадат заводите си на китайци, които пък щели да ги разширяват до 100 000 броя на година, но всичко се оказва поредния пушек. А през 2020 г. всичко се затваря и историята на тази първа компания завършва до там.
Гюнтер Шух прави e.GO Mobile AG през 2015 г. с парите, които взима от Deutsche Post. И отново всичко тръгва по същата схема, по която прави и първата си компания – в института в Аахен започват да разработват прототипи. Към 2017 г. вече имат готов вариант, който би могъл да се реализира в серийно производство – e.GO Life.
През юли 2018 г. започват да организират отново завода си в Аахен. Имали са 3200 предварителни поръчки, което е достатъчно количество за старт на серийно производство. И така фабриката заработва:
https://www.electrive.com/2018/07/15/e-go-mobile-opens-factory-in-aachen/
Първите доставки на автомобили са готови през май 2019, а до началото на 2020 г. са били доставили общо около 500 автомобила. Видно е било обаче, че нещо куца и не върви, защото още в началото на пандемичната обстановка се възползват от ситуацията и през април 2020 г. обявяват несъстоятелност (фалит). Всеки знае, че процедури от такъв калибър са тежки и бавни – в общи линии се точи много с времето.
https://www.electrive.com/2020/04/02/e-go-mobile-applies-for-insolvency-protection/
За (тяхно) щастие тогава са били спасени с помощта на нидерландския инвеститор ND Industrial Investments през септември 2020 г. Тогава новосъздадената компания Next.e.GO Mobile SE ги поглъща за необявена сума. В общи линии оперативното управление си остава от същия кръг хора – например г-н Шух става председател на борда на директорите:
https://mediacenter.e-go-mobile.com/en/newspool/pressemitteilung-elektroautohersteller-e.go-mobile-schafft-neustart/
Имало ли е завлечени инвеститори през целия този процес, това не е съвсем ясно, не е ясно и какво е станало с предишните заявки, които не са изпълнени. Със сигурност е имало предоговаряния за много от тях. Рестартирането на производството е било планирано за юли 2021 г.
И така се стига до нашата тема. Планираното отваряне на завод в Източна Европа се заявява публично като намерение още в самото начало – септември 2020 г. Със сигурност са се оглеждали към държави, които са членки на ЕС. И така някъде през декември изглежда успяват да направят джойт-венчър с Гърция:
https://balkangreenenergynews.com/next-e-go-mobile-plans-to-open-electric-vehicle-factory-in-greece/
През януари 2021 г. са водили конкретни преговори с идея да строят във Волос, Гърция. Тоест са били на етап, който е сходен с този, който са в момента в България:
https://greekcitytimes.com/2021/01/19/next-e-go-volos-industrial-area/
Какво точно се случва в Гърция по-късно, не знам, но или нещата пропадат или поне засега са в застой. Само предполагам, че преговорите там са пропаднали и това е причината да се обърнат към България, където съвсем предизборно се оповести в медиите, ще се строи завод за електромобили с 34 милиона държавна помощ, която (поне по първоначална заявка) ще се даде чак след като се реализира частната инвестиция:
https://www.monitor.bg/bg/a/view/dyrjavata-shte-dade-pari-za-zavoda-v-lovech-sled-10000-prodadeni-e-mobili-273160
Естествено не може да не се пожелае успех на всякакво подобно начинание. Това, от което със сигурност трябва да сме предпазливи, е да не изтекат едни 34 милиона държавна помощ на халос чрез разни анекси и врътки. И точно за такова нещо трябва много да се внимава, защото като цяло очакванията на инвеститорите към тази компания изобщо не са добри. Очакването е в същия пазарен сегмент скоро да настъпят китайски електромобили, които в общи линии ще са на половин цена:
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2021/03/19/affordable-european-electric-car-the-ego-may-be-undercut-by-the-chinese/