За слънчогледа, олиото и дежурните лобисти за ограничаване на конкуренцията и държавни субсидии

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

За слънчогледа, олиото и дежурните лобисти за ограничаване на конкуренцията и държавни субсидииНакратко: слънчогледовото олиото ще поевтинее още. Как изобщо някой повярва на продавачите на страх миналата пролет, които вещаеха дефицит и цена от 10 лева за бутилка? Видяхме дори бой за олио на промоция. Година по-късно производители на слънчоглед искат ограничаване на конкуренцията и държавна помощ. Не че не сме свикнали точно най-големите бизнеси да са най-гласовити, и често – особено успешни – в състезанието за субсидии, но преди това нека отчетем следното:

 

• България е вторият най-голям производител на слънчоглед в ЕС – малко след Румъния, и пред Франция и Унгария. Делът на България в общото производство в ЕС през 2022 г. е 22.5%. Впрочем, средният добив на площ през 2022 г. е по-висок от средния за последните 15 години;

• България е на 2-ро място в света по износ на слънчоглед през 2021 г. и 2022 г.;

• И сега най-важното: през 2022 г. износът на слънчогледово олио нараства с над 116% (повече от двукратно) спрямо 2021 г., или с близо 760 милиона евро! Българските преработватели са изнесли олио на стойност над 1.4 милиарда евро през миналата година;

• Така България се изкачва на 2-ро място в света по износ на олио след Турция (за Украйна и Русия, които са големи износители, няма данни).

 

Нито слънчогледът, нито олиото ще „свършат“, още по-малко ще има цени по 7 лева бутилката. Нито трябва да има високи цени на олиото в магазините, нито се налагат (допълнителни) субсидии.

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.