ОТ СИРОМАХОМИЛСТВОТО ДО ПРОПАГАНДАТА НА ТЕРОРА

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
0

Спиро ГулабчевПрез 1891г. в Русе за първи път на български език е отпечатан “Манифест на комунистическата партия” от Карл Маркс и Фридрих Енгелс. Издател е Спиро Гулабчев (1856-1918), а автор на предговора и преводач (преводът е направен по второто руско издание от 1882г.) е Иван Кутев.

Малко познатият днес Спиро Гулабчев има изключителен принос за популяризирането на революционните идеи в България в края на ХІХ и началото на ХХв. От неговата скоропечатница в Русе, открита през 1891г., за тринадесет години излизат над 140 заглавия, повечето от които са революционна литература – съчиненията на М.Бакунин, П. Кропоткин, Е. Реклю, Ж. Грав и пр.

През 1891г., освен Комунистическия манифест, Гулабчев печата и сборника “Ново време”, станал причина за разцепление в социалдемократическата партия. Преводачът на ”Манифест на комунистическата партия” Иван Кутев се озовава сред широките социалисти и е от яростните противници на крилото на Димитър Благоев.

Комунистите и днешните им наследници социалистите снизходително се присмиват на Гулабчев като на създател на сиромахомилството, незрял и ограничен мислител в сравнение с “титаничния” Димитър Благоев, но премълчават огромната му роля за популяризирането на марксизма. Излиза, че според тях, такава слава заслужават само следващите преводачи на “комунистическото евангелие” до 1944г. – Георги Бакалов (1900, 1919), Васил Коларов (1915), Антон Иванов (1938-1939г).

От своя страна, анархистите възхваляват Спиро Гулабчев почти като българския Бакунин, защото е основател и пропагандатор на тяхното движение.

Що се отнася до левите земеделци, те изрично подчертават връзките си с него: като ключов момент в биографията на създателя на първите земеделски дружби Върбан Ст. Килифарски (1879- 1923) се посочва, че е бил сътрудник в скоропечатницата на Спиро Гулабчев в Русе и негов съидейник. Самият Върбан Ст. Килифарски, освен ляв земеделец, е и анархист, кукушки воевода, терорист, направил неуспешен опит за покушение срещу цар Фердинанд в Евксиноград, после емигрирал в Италия и т.н.

За днешните македонисти Спиро Гулабчев е гордост. Те, разбира се, също са си избрали аспект от дейността му, прередактирали са отделни моменти и са игнорирали всичко останало.

Претендиращите за десни политици отвреме – навреме също се присещат за Спиро Гулабчев и го заклеймяват като популист, макар той да не се е ангажирал лично с щедри социални обещания за народа.

За връзките на Спиро Гулабчев с украинския федералист проф. Михайло П. Драгоманов (1841-1895), тъст на проф. Иван Шишманов и поканен лично от него за пръв ректор на СУ, обикновено не се споменава нищо. Влиянието на проф. Драгоманов обаче е повече от явно в проекта за балканска федерация, чийто автор е Спиро Гулабчев.

С уважение за Гулабчев не престават да пишат униатите, които помнят заслугите му покрай дебатите за унията през 1913г.

А в социалдемократическия сайт на Габрово Спиро Гулабчев е представен почти идилично чрез спомените на Константин Бозвелиев, който именно от “Даскал Спиро” за пръв път чул думата “социализъм”: “Дошъл беше в Казанлък известния тогава социалист-македонец Спира Гулабчев… Гулабчев се завърна наскоро от Русия, дето се учил, и бе пострадал от руското правителство за своите социалистически убеждения. Това бе спечелило симпатиите на цялата напредничава българска младеж, която гледаше на него като на страдалец за идея. Той сега отиваше в Габрово, назначен за учител в Априловската гимназия… Гулабчев се оказа интересен и крайно любезен събеседник. Правеше впечатление със своята малоруска риза с шевици и със своята бяла коса, макар че бе още млад 28-30-годишен човек…”.

Всички изброени по-горе политически субекти странят от истината за общия корен на уж различните си идеи и с мълчаливо съгласие са направили подялбата на биографични и идейни компоненти от живота на Спиро Гулабчев. Така, от политическа целесъобразност, те продължават нечестивата стара традиция по фалшифициране на историята.

 

Гулабчев и Димитър Благоев са връстници, съученици, руски възпитаници, за кратко време съидейници, после Спиро Гулабчев си спечелва пожизнената омраза на Благоев.

Син на свещеник, от 16-годишна възраст роденият в Лерин (днес Флорина, Гърция) Спиро Гулабчев работи като учител, сетне с помощта на Българската екзархия заминава за Русия. От 1877г. до 1886г. учи последователно в Московската духовна семинария, право в Московския университет, а от 1881г. в Киевския университет. Там основава студентско дружество “Приятелска дружина за унапредване на българщината в Македония”, но най-много време посвещава на участието си в тайни народнически групи. Накрая е арестуван в Одеса и екстрадиран за внасянето в Русия през България на забранени издания.

