Престъпни контрольори хакнаха ГКПП Калотина, наказани няма
Милиони левове източени, 32-ма държавни служители разиграват Темида
Уникален рекорд бе регистриран на западната входно-изходна врата на България. Заслугата е на граничен сектор „Калотина“ – поделение на Управление „Пътни такси и разрешителни“(УПТР) към Държавната агенция „Пътища“, подчинена на строителния министър Асен Гагаузов. От работещите в сектора общо 35 служители, трийсет и двама, воглаве с шефа си са…обвиняеми. За безстопанственост и за присвояване в особено големи размери (в условията на продължаващо престъпление) ги грози затвор до 10 години. Само че засега обвиняемите успешно се разминават с него. Вече трета година Софийският окръжен съд е принуден да отлага заседание, след заседание – заради оспорване на експертизи и насрочване на нови, неподаване в срок на важни документи и прочие адвокатски хватки. Поредната подобна сценка се разигра на 3 и 4 юни тази година – внезапно заболяване на представител на защитата отново блокира процеса. Класика в жанра, на юридически жаргон, наречен „шиканиране“. На всичкото отгоре неизвестно по какви причини делото се гледа при закрити врата. Защо – наблюдаващата прокурорка Нели Сигринова не желае да коментира, така е решил съдът, поясни лаконично тя пред „Форумът“.
Забележителното е, че само обвинителното заключение по наказателното дело, изготвено на 19 юни 2006 г. от Националната следствена служба(НСлС), съдържа 200 страници. Обект на разследването е далавера, въртяна от организирана престъпна група в периода 1 януари 2002-а – 31 декември 2004 г. на ГКПП „Калотина“. Отделен въпрос е дали подобни структури не действат и на останалите пунктове в страна, които в момента също се проверяват, но по тях са образувани други следствени дела. Когато и те приключат ще се разбере по колко милиона лева годишно се ощетява бюджета. Да припомним, че през декември 2004 г. от НСБОП обявиха, че от взети, но не влезли в хазната пътни такси на 13-те гранични пункта, тя губи по 400 хил. лв. на месец. А пък в началото на юли 2006 г. гръмна новината за арестувани 16 контрольори от УПТР на „Дунав мост“, ощипали пак за един месец държавата, но със…700 хил. лева.
В конкретния калотински случай става въпрос за присвояването на пътни такси, събирани от водачите на всички леки автомобили с чуждестранна регистрация за ползването на пътната мрежа и пътните съоръжения в страната. Според специалистите най-малко стотина такива возила преминават през ГКПП „Калотина“ в денонощие (и то в най-неинтензивните транспортни сезони на годината). А като се има предвид, че средната цена на заплащаната в конвертируема валута пътна такса е около 15 долара на кола, може да се пресметне каква ще е загубата за бюджета, ако някой „предприемчив“ държавен служител реши да прибира парите за себе си. За жалост оказва се, че това съвсем не е хипотеза, а пълна реалност. Напук на правилата, строгите инструкции и прочие бумаги, издадени от главния директор на УПТР. Съгласно инструкция № 1560 от 2002 г. например пътните такси се събират на компютърно генерирана квитанция от Националната система за автоматизирано таксуване. Събраните суми се отчитат от всеки служител след всяка нощна смяна с личен отчет на отчетника на съответния граничен сектор в страната. Към отчета, изготвен лично от контрольора се прилага опис на квитанциите. Личният отчет пък се подписва и подпечатва с личен печат от контрольора и придружен с всички квитанции и описаната валута се предава на отчетника на граничния сектор срещу подпис. Въпросният отчетник от своя страна изготвя общ отчет с опис на личните отчети по имена на служителите и по видове валута.
Националната система за таксуване е изградена от компютри, свързани в мрежа, работещи със специален софтуер. На всеки граничен сектор има изградена локална мрежа от компютри, на които се извършва таксуване, свързани с компютър сървър и компютър огледало. Компютърните квитанции се издават от компютри на работните места за таксуване. Информацията за издадените квитанции се съхранява в сървъра в база данни, която на всеки 5-10 минути се копира в база данни в огледалния компютър. По електронен път същите данни се предават до опорен пункт, който събира информация от няколко ГКПП-та в района. В страната има изградени седем такива опорни пункта – в София, Бургас, Варна, Русе, Видин, Благоевград и Свиленград. Във всеки от тях пък има компютър, който взема данни от сървъра на прилежащите му гранични сектори, копира ги в собствена база данни, след което ги изпраща в централния сървър на УТПР.
