• Според статистиката най-засегната е медицината
• Колко са студентите, какво изучават, висшисти с какво образование са най-търсени за работа у нас и съответно най- нетърсени
България има сериозен проблем с хаотичната и некоординирана политика срещу „изтичането на мозъци“ или т.нар. управление на миграционните процеси сред завършилите висшисти, заяви Сметната палата в свой одит за реализацията и миграцията на завършилите висше образование от 1 януари 2013 г. до 31 декември 2015 г.
За този период Министерството на образованието и науката е издало апостил за 25 015 дипломи за средно образование и 65 585 дипломи за висше образование. Те нямат друго предназначение освен за продължаване на образованието в чужбина.
МОЯ БЕЛ.: равносметката по официални данни сочи, че 90 600 девойки и младежи – най-добре подготвените, са напуснали България, за да получат качествено образование или по-добра работа в чужбина. Още колко са емигрирали като обикновени гастарбайтери, не се знае.
ЕМИГРАЦИЯТА НА СЕСТРИ И ДОКТОРИ
Одитът посочва, че през 2010-2015 Министерството на здравеопазването е издало удостоверение за професионална квалификация с цел работа в чужбина на 7264 медици, от които 4244 лекари и 1904 медицински сестри.
„Пикът на желаещите да упражняват професията си в чужбина е през 2010 г., когато удостоверения са получили 1425 медици. В следващите години се забелязва колеблива тенденция към намаляване на броя им, за да достигне 1122 медици през 2015 г.“, е записано в доклада.Избираните държави по ред: Великобритания, Германия, Франция, Гърция, Швейцария, Испания, Швеция, Италия, Австрия и Ирландия.
Освен това лекарите в България застаряват – повече от половината са над 55 години, а 30% са над 60-годишна възраст.
КАКВО СЕ УЧИ У НАС
Според одита медицината остава сред най-търсените и най-успешните откъм реализация университетски специалности.
За 2013 – 2016 г. ръстът на студентите
• по медицина е 47% ,
• по военно дело – 46% (а ние практически нямаме армия),
• по здравни грижи – 32%. ,
Направленията с най-добра професионална реализация – намиране на работа са: военно дело – 99% (! – питам се как и къде се реализират), фармация – 95% и медицина – 95%, става ясно от одита.
А какво се учи най-много през 2013-2016. На първо място е икономиката – 52 069 души, администрация и управление – 23 305 души, педагогика – 12 562.
Студентите общо са 253 300.
Най-малко са в теория на изкуствата – 75 души, теория и управление на образованието – 195 и металургия – 312.
По време на одита Министерството на образованието е предоставило на Сметната палата два различни отчета за дела на финансиране на ВУЗ-овете според качеството на обучение през 2016 г.
• Според първия отчет става дума за 39 млн. лв. от общо 319 млн. лв., отделени от държавния бюджета за издръжка на обучението в университетите – 12.25% от сумата. През 2015 г. съответният дял е бил 13.25%.
• Според втория отчет за качество са отишли 95 млн. лв., което прави дял от 29.79%.
Няма обяснение за фрапиращата разлика в отчетите.
Според Сметката палата рейтинговата система за оценка на висшите учебни заведения е от най-добрите в Европа. Осреднените стойности по индикаторите „Принос към осигурителната система“ и „Безработица сред завършилите“ за всички 52 професионални направления за 2016 г. показват, че рейтинговата система съдържа данни за реализацията на 79% от завършилите, сочи докладът.
Според мен действителността е много далече от нея – рейтингът няма как да хване корупцията и връзкарството. Иначе нямаше как например по право най-добре реализиращите се студенти (с най-малко безработица и най-високи заплати) да са от прочулия се печално Библиотеркарски, като и от Югозападния университет в Благоевград.
Както др. съществени документи, и този – доклада на Сметната палата, съм качил в моята директория в сайт за всеобщо споделяне и достъп
http://dox.bg/files/dw?a=7438519119