Стартъп платформа позволява споделяне на велосипеди
Производството на велосипеди от години преживява истински бум, а карането на две колела се превръща за едни в начин на живот, а за други в стремеж за намиране на изход от задръстванията, особено в големи метрополии като германската столица Берлин.
Колкото по-големи стават задръстванията, толкова в по-атрактивен метод за придвижване се превръща карането на велосипед.
През последните години на мода са предимно електровелосипедите, като само в Германия броят им вече надминава 3 млн. Всеки модел велосипед се сдобива с електрически аналог., а всяка година има по нещо ново, като например през тази в хит се превръща електровелосипед от дърво, чиято цена от 4 000 евро обаче не е по джоба на всеки потребител. Дело е на дизайнера Матиас Брода, който се опитва да създаде велосипед, пестящ не само енергия, но и ресурси, и в същото време представляващ един ретропоглед към модерните технологии. „Голямата разлика тук е, че мотора заедно с батерията тежат само 3,5 кг. Без да имаме типичното за подобни велосипеди окабеляване“, казва дизайнерът. Причината да се обърне към дървото като основен материал е идеята да създаде колело, което е неутрално към въглеводородните емисии. За своя иновативен продукт Матиас е получил наградата Green Product Award.
Друга тенденция която не е прекъсвала, е модата към ретровелосипедите, които за своите собственици са не само начин на придвижване, но и символ на статус, и мнозина отдават голямо значение дори на отделните цветови нюанси. „Например един красив ретровелосипед от Холандия, който е много предпочитан от младежите заради някой свои цветови нюанси като комбинацията между черна рамка и червени жила на спирачките например“. казва Улрих Грийс.
Все по-търсени остават и така наречените винтидж велосипеди, т.е. такива произлизащи от определен период и носещи своя история. За разлика от ретровелосипедите, които имитират стари модели, винтидж колелетата са наистина стари, а Свен Оливер Вендехаг е един от малцината познавачи на дизайна и историята на тези велосипеди. „Заради своето качество дори да си ги купите чисто нови, те попадат в един съвсем различен ценови сегмент“, казва той.
От тенденцията да превърнеш карането на колело в начин на живот се е възползвал един берлински стартъп развил платформа за наемане на колелета между частни лица. Създателите и я определят като Airbnb за велосипеди. „Концепцията да споделяш каквото и да е, днес претърпява истински бум“, казва съоснователя на Listnride Герт-Ян ван Вилк. Според него хората са склонни да споделят дори бюро или телефон, и сами търсят различни оферти и с готовност наемат това и онова. Всичко това са в основата си компоненти на икономиката. „Ние просто превърнахме нашата страст в реалност, давайки възможност на хора като нас да разполагат с велосипед навсякъде“, допълва той. Потребителите могат да наемат велосипеди чрез специално приложение или директно в страницата на Listnride, получавайки възможност да пробват някое колело, без да притежава реално такова.