#Startup: Как една напитка с аромат на лимон и кофеин може да преобърне живота на бедните фермери

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Двама предприемчиви младежи доказват как с устойчив бизнес може да се повишат доходите на фермерите6 млрд. тона от плодовете на кафето отиват на боклука

Малка стартираща компания на двама предприемчиви младежи от Хамбург се бори за да спечели първия конкурс за стартъпи по време на Зелената седмица в Берлин. Впечатлен от идеята им, докато опитвам необичайната но изключително свежа кофеинова лимонада, разговарям с един от създателите на бизнеса Бастиан Мушке.

„Двамата с Бастиан Зингер идваме от инженерния бранш, и преди четири години решихме че трябва да правим нещо което да е устойчиво, да подобрява околната среда, и да носи социален ефект“, казва Бастиан.

 

Устойчив бизнес за по-добри доходи на фермерите

 

Така изглеждат сушените плодове на кафето, основната суровина за CatéТака достигнали до идеята да започнат производството на нова напитка, която да е едновременно ободряваща и свежа. Ориентирали се към кафеената индустрия, защото като цяло тя не се слави със своята устойчивост, и води най-малкото до разхищаването на ценни ресурси като водата. Доказва го и фактът, че 95% или около 6 млрд. тона годишно от плодовете на кафеените зърна се изхвърлят от фермерите, вместо да се използват като суровина за производство.

 

Точно това решили да правят от Caté. Заедно със своя съименник Бастиан Зенгер двамата започнали да произвеждат един устойчив продукт от суровина, която мнозина считали до момента за непотребен отпадък. Нещо повече той се оказал в основата не само на устойчив бизнес, но и на това да подобри доходите на бедните фермери. „Условията за производителите на кафе са много тежки, и мнозина изхвърлят тези обвивки, макар че те дори са ядливи, концентрирайки се само до добиването на основната суровина- кафеените зърна“, продължава Бастиан. Мнозина от фермерите дори не знаели това, и реагирали с недоверие, когато младежите им предлагали от плодовете да направят наподобяваща студен чай тонизираща напитка. Едва когато им показали за какво става въпрос, проумели какъв източник на допълнителни доходи за тях могат да се окажат те.

 

Започнали постепенно да си сътрудничат с дребни фермери от Панама, сега от Caté смятат да привлекат към идеята с цел да повишат устойчивостта и доходите им и фермери от Уганда и Еквадор. Плодовете на кафето могат да имат приложение изсушени и като чай. „В Северна Германия напитката ни вече е доста разпознаваема“, продължава той. Доставят кофеиновата лимонада на повече от 150 заведения в региона на Хамбург.

 

Кофеиновата лимонада може да е алтернатива на конвенционалните газирани и енергийни напиткиЦелта им е да продължават да се разширяват, и да покажат навсякъде по света, че от кафето може да се печели наистина добре и чрез преработката му да се създава продукция с по-висока добавена стойност. „Работим директно с дребните производители на кафе, които изсушават плодовете на място, след което ги доставяме с кораб до пристанището на Хамбург, в което няма нищо нелогично, защото през него преминава търговския път на кафето към Европа“, разяснява Бастиан.

 

Caté според него може да е чудесна алтернатива на различните газирани и енергийни напитки, тъй като в нея няма никакви добавки или енергостимуланти. „38% от съдържанието на напитката е от месото на плодовете на кафето, останалото е лимонов сок и 3% захар“, разяснява Бастиан. За каузата да произвеждат кафеената лимонада работят основно 10 души, но се разчита и на доброволческа работа на студенти и учащи. Процесът на производство на Caté отнема най-много два дни.

 

За бъдещето на хранителната индустрия

 

А дали в подобни стартиращи бизнеси се крие бъдещето на хранителната индустрия? „Надявам се да е така. Проблемът е че в съвременната хранителна индустрия се залага основно на производството на конвенционални храни., като се забравя за екологичната страна и естествената природа на храните.“ Ако се продължи в същия дух според него, чрез употребата на цялата тази химия и пестицидите, хората ще продължат да ограничават жизненото си пространство. По думите му се появяват все повече стартъп компании, чието производство е ориентирано към опазване на екологията и производството на здравословни храни, с които да се изхранва човечеството. „Ограничаването мощта на индустриалните концерни може да стане от една страна от самите производители на иновативни храни в търсене на нови пътища, а от друга от политиката, която трябва да наложи ограничения върху тези производители, чиито храни не са толкова устойчиви“, смята Бастиан. Ако нещата продължават по старому според него, скоро ще дойде времето, в което светът няма да може да бъде изхранван. За да не се случи това и да се спре изчерпването на ресурсите обаче, трябва да се замислим всички- от производителите през потребителите до политиците, убеден е той.

 

Мартин Иванов

Берлин

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.