Как става самото таксуване. Всеки контрольор има лична парола за достъп в системата. След въвеждането на паролата контрольорът влиза в екранното меню „издаване на квитанции“. После се въвеждат и данните за регистрационния номер на съответния автомобил – марка, тип и маршрут, записва се и изходният ГКПП, от който ще излезе автомобила. И тогава идва ред на бутона „квитанция“, която автоматично се разпечатва в два екземпляра и данните в нея се записват в структурни таблици в друг компютър – сървър. Всяка квитанция има уникален номер, в който е генериран и индентификационен код на контрольора. Това дава възможност по номера на квитанцията да се установи кой служител е събрал пътните такси. Системата автоматично дава следващ хореден номер на всяка следваща квитанция, издадена от същия контрольор. Системата автоматично съставя и личен отчет на контрольора и опис на издадените от него квитанции, при запазване на съответната команда. На няколко нива се контролира поредността на номерата на посочените в описа квитанции и съответствието им на приложените втори екземпляри на издадените компютърни квитанции.
На фона на цялата тази сложна техника и организация на процеса, при наличието на толкова много лични отчети, печати, описи и уж независимо един от друг контролиращи се контрольори и отчетници, възниква един основен въпрос. Може ли в крайна сметка да бъде пробита защитата на системата? Колкото и невероятно да звучи отговорът се оказва положителен.
Мозъкът на групата. Как се пуска „троянец“ в компа
Разработката и внедряването на Националната система за автоматизиране на дейността по събиране на пътни такси и разрешителен режим е възложено на софийската фирма „ЕИБ – СОФТ“ ООД по договор за обществена поръчка от 3 май 2000 година. Възложител е тогавашното Главно управление „Пътища“, сега държавна агенция. Ръководител на авторския колектив е Владимир Шипочански, съдружник в „ЕИБ – СОФТ“. Водещ специалист в разработката на софтуерната част на системата е работещият по онова време в дружеството програмист – роденият през 1973 г. Пламен Радославов Тетевенски. Той е участник както във внедряването на продукта, така и в обучението на персонала. Това пък му е дало възможност да се запознае и с организацията и дейността по събирането на пътни такси, и с преките служители от Управление „Пътни такси и разрешителни“(УПТР), които я извършват. Навлизайки в кухнята на процеса на Тетевенски хрумнала гениалната идея да вкара троянски кон в компютърната програма. С цел отклоняване на пътни такси и не отчитане на събраните суми в националната система за таксуване находчивият програмист разработил свой програмен продукт – „паралелен брояч“. Ноу-хауто развързвало ръцете на на зарибени контрольори да издават компютърни квитанции, да ги разпечатват, без обаче информацията за извършеното таксуване да се запазва в базата данни на националната автоматизирана система. Забележителното е, че още по времето на нейното внедряване обвиняемият сега Тетевенски смело предложил на ръководителя на екипа от „ЕИБ – СОФТ“ – Владимир Шипочански, да се включи в разработването на продукта „паралелен брояч“, обяснявайки на шефа си какви пари могат да се смъкнат от това. Но Шипочански отказал. Нещо повече – той и съдружникът му Божинов извършили проверка, която разкрила, че на три гранични пункта, на Калотина, Капитан Андреево и на Свиленград – шосе има инсталирани модули и се тества нерегламентирана програма. Сиреч „творчеството“ на Пламен Тетевенски. Първичният код на нерегламентираната програма обаче не бил открит, а намерените модули били изтрити. С официално писмо от 8 октомври 2001г. Шипочански уведомил тогавашния директор на агенция „Пътища“ какво се мъти с идеята да бъдат взети някакви адекватни мерки. Ако въобще такива са предприети ефектът им е бил нулев. Доказват го развилите се по-нататък събития. Тетевенски тутакси бил уволнен от „ЕИБ – СОФТ“ ООД, но разработеният от него „паралелен брояч“ влязъл в действие. Чрез него 32-ма контрольори от граничен сектор „Калотина“ получили златния шанс да не отчитат събраните от тях пътни такси. В продължение на цели три години (от началото на 2001-а до края на 2004-а) контрольорите необезпокоявано ката ден генерирали (издавали) квитанции с различен номер от този на отчетените в националната автоматизирана система за таксуване. Така за една работна смяна от 12 часа държавните служители си „заработвали“ средно по 2-3 хил. лева. Като се умножи сумата по 32 и по дните в споменатите три години е ясно каква парса са си делили държавните служители, а дали каймакът е бил за Тетевенски засега е неизвестно. Във всеки случай в обвинителното заключение на НСлС срещу престъпната група е посочено, че разработеният от програмиста незаконен продукт не е открит в хода на разследването. Но е подчертано, че са налице достатъчно основания да се смята, че: „Тетевенски не само е разработил криминална програма за отклоняване на пътни такси, а е осъществявал и контрол върху отклонените средства.