Най-скъпите – тези, които работят на големи дълбочини в бурни морета – вече гонят рекордните стойности от $500,000 на ден.
Най-скъпите сондажни кораби в света за 2023 г. са съответно Deepwater Proteus ($490,000), Deepwater Poseidon ($478,000), Deepwater Pontus ($484,000). Трите имат много общо – собственик е Transocean, клиент е Shell, a локацията им е в Мексиканския залив.
Целият сектор на услугите в морска среда за нефт- и газодобивната индустрия направи страхотна 2023 г. и според мен ще продължава да расте и в следващите години. Никой не се осмелява да започне да инвестира в строеж на нови кораби и платформи. Цената на такива съоръжения вече се мери в милиарди долари, а политиката казва, че нямало да има нужда от тях. Това създава прекрасни условия за гигантски оперативни печалби за наличните играчи в сектора.
Разбира се, това не е препоръка за инвестиции.