Въпреки бързо растящото търсене, минните компании просто не инвестират в нов добив!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Въпреки бързо растящото търсене, минните компании просто не инвестират в нов добив!Тези дни Капитал публикува интересна статия за материалните нужди на енергийния преход, която съдържа тази графика. Тя добре онагледява някои съществени разлики в потреблението на критични суровини като:

1. Една електрическа кола има нужда от около 7 ПЪТИ повече критични суровини от конвенционална като повечето (литий, кобалт, редкоземни елементи и др.) изобщо не присъстват в значими количества в последната.

2. Вятърните и слънчеви централи имат нужда от няколко (от 2 до 15) ПЪТИ повече критични суровини от конвенционалните на единица инсталирана мощност.

 

Това показва, че светът е изправен пред сериозно предизвикателство. Неслучайно, ЕК измисли и новия Закон за критичните суровини, с който да стимулира добива и производството на точно тези метали в Европа.

Вчера е излязъл и интересен доклад на BMO Capital Markets, който отбелязва друг емпиричен факт:

Въпреки бързо растящото търсене, минните компании просто не инвестират в нов добив!

 

Въпреки бързо растящото търсене, минните компании просто не инвестират в нов добив!

Нормално за този бизнес е да инвестира средно поне около 20% от брутната си печалба в търсене, проучване и разработка на нови запаси и находища. Да, но след 2012-2013 г. се наблюдава уникален спад и през последните години сме на рекордно ниски нива – около 10%. Тези нива на инвестиране не само, че няма как да доведат до необходимия експоненциален ръст на добива, а даже трудно ще осигурят и настоящите му нива. Последното се отнася най-вече за най-масовите метали, които стоят зад енергийния преход като мед и цинк.

 

Накрая се връщам на първата графика. Тя може да изглежда страховито, но всъщност казва една миниатюрна част от истината. Показаните сравнения са неадекватни – положението всъщност е далеч по-тежко. Давам само два очевидни примера:

 

1. Продължителността на живота на една конвенционална кола е доста по-дълъг от този на една батерия (защото там са допълнителните метали в електромобила).

2. Произведената енергия от един киловат инсталирана мощност фотоволтаици е доста по-малко от тази от един киловат инсталирана мощност в ядрена централа.

 

Обещавам да си поиграя със сметките за тези и някои други допълнителни фактори и да публикувам малко по-реалистична графика, която за съжаление ще изглежда несравнимо по-шокиращо…

 

БЛОГЪТ НА DENKSTATT

 

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.