За слънчогледа, олиото и дежурните лобисти за ограничаване на конкуренцията и държавни субсидии

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

За слънчогледа, олиото и дежурните лобисти за ограничаване на конкуренцията и държавни субсидииНакратко: слънчогледовото олиото ще поевтинее още. Как изобщо някой повярва на продавачите на страх миналата пролет, които вещаеха дефицит и цена от 10 лева за бутилка? Видяхме дори бой за олио на промоция. Година по-късно производители на слънчоглед искат ограничаване на конкуренцията и държавна помощ. Не че не сме свикнали точно най-големите бизнеси да са най-гласовити, и често – особено успешни – в състезанието за субсидии, но преди това нека отчетем следното:

 

• България е вторият най-голям производител на слънчоглед в ЕС – малко след Румъния, и пред Франция и Унгария. Делът на България в общото производство в ЕС през 2022 г. е 22.5%. Впрочем, средният добив на площ през 2022 г. е по-висок от средния за последните 15 години;

• България е на 2-ро място в света по износ на слънчоглед през 2021 г. и 2022 г.;

• И сега най-важното: през 2022 г. износът на слънчогледово олио нараства с над 116% (повече от двукратно) спрямо 2021 г., или с близо 760 милиона евро! Българските преработватели са изнесли олио на стойност над 1.4 милиарда евро през миналата година;

• Така България се изкачва на 2-ро място в света по износ на олио след Турция (за Украйна и Русия, които са големи износители, няма данни).

 

Нито слънчогледът, нито олиото ще „свършат“, още по-малко ще има цени по 7 лева бутилката. Нито трябва да има високи цени на олиото в магазините, нито се налагат (допълнителни) субсидии.

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.