“ Както се казва – евала. Бедата е, че апетитът идва с яденето, а това може да изяде главата на преяждащите. Точно тая проста истина са забравили играчите в схемата, защото освен номера с паралелните фактури хептен са го ударили през просото – изобщо не са издавали фактури и директно са прибирали пари във валута от преминаващите водачи. Обвиняемите контрольори нагло са отчитали, че през съответното денонощие през ГКПП Калотина не е минал нито един автомобил. И то не един или два пъти – само за 2002 г. са регистрирани 67 такива случая. Което ще рече, че кажи-речи стотина дни пиле не е прехвръквало през Калотина. Точно тоя абсурд е прелял явно чашата и престъпната група е попаднала в полезрението на правоохранителните органи.
Върхът на айсберга
– Редовно неиздаване на квитанции при всяка една работна смяна
– Неспазване на работния график
– Общо през 2002 г.- не са събрани дължими пътни такси в размер на 433 031 щ. долара, равняващи се на 866 375 лева
– Общо през 2003 г. не са събрани дължими пътни такси в размер на 529 532 щ. долара, равняващи се на 911 518 лева
– Общо през 2004 г. не са събрани дължими пътни такси в размер на 912 194 щ. долара, равняващи се на 1 457 407 лева
– Общо за инкриминирания период от 1.01. 2002г. до 31. 12. 2004 г. не са таксувани 246 167 леки автомобила с чуждестранна регистрация, преминали през граничен сектор „Калотина“, като общият размер на несъбраните пътни такси е 1 874 757 щ. долара, равняващи се на 3. 3 млн. лева.
Следственото дело
Законен повод и достатъчно данни за образуване на делото са материалите по преписка №22311 от 21 юни 2004 г. на Национална служба „Гранична полиция“. В преписката се съдържат данни, че служители на Управление „Пътни такси и разрешителни“(УПТР) са организирали престъпна група, членовете на която, използвайки служебното си положение, са присвоявали значителни парични средства от събрани такси на ГКПП Калотина. Чрез компютърна манипулация на данни те са извършвали незаприходяване на част от събраните такси от влизащи в страната моторни превозни средства с чуждестранна регистрация, като по този начин са формирали излишъци, които не са отчитали. Предметът на разследването, съгласно задължителните писмени указания на Софийска градска прокуратура от 2 февруари 2005 г., е конкретизиран върху граничните пунктове „Калотина“, „Капитан Андреево“ и „Дунав мост“.
Обвиняемите
Пламен Радославов Тетевенски – програмист
Иван Димитров Марков – ръководител Граничен сектор „Калотина“
Антон Меримов Иванов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Валентин Георгиев Даскалов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Явор Здравков Михайлов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Петър Николов Мирчев – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Симеон Симеонов Петков – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Констатин Стефанов Илиев – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Константин Георгиев Костадинов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Румен Петров Стоянов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Хрипсиме Такворова Такворова – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Жана Крумова Александрова – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Бойко Александров Николов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Красимир Иванов Асенов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Велизар Атанасов Ковачев – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Станислав Маринов Колев – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Николай Мирославов Тафрачийски – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Ивайло Богданов Зарков – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Живко Димитров Михайлов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Иван Йорданов Кирилов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Иван Еленков Сергиев – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Станислав Димитров Цолов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Пламен Йорданов Цветанов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Светослав Стоянов Станоев – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Росен Кирилов Рангелов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Милко Боянов Михайлов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Владимир Иванов Бакоев – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Цветан Меримов Иванов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Григор Любомиров Леков – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Румен Иванов Панов – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“
Петър Тодоров Димитров – контрольор в МЕЛПИ
Милко Сергиев Георгиев – контрольор в УПТР Граничен сектор „Калотина“