Депутатите си запазиха 185-те безплатни паркоместа

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Депутатите си запазиха 185-те безплатни паркоместаДосега Народно събрание плащаше само по 100 лева на паркомясто за депутат, вместо стандартните 650, а вече плаща… 0. Самите депутати никога не са плащали. Историята е надолу.

 

За първи път въпросът с „безплатния паркинг за депутатски автомобили“ беше отворен през 2007 г., когато управляващата Тройна коалиция уреди въпроса за паркирането на депутатски автомобили. Тогава сключиха договор със Столична община за паркинг на 203 автомобила – 105 при Александър Невски и 108 при бившия Партиен дом.

За всяко паркомясто Народно Събрание плащаше по 100 лева на месец на Столична община. Точно тогава беше въведена синята зона и обикновените хора трябваше да паркират навсякъде в центъра на София срещу заплащане. За самите депутати обаче паркингът беше напълно безплатен – цената се покриваше не от техните заплати, а от бюджета на НС, който те сами си гласуваха.

През годините темата беше повдигана откъслечно. Първият по-сериозен скандал около нея се случи на 30 януари 2014 г., когато няколко лъскави депутатски коли бяха закопчани със скоби, защото бяха паркирали в зоната извън паркинга за депутати, т.е. в синята зона. Тогава засегнатите народни представители излязоха от заседание, вдигнаха скандал на служителите и скобите от автомобилите им бяха премахнати без да платят глоби. Горчивият вкус остана, защото те безнаказано си паркират както си искат (дори извън безплатния им паркинг), а обикновените граждани трябва да пускат СМС-и. После властта пак се смени и нещата пак притихнаха.

През 2020 г. и началото на 2021 г. темата отново бе подета основно от Спаси София, но активно им пригласяха и активисти на Демократична България. Говореше се колко много служебни коли има и как се възползват от служебни абонаменти и преференции. И разбира се отправяха искания депутатския паркинг при Александър Невски да се премахне и да стане пешеходна зона.

Всичко пак притихна за два месеца след като ГЕРБ падна от власт и вече нямаше нужда да се хейти предизборно срещу правителството. Но изненадващо в края на юни 2021 г. Карлос Конкрера внесе предложение и то беше изненадващо прието от Столичен общински съвет – решиха депутатския паркинг при Александър Невски да се премахне напълно и да премине в Синя Зона, а другият да се редуцира до 50 паркоместа. Това естествено включваше и съществуващия договор за 100-те лева на месец да се прекрати. Вместо него се даде възможност да се сключи нов договор за служебен абонамент, но не директно с Общината, а както е по новите правила – с Център за Градска Мобилност. Народно Събрание вече трябваше да плаща 650 лева на паркомясто, т.е. колкото е стандартния служебен абонамент в Синя Зона. Забележете – не да нямат паркоместа и да се налага да пускат СМС-и, а просто да се плаща толкова, колкото плащат всички останали! Честно и справедливо е, нали? При това депутатите пак нямаше да плащат от джоба си, а щяха отново да изкарат парите от държавния бюджет, но това е друга тема – срещу това СОС няма власт.

Ответната реакция беше бърза и безкомпромисна. В един от много малкото закони, които прие краткия 46-ият парламент, се прие в правилника за организацията и дейността на Народното събрание да се даде право на председателя на парламента да утвърждава зони за сигурност около сградите му. И така Ива Митева еднолично утвърди такава „зона за сигурност“, която дефакто беше… съществуващия паркинг. Въпросната зона е мотивирана като необходимо пространство при евентуални протести. То протестите обикновено са от другата страна (при „опашката на коня“), но все тая. Депутатите си запазиха 185-те безплатни паркоместа, защото попаднаха в зоооооната.

Правителството падна, мина служебно, после дойде друго. Едни депутати от ДБ се рекламираха като модерни като ходеха на работа с велосипеди, демонстрирайки голямата промяна, която се е случила. Други като Иво Мирчев още в самото начало направиха запитвания колко били служебните автомобили с преференции и гръмко обяви в медиите, че получил отговор, че са цели 3000. Немалко от депутатите на ДБ бяха активисти за това сегашния паркинг да се рекултивира като парк. Изобщо – война срещу преференциите за придвижване и паркиране на държавни служители и най-вече на депутати. А-у. Но време мина и замина, а тогавашните активисти днес гласуват закони.

И така новото правителство пак си прегласува зоната за сигурност, при това подкрепено от… да, ДБ. Депутатските места остават. Всъщност при положение, че вече са нова „зона за сигурност“, не е ясно дали въобще плащат дори 100-те лева. Най-вероятно вече нищо не се плаща.

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.