Започва работа като учител в Априловската гимназия в Габрово (1887-1888) и създава активно действащата социалистическа организация на Сиромахомилите. Тя, разбира се, е конспиративна. Отделните “приятелски дружини” не се познават, сбирките са среднощни, с пароли, забранени са всякакви лични връзки и симпатии между членовете на отделните дружини. Само лидерът знае кои са членовете на организацията и държи архива. Накрая, полицията го иззема и много от конспираторите се преориентират политически.

Защо Благоев толкова ненавижда Гулабчев? Само защото е бил изпреварен от него като първопроходник на социализма в България? Димитър Благоев единствен проследява живота му, рисува го като човек с “потайна и изпитлива природа”, възмущава се от външния му вид – ходел разгърден, без вратовръзка, със запретнати крачоли и проповядвал омраза към богатството, отказ от образованието и културата, които за него били измяна на “простия народ”. Нарича организацията на Сиромахомилите “йезуитска система”.

Колкото и “Дядото” да представя Гулабчев като епигон на Степан Верховенски (герой от романа „Бесове” на Ф.М.Достоевски), фактите говорят друго: като учител в Априловската гимназия в Габрово (1887-1888), във Варненската (1888), а после в Търновската гимназия (1889), от които последователно е изгонен за конспиративна дейност, Спиро Гулабчев, напротив, пледира за нуждата от образование за всички.

Силното влияние на Гулабчев върху първия маркс-енгелсов преводач Иван Кутев (по-късно доктор по право и адвокат, издател на вестници, широк социалист, който е истинският радетел за създаването на Сиромашка партия) също е важна причина за неприязненото отношение на Благоев.

Но, ако при Димитър Благоев, освен всичко друго, има много силен личен момент, при специалиста по ранния социализъм със солидна левичарска практика д-р Георги Първанов има откровена спекулация при „употребата” на Гулабчев.

Преди време Първанов порица “сиромахомилските” очаквания на избирателите, че политиците не трябвало да са богати. В печата (в. “Сега”) друг доктор пък порица Първанов за “грешката”. Ако “грешка” е евфемизъм за безочлива тенденциозност, значи окачествяването, направено от президентския критик, е вярно.

Най-любопитното е, че Георги Първанов се изрази буквално в стила на една зловеща комунистическа фигура, присвоила си фамилията на Раковски – Кръстьо Георгиев Станчов (1873-1941г.(?), който също толкова пренебрежително се е надсмивал над “провинциално-сантименталното сиромахомилство” на Спиро Гулабчев. Само ще вметна, че легендираният като потомък на Раковски Кръстьо Станчов, най-вероятно има съвсем други имена по рождение.

Обаче Гулабчев никога не е проповядвал любов към бедността, той се е занимавал с нещо далече по-страшно – духовна подготовка за терор. Именно това всички днешни приемници на партии, натрупали значителна практика в екстремизма и тероризма, отказват да заявят и осъдят открито.

Няма достъпни данни, че самият Гулабчев се е занимавал с терор, макар да има огромно идейно влияние върху някои основатели на първите леви земеделски дружби и да е основател на първите анархистки групи в Русе, Варна, Силистра и Разград, създадени през 1896-1897г.

След като скоропечатницата му в Русе фалирала (1904), по думите на Благоев: “Анархизмът му най-сетне трябваше да привърши с вземането на добра служба при днешното правителство, както обикновено свършват анархистите.” Заетата длъжност била на чиновник във Върховната сметна палата. И тук, исторически Димитър Благоев е прав – точно в държавните структури завършва пътят на редица революционери.

Приживе Спиро Гулабчев е обичал да си служи със сентенции, да вдига много шум около себе си и новите „модерни вънкашни идеи”, бил е признат първомайстор на най-добрата конспиративна схема, използвана и през следващите десетилетия от всички нелегални терористични групи и тайните служби.

Тази само привидно несъвместима двоичност у Спиро Гулабчев прекрасно е доловена от Пенчо Славейков в “Острова на блажените” – митичният Платонов остров на атлантите, от който произхождало всяко езотерично знание и следващата го тайна практика на малкото посветени. Там Славейков е “заселил” философа Спиро Година – “известният учител и поет от края на миналото столетие”. В случая “Година” е алюзия за помъдряване с времето и намирането на пристан в държавната администрация. Но писмовното наследство на Спиро Година се превръща в легендарно дело. Книгата му имала седем издания, от които най-добро било шестото “…издание (1906г.)…,понеже има двайсет пъти повече бележки от самия текст. Наистина, изданието, прошарено по такъв начин, прилича на обълшивена риза, но научността му пък е несъмнена.”

Образно казано, днес “обълшивената риза” продължава да се населва.

 

 

 

 

 

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.