Лесно се раздават пари, когато има неочаквани инфлационни приходи

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
1

Калоян СтайковПреди няколко дни Институтът за енергиен мениджмънт публикува анализ „Мерки за подкрепа за бизнеса за компенсиране на високите енергийни цени в ЕС„. Част от заключенията са, че България е една от първите страни, които въвеждат мерки за подпомагане на бизнеса, докато първоначалните мерки в останалите разглеждани страни обикновено са насочени към домакинства, болници, учебни заведения, микропредприятия и др.

Заедно с това, обхватът на помощта от самото ѝ начало е твърде широк, тъй като е достъпна за всички небитови потребители, а не е таргетирана и/или диференцирана към най-нуждаещите се потребители.

Нещо повече – по всичко личи, че проблемът с високите енергийни цени няма да приключи скоро и мерките за подкрепа на бизнеса, включително и данъчните облекчения, трябва да се разглеждат като дългосрочен бюджетен ангажимент. Това означава структурна промяна в приходната част на бюджета, където се въвеждат намалени данъчни ставки, премахване на такси, като Цена за задължения към обществото, и др. От друга страна, това е свързано с трайно увеличение на разходите, тъй като се увеличават субсидиите за бизнеса и социалните помощи, включително пенсии, за домакинствата. Подобна позицията е застъпена още от МВФ, ACER и др. институции.

Бюджетната тежест не е преувеличена и ясно се посочва в последната прогноза на МФ – https://www.minfin.bg/bg/news/12033 за очакваното изпълнение на бюджета през октомври:
„Добрите резултати при постъпленията от корпоративни данъци индикират и за възможно свръх компенсиране на определени сектори от бизнеса, дължащо се преди всичко на широкия обхват на мерките за потребителите на електрическа енергия извън регулирания пазар. Много от предприятията вече прехвърлиха тежестта от високите цени на енергоносителите към крайните клиенти и домакинствата и липсата на фокус на мерките за изплащане на компенсации доведе до изкривяване на финансовите им резултати и формиране на значителни печалби.“

Лесно се раздават пари, когато има неочаквани инфлационни приходи, но ситуацията се променя и бюджетът много скоро ще започне да се задъхва. Затова е важно, това го повтаряме от 2020 г., помощите да са насочени към най-нуждаещите се домакинства и небитови потребители и да са диференцирани по размер. Нещо повече – търговците на ел. енергия и природен газ също имат нужда от подкрепа, както се наблюдава в цяла Европа. Производителите също имат нужда от печалби, за да покриват стари загуби и да осигуряват средства за нови инвестиции. Необходим е баланс между различните участници, включително и бюджетната ангажираност.

 

 

 

 

 

 

1 коментар

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.