Каква страна искаме да бъде България – африканска или скандинавска?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Каква страна искаме да бъде България - африканска или скандинавска?Проектът на Наредба за определяне на концесионното плащане за добив по Закона за подземните богатства предвижда рекордно голям скок на концесионните плащания – както за метали, така и за всякакви други материали, които са основата на индустрията, вкл. нефт и газ.

Времето за обществено обсъждане изтича в края на месец май, а такова практически няма – медиите масово мълчат по въпроса. Изглежда, че всичко е наред и няма нужда от особена дискусия.

Разбира се, това не е вярно – страшно много може да се каже. Аз ще се опитам да дам само една по-обща картина на нещата, използвайки за пример медта – безспорно най-важният метал както за глобалния енергиен преход, така и за нашата икономика. Напомням, че България е третият най-голям износител на нерафинирана мед в света, а медта и медните изделия формират 10% от всичкия ни износ!

Графиката показва изменението на средните съдържания на мед в мините по света. Ясно се вижда как спадат от 1.6% (1990 г.) до около 0.9-1.0% днес с тенденция за спад в бъдеще. В Чили вече масово се добива от гигантски открити рудници със съдържания около 0.6-0.7%. Затова пък най-новата огромна мина на Ivanhoe Mines в Конго вади руда със 6% съдържание на метал.

България добива големи количества медна руда – най-вече в Елаците и Асарел. Нашите средни съдържания обаче изобщо не могат да се покажат на тази графика – те са около и под 0.25% и попадат под минимума на скалата. Това значи, че нашите компании трябва да бъдат около 3-4 пъти по-ефективни в работата си, за да докарат себестойност на добива, сравнима със средната за света. И това трябва да се случи в условията на рекордни енергийни цени, високи заплати и осигуровки и най-стриктните регулации за опазване на околната среда, здравето и безопасността в света.

Стана ли ясно колко безумна е идеята да си мерим концесионните такси с Африка и Латинска Америка?

На световно ниво има два базови и фундаментално различни подхода към управление на природните богатства.

Първият залага на високи преки приходи (относително високи концесионни такси) за държавата или местните общности (феодали) и преразпределението им през бюджета към конкретни бенефициенти. Този подход е характерен за страните от Африка, Латинска Америка и Азия, където има изключително богати находища, работят основно чужди компании, заплатите, осигуровките (ако изобщо има такива) и корпоративните данъци са ниски, изискванията и разходите за условията на труд, здраве, безопасност и опазване на околната среда са доста ограничени. Приходите от концесии в такива страни формират голям дял от държавните бюджети, които обаче си остават много малки като цяло. Този подход се използва и в някои богати страни, щати и провинции (Западна Европа, Източните САЩ) с изричната цел да възпрепятства нежеланото развитие на добивната индустрия и/или да я ограничи само до изключително печеливши дейности. С развитието на геополитическата обстановка напоследък дори и на такива места започва да се говори за завръщане на добива.

Вторият подход залага на ниски преки приходи (относително ниски концесионни такси) за държавата или местните общности. Този подход е характерен за най-развитите добивни икономики в света – скандинавските страни, Австралия, Канада и много щати в САЩ. В Норвегия и Финландия например концесионна такса за добив на метални руди изобщо няма, а в Швеция е 0.2% от стойността на металите. Там добивната индустрия се разглежда не толкова като източник на средства за бюджета, а като двигател на регионалното развитие и основа за тежката индустрия и цялата икономика. Освен това се смята и за гарант за енергийната и суровинна сигурност и независимост. Характерни за този подход са големият брой местни компании, високи заплати и осигуровки, тежки изисквания и големи разходи за условията на труд, здраве, безопасност и опазване на околната среда. Въпреки силната добивна индустрия, приходите от концесии в такива страни формират миниатюрен дял от държавните бюджети, но те са пълни. Далеч по-важна е ролята на този бизнес като основа на икономиката и регионалното развитие.

Към момента България прилага нещо средно между двата, но е по-близо до скандинавския подход и трябва да продължи да го прави, ако искаме поне някои от провинциалните ни региони да останат сравнително богати, а и други да се развият. Неслучайно, минните ни общини са с най-високи средни заплати, нива на инвестиции и локални приходи за общинските бюджети и изобщо с най-висок стандарт на живот извън големите градове.

Та да си дойдем на въпроса:
Защо правителството ни иска да ни направи зорлем африканска страна?

БЛОГЪТ НА DENKSTATT

 

 

 

 

 